printlogo


کد خبر: 244749تاریخ: 1400/11/20 00:00
نوه «نلسون ماندلا» بر اهمیت گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره سیاست آپارتاید اسرائیل تاکید کرد
آپارتاید از آفریقای جنوبی تا اسرائیل از زبان ماندلا

سازمان عفو بین‌الملل هفته پیش در گزارشی با اشاره به استفاده رژیم صهیونیستی از سیاست آپارتاید علیه فلسطینیان، از آن به عنوان نظام وحشیانه و نقض آشکار حقوق بشر یاد کرد. این گزارش هر چند خشم صهیونیست‌ها را برانگیخت و اقدامات علیه این سازمان را آغاز کردند اما با استقبال جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس و همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین همراه شد. «ماندلا ماندلا» نوه «نلسون ماندلا» رهبر مبارزات مردم آفریقای جنوبی علیه آپارتاید و رئیس‌جمهور اسبق آن کشور بر اهمیت گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره سیاست آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها تاکید کرد و گفت این گزارش موید آپارتاید بودن اسرائیل است. وی به عنوان یک فعال حقوقی ضد آپارتاید در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عربی ۲۱» تصریح کرد آپارتاید در اسرائیل همان آپارتایدی است که در آفریقای جنوبی دنبال شد و تنها تفاوت بین آنها «درجه شدت آن» است. 
 
* اهمیت گزارش سازمان عفو بین‌الملل علیه اسرائیل
نوه نلسون ماندلا درباره اهمیت گزارش عفو بین‌الملل درباره سیاست‌ آپارتاید رژیم صهیونیستی توضیح داد: این گزارش بسیار مهم و تاکید مجددی است بر آنچه ما همیشه گفته‌ایم که اسرائیل یک رژیم آپارتاید است. البته این، نخستین گزارش در نوع خود نیست. بنابراین تا زمانی که اسرائیل به اشغالگری و رفتار قومیتی خود ادامه دهد، پاکسازی و نسل‌کشی در آن به پایان نمی‌رسد و ادامه می‌یابد. 
وی درباره شباهت‌های آپارتاید اسرائیل و جنوب آفریقا گفت: «آپارتاید، آپارتاید است و مهم‌ترین ویژگی اقدامی که اسرائیل انجام می