برنامهریزی معاونت حملونقل و ترافیک شهر تهران برای توسعه ناوگان حملونقل عمومی
ورود اتوبوسها و تاکسیهای برقی و هیبریدی در کنار توسعه مترو، میتواند علاوه بر تشویق شهروندان به استفاده از وسایل حملونقل عمومی، تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد. این موضوعی است که مدیران شهری تهران در ماههای اخیر بر آن تاکید داشتهاند و از برنامهریزی در این باره خبر دادهاند. شهروندان نیز امیدوار به واقعی بودن این وعدهها به دور از شعار و نمایش رسانهای هستند.
به گزارش «وطنامروز»، با افزایش جمعیت شهر تهران، ایجاد گرههای کور و سنگین ترافیکی و نیز آلودهتر شدن هوای شهر، چارهای جز توجه بیشتر و جدی مدیران شهری و دولتی به حوزه حملونقل عمومی پایتخت نیست.
در سالها و دورههای مدیریتی گذشته در دولت و شهرداری تهران هرچند اقداماتی برای توسعه ناوگان حملونقل عمومی پایتخت انجام شد اما بنا به دلایل متعدد شاهد تاثیرگذاری چشمگیر این اقدامات برای حل مشکلات و معضلات ترافیکی و هوای شهر تهران نبودیم.
این روزها اما مدیران شهری تهران اعلام میکنند که برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت برای ایجاد تحولات چشمگیر و شاخص در این زمینهها دارند. انتظار شهروندان نیز چیزی جز این نیست که شورای شهر و شهرداری تهران با همراهی و همدلی یکدیگر و البته با تعامل نهادهای دولتی، بتوانند گامهای اساسی و ماندگار برای حملونقل عمومی پایتخت بردارند.
مدیریت شهری تهران اعلام کرده است برای خرید و بهکارگیری 100 دستگاه اتوبوس برقی، خرید تاکسیهای برقی، بهرهبرداری از ایستگاههای جدید مترو و نوسازی هزاران دستگاه تاکسی و خودروی ون در آینده نزدیک برنامه ویژه دارد. در همین باره معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران تازهترین تصمیمات، برنامهها و اقدامات مدیریت شهری پایتخت را برای توسعه ناوگان حملونقل عمومی شهر تشریح کرد.
سیدمجتبی شفیعی به فارس گفت: برنامهریزی لازم در 6 ماهه دوم سال 1400 در محورهای متعدد از قبیل توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات در سامانه مترو با تأکید بر افزایش دسترسیها، توجه ویژه به بازسازی و اورهال ناوگان مترو و اتوبوس با هدف حفظ سطح فعلی خدمات و افزایش ایمنی در سامانههای مذکور، توسعه ناوگان اتوبوسرانی از طریق خرید مستقیم، بهبود وضعیت و احیای ناوگان سامانه جانبازان و معلولان، نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی با اهرمهای تشویقی و سایر اقدامات مرتبط انجام شده است.
* بهرهبرداری از چند ایستگاه مترو
وی افزود: در این چارچوب پیشبینی میشود شاهد اتفاقات خوبی در حوزه حملونقل پایتخت در مهلت محدود باقیمانده تا پایان سال باشیم که از آن جمله میتوان به بهرهبرداری از ۲ ایستگاه «17 شهریور» و «بوستان گفتوگو» در خط 7 مترو تا پایان سال اشاره داشت. کما اینکه از آغاز دوره جدید مدیریت شهری ایستگاههای شهید رضایی در خط 6 مترو و ایستگاه توحید در خط 7 مترو به بهرهبرداری رسیده است.
شفیعی ادامه داد: همچنین بهرهبرداری از 6 ورودی دوم در ایستگاههای مترو از جمله ورودیهای دوم واقع در ایستگاههای بریانک، مولوی، اشرفیاصفهانی و یادگار امام(ره) تا پایان سال را در دست اقدام داریم. تاکنون نیز 5 ورودی دوم در ایستگاههای بعثت، مرزداران، برج میلاد، مهدیه و رودکی افتتاح شده است.
