printlogo


کد خبر: 244670تاریخ: 1400/11/18 00:00
دور دنیا

لغو اعطای وضعیت ناظر به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا
رسانه‌های الجزایری دیروز گزارش دادند در نشست سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، رسما اعطای وضعیت عضو ناظر اتحادیه آفریقا به اسرائیل که توسط رئیس کمیسیون اتحادیه به رژیم صهیونیستی اعطا شده بود، لغو شد. به گزارش شبکه روسیه الیوم، بر اساس گفته‌های یک عضو هیات نمایندگی الجزایر، در نشست اخیر سران اتحادیه آفریقا، اعطای وضعیت عضو ناظر به رژیم صهیونیستی لغو شد. این منبع افزود تصمیم اتحادیه آفریقا در لغو عضویت ناظر اسرائیل، با موافقت و اجماع همه کشورهای اتحادیه جز مراکش اتخاذ شد. مراکش در این نشست از ابقای اسرائیل به عنوان عضو ناظر این اتحادیه حمایت کرد. اعطای وضعیت عضو ناظر به اسرائیل توسط «موسی فکی» رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا صورت گرفته بود. روزنامه الجزایری «النهار» در این راستا نوشت: کمیته‌ای از ۷ رئیس دولت آفریقایی برای ارائه پیشنهادی برای بررسی این موضوع به اجلاس اتحادیه آفریقا تشکیل شد. این کمیته متشکل از «مکی سالی» رئیس فعلی اتحادیه آفریقا، «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهوری الجزایر، «سیریل رامافوسا» رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، «پل کاگامه» رئیس‌جمهوری رواندا، «فلیکس شیسکیدی» رئیس‌جمهوری دموکراتیک کنگو، «محمود بوهاری» رئیس‌جمهوری نیجریه و «پل بی» رئیس‌جمهوری کامرون است.
 
***
رژیم صهیونیستی علیه عفو بین‌الملل دست به کار شد
پس از انتشار گزارش هفته گذشته سازمان عفو بین‌الملل درباره سیاست‌های جدایی نژادی در سرزمین اشغالی، رژیم صهیونیستی اقدام به اتخاذ گام‌‌های تنبیهی علیه این سازمان کرده است. به نوشته روزنامه اسرائیل هیوم، پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) تصمیم گرفته است محدودیت‌هایی برای دفتر سازمان عفو بین‌الملل در فلسطین اشغالی وضع و همچنین معافیت مالیاتی این سازمان را به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی لغو کند. طبق این گزارش، کمیته قانون اساسی، دادگستری و قانون کنست قرار است در روزهای آتی درباره توانایی نهادهای قانون‌گذاری برای لغو معافیت مالیاتی عفو بین‌الملل به بحث و بررسی بپردازد؛ اقدامی که پس از انتشار گزارش این سازمان قرار است صورت گیرد. روزنامه اسرائیل هیوم نوشته است در گزارش سازمان عفو بین‌الملل، «حق موجودیت اسرائیل به عنوان حکومت یهودی» به رسمیت شناخته نشده است و وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی نیز اقدامی را برای تنبیه این سازمان تصویب و به اجرا گذاشته است. همچنین طبق دستور وزارت دارایی این رژیم طبق قانون محرومیت سازمان‌های ضد اسرائیلی که به دنبال تحریم این رژیم هستند، شرکت سازمان عفو بین‌الملل در هر گونه مناقصه‌ای ممنوع خواهد بود.
 
