printlogo


کد خبر: 244692تاریخ: 1400/11/18 00:00
اخبار

تأثیر توافق قریب‌الوقوع هسته‌ای بر بازار سرمایه
سبزپوشی بازار سرمایه با رفع کامل تحریم‌ها
آورده یک توافق خوب و واقعی برای سهامداران، به‌ مراتب بیشتر از میزان ضرر احتمالی‌ای است که از کاهش قیمت ارز خواهند خورد که از جمله می‌توان به کاهش هزینه‌های تولید، کاهش تورم تولیدکننده، از بین رفتن هزینه‌های سنگین مبادلات مالی، تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی و هموار شدن راه واردات کالاهای واسطه‌ای اشاره کرد. آنگونه که رویترز و آسوشیتدپرس گزارش داده‌اند آمریکا تحریم‌هایی را که پیش از این روی برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظیر پروژه اتمی بوشهر، نیروگاه آب سنگین اراک و تحقیقات هسته‌ای وضع کرده بود، لغو کرده است. با وجود اینکه این معافیت‌ها به طور مستقیم بر مسائل اقتصادی کشورمان تاثیرگذار نیست اما تاثیر‌پذیری بازارهای مالی نشان از آن دارد فعالان اقتصادی این اتفاق را مقدمه‌ای برای ترک برداشتن هر چه بیشتر تحریم‌ها و بابی برای از بین رفتن تحریم‌های بانکی و فروش نفت به صورت واقعی و نه فقط روی کاغذ می‌دانند. این موضوع اما باعث نگرانی برخی سهامداران در رابطه با کاهش سودآوری شرکت‌های صادراتی بورسی شده است. نکته حائز اهمیت اینجاست که کاهش قیمت ارز پس از یک توافق بین‌المللی حتمی است اما این ریزش صرفا در بازار آزاد اتفاق خواهد افتاد. آنچه برای سهامداران حائز اهمیت است، نرخ ارز نیماست، زیرا گزارش فعالیت‌ها و صورت‌های مالی شرکت‌ها بر مبنای این ارز ارائه می‌شود و در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار نیمایی نسبت به نوسانات کاهشی بازار آزاد واکنشی نشان نداده است. به عبارت دیگر کاهشی شدن قیمت ارز در بازار آزاد باعث کاهش قیمت ارز نیما نشده است. از سوی دیگر نرخ تسعیر ارز شرکت‌های دولتی در بودجه سال آینده ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده و تصور اینکه قیمت دلار به کمتر از این نرخ برسد دور از ذهن است. آنچه بدیهی است تا حدودی قیمت دلار پس از به توفیق رسیدن مذاکرات کاهش خواهد یافت و بدون شک تا حدودی تاثیر خود را روی قیمت دلار در سامانه نیما نیز خواهد گذاشت اما از سوی دیگر یک توافق واقعی و نه مانند آنچه در دهه ۹۰ رخ داد می‌تواند عواید گسترده‌ای برای بخش واقعی اقتصاد کشورمان داشته باشد؛ عوایدی که به طور حتم تاثیرش از کاهش قیمت ارز بیشتر خواهد بود. به طور حتم از بین رفتن تحریم‌های مالی و نفتی باعث کاهش هزینه‌های تولید و به علاوه کاهش تورم تولید‌کننده می‌شود. این اتفاق ناظر به 2 رویداد کاهش قیمت ارز و کاهش تورم عمومی معطوف به بهبود شرایط اقتصادی کشور رخ خواهد داد. از سوی دیگر هم‌اکنون اغلب صنایع صادراتی کشور مانند پتروشیمی‌ها به دلیل تحریم‌های ظالمانه مجبور به طراحی‌ تخفیفات ویژه برای فروش محصولات خود هستند که تا حد زیادی سود آنها کاهش می‌یابد که با رفع تحریم‌ها دیگر احتیاجی به این تخفیف‌ها نخواهد بود. در کنار این موضوع هزینه‌های سنگین مبادلات مالی در شرایط تحریمی را نباید از نظر دور داشت؛ هم‌اکنون صادرکنندگان کشورمان با چندین واسطه و حساب‌های تو در تو اقدام به بازگشت ارز خود به کشور می‌کنند که گاهی اوقات اصطکاک این عملیات بانکی تا ۲۰ درصد نیز افزایش پیدا می‌کند و مسلما پس از پایان تحریم‌ها دیگر خبری از این موارد هم نخواهد بود. هم‌اکنون بخش واقعی اقتصاد کشور به دلیل تشدید فشار تحریم در دهه ۹۰ از وارد کردن کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مانند ماشین‌آلات و تجهیزات به ‌روز در صنعت و تولید محروم است که پایان تحریم‌ها بدون‌شک از منظر کاهش استهلاک و افزایش بهره‌وری صنایع می‌تواند مفید باشد. 
 
***
تلاش مافیای دخانیات  برای تعطیلی تولید ملی
مدیرعامل شرکت دخانیات گفت: این شرکت در ۳ حلقه تامین، فروش و سرمایه‌گذاری دچار رانت و فساد بوده به گونه‌ای که سهم ما در تولید کاهش داشت اما در عوض رقبای خارجی ما افزایش تولید داشتند. محمد شیخان، مدیرعامل شرکت دخانیات گفت: پرداخت ارز دولتی به ۲ شرکت خارجی تولید‌کننده سیگار در دولت گذشته در حالی اتفاق افتاد که دولت وقت همین ارز را برای شرکت دخانیات ایران اختصاص نداده است و ترجمه این اقدام چیزی جز رانت، فساد و وادادگی در دولت گذشته نیست. وی ادامه داد: رئیس‌جمهور وقت در سال ۹۸ خط پرایمری شرکت خارجی را افتتاح می‌کند و این منجر به تضعیف تولید داخلی می‌شود. به گفته مدیرعامل شرکت دخانیات کشور، این شرکت در ۳ حلقه تأمین، فروش و سرمایه‌گذاری دچار رانت و فساد بوده به گونه‌ای که سهم ما در تولید کاهش داشت اما در عوض رقبای خارجی ما افزایش تولید داشتند. شیخان گفت: با وجود اینکه تبلیغ در عرصه دخانیات در سوپرمارکت‌های داخل کشور ممنوع است اما استندهای تبلیغاتی شرکت‌های خارجی به فراوانی در فروشگاه‌ها وجود دارد؛ که این اوج فاجعه و بی‌برنامگی و وادادگی است. 
 
***
تقاضای توقف درج قیمت تولید‌کننده توسط تشکل‌ها
۱۲ تشکل صنعتی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار توقف موقت طرح شفاف‌سازی نظام توزیع از طریق درج قیمت تولیدکننده روی محصولات شدند. ۱۲ تشکل صنعتی؛ شامل انجمن فرآورده‌های گوشتی ایران، انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی، انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع چیپس و فرآورده‌های حجیم شده بر پایه ذرت، انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران، فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی ایران، انجمن شیرینی و شکلات، سندیکای صنایع کنسرو ایران، انجمن نوشابه‌سازان ایران، انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته‌بندی چای کشور و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کنسانتره و آبمیوه ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار توقف موقت طرح شفاف‌سازی نظام توزیع از طریق درج قیمت تولیدکننده روی محصولات شدند. 

Page Generated in 0/0092 sec