وی تصریح کرد: افتتاح 7 ایستگاه از خطوط مترو شامل 4 ایستگاه از خط 6، یک ایستگاه از خط 4 و بهرهبرداری از فاز 2 پایانه اکباتان در خط 4، انجام مطالعات خطوط مترو شامل مطالعات توسعه شرقی خط2 از فرهنگسرا به پایانه شرق جدید، ادامه مطالعات خطوط جدید8، 9، 10 و 11، انجام بخشی از مطالعات خطوط سبک ریلی (LRT) شهر تهران، اورهال 12 رام قطار AC، ۳ دستگاه واگن دو طبقه و یک دستگاه لکوموتیو، شروع عملیات اجرایی بهسازی مراکز فرمان خطوط یک و 2 و تکمیل انبار قطعات یدکی متروی تهران را برای آینده نزدیک در دست اقدام داریم.
به گفته شفیعی، احداث و توسعه مترو با مشارکت بخش خصوصی، آغاز احداث 20 کیلومتر مسیر از خطوط جدید متروی تهران با اولویت خط 10، آغاز احداث دپوی تعمیراتی واگنها با اولویت فاز ۲ پایانه اکباتان و عقد قرارداد خرید 105 دستگاه واگن مترو از دیگر برنامههای سال 1401 سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به اینکه سرانجام خرید اتوبوسهای جدید به کجا رسید، اظهار داشت: 65 دستگاه اتوبوس تا پایان سال به چرخه بهرهبرداری افزوده خواهد شد. البته بازسازی 249 دستگاه اتوبوس تاکنون و آمادهسازی و به کارگیری 900 دستگاه اتوبوس دوکابین در آذرماه از دیگر برنامههایی بوده که به مرحله اقدام رسیده است.
* رویکردهای تحولی در بخش تاکسیرانی
وی درباره ناوگان تاکسیرانی هم گفت: نوسازی 5 هزار دستگاه تاکسی فرسوده تا سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و نوسازی 1000 دستگاه دیگر تا پایان سال محقق خواهد شد.
به گفته شفیعی، ورود تاکسیهای برقی و هیبریدی به سامانه تاکسیرانی شهر تهران برای نخستینبار در کشور، بهکارگیری خودروهای پاک و استاندارد در سامانه تاکسیرانی، بهکارگیری 500 دستگاه ون اشتراکی برقی و ورود 400 دستگاه ون گازسوز از جمله رویکردهای تحولی در بخش تاکسیرانی است.
* خرید و بهکارگیری 100 دستگاه اتوبوس برقی
شفیعی با اشاره به رویکردهای تحولی در بخش اتوبوسرانی برای سال آینده اظهار داشت: از جمله مهمترین برنامههای ما در این باره عبارت است از: بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توسعه فعالیت اتوبوسهای برقی، کاهش 5 دقیقهای هدوی اعزام اتوبوسهای بخش خصوصی و افزایش حداقل 100 میلیون جابهجایی مسافر، بازسازی 1400 دستگاه اتوبوس فرسوده شامل 300 دستگاه اتوبوسهای دوکابین بخش عمومی و 1100 دستگاه تککابین بخش خصوصی.
وی با تاکید بر تاثیر مثبت و چشمگیر اتوبوسها و تاکسیهای برقی در کاهش آلودگی هوای تهران ادامه داد: همچنین خرید و بهکارگیری 100 دستگاه اتوبوس برقی و راهاندازی خط اتوبوس برقی بهارستان- جمهوری با ظرفیت 50 دستگاه اتوبوس برقی از طریق مشارکت عمومی - خصوصی برای نخستین بار در کشور و خرید 14 دستگاه ون ویژه معلولان و جانبازان معزز از دیگر برنامههای ما برای آینده نزدیک است. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره مسیرهای توسعه سامانههای اتوبوس برقی گفت: توسعه سامانههای اتوبوس برقی با مشارکت بخش خصوصی با ظرفیت 60 دستگاه در مسیر پایانه شهید محلاتی تا میدان راهآهن، مسیر پایانه ثامنالحجج تا میدان شهدا و میدان بهارستان تا میدان شوش برنامهریزی شده است.