***
فرار صدها زندانی داعشی به ترکیه
با پایان یافتن غائله 10 روزه تکفیری‌ها در زندان غویران در شهر حسکه سوریه، مشخص شد حدس و گمان‌ها درباره دخالت دولت ترکیه در این زمینه درست بوده است. پایگاه المرصد السوری (دیده‌بان حقوق بشر در سوریه) در لندن وابسته به معارضان سوری اعلام کرد پس از حمله داعشی‌ها به زندان فوق امنیتی الغویران که گفته می‌شود بیش از 5 هزار زندانی خطرناک شامل 3500 داعشی در آن نگهداری می‌شدند، صدها تروریست از آن گریخته‌اند. المرصد به نقل از برخی منابع نوشت داعشی‌های فراری توانسته‌اند وارد ترکیه شوند و تعدادی از آنها نیز به مناطق تحت سیطره افراد مسلح وابسته به ترکیه در داخل سوریه نفوذ کرده‌اند. تعدادی دیگر نیز همچنان در مناطق تحت سیطره نیروهای کرد دموکراتیک (قسد) تحت پوشش آمریکایی‌ها حضور دارند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه پیش‌تر اعلام کرده بود در این حمله ۳۳۵ نفر اعم از ۲۴۶ داعشی، ۷۹ عضو قسد و 7 غیرنظامی کشته شده‌اند. 
 
***
ملکه جانشینش را مشخص کرد
ملکه انگلیس در حالی با انتشار بیانیه‌ای رسماً جانشین خود را معرفی کرد که طی یک سال گذشته خانواده سلطنتی بریتانیا گرد هم جمع نشده‌اند و نوه کوچک‌تر ملکه و عروسش نیز اعلام کرده‌اند از دست خاندان ویندسور گریخته و به آمریکا پناه برده‌اند. به گزارش اسکای نیوز، ملکه الیزابت دوم در یک بیانیه‌ تاریخی اعلام کرد کاملیا همسر پسر ارشدش، چارلز با آنکه پیش از ازدواج عضو خاندان سلطنتی نبوده می‌تواند ملکه بعدی انگلیس شود. در بیانیه صادر شده به مناسبت جشن پلاتینیوم، ملکه 95 ساله اعلام کرد در صورتی که شاهزاده چارلز با مرگ او به عنوان پادشاه تاجگذاری کند، کاملیا همسرش عنوان دوشس کورنوال را کسب و ملکه بریتانیا خواهد شد. این در حالی است که شیوع خطرناک سویه جدید ویروس کرونا در جزیره باعث شده بود پیش از این ملکه الیزابت گردهمایی سالانه کریسمس و همین‌طور مراسم ضیافت ناهار اول ژانویه خاندان سلطنتی را لغو کند. در چنین شرایطی در صورت مرگ او، تکلیف برگزاری مراسم تشییع و همچنین رسم تاجگذاری جانشینش نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
 
***
حزب‌الله: عربستان عربیت خود را  به اسرائیل نفروشد!
مشارکت رژیم سعودی در رزمایش دریایی به رهبری آمریکا و با حضور نیروی دریایی رژیم صهیونیستی، باعث واکنش‌های منفی زیادی در جهان عرب شده است. از آن جمله عضو شورای مرکزی حزب‌الله اعلام کرد تلاش رژیم عربستان برای کشاندن مقاومت لبنان به سمت خود در سنگر مزدوری رژیم صهیونیستی بی‌فایده خواهد بود. به گزارش النشره، نبیل قاووق در مراسمی در شهر کفر تبنیت در جنوب لبنان همچنین گفت: «عربیت (عرب‌گرایی) ائتلاف‌کننده با اسرائیل، عربیت آمریکایی است و از ما نیست و ما از آن نیستیم. می‌خواهید لبنان در کنار اسرائیل در سنگر مزدوری باشد اما ما در لبنان مظهر عرب‌گرایی اصیل هستیم، فلسطین نیز اینچنین است. از عربستان سعودی می‌خواهیم عربیت خود را حفظ کند و آن را با ائتلاف با اسرائیل از دست ندهد». به زعم این روحانی لبنانی، رزمایش نظامی مشترک اخیر میان سعودی‌ها، امارات و بحرین نقاب عربیت دروغین این شیخ‌نشین‌ها را کنار زد.

Page Generated in 0/0199 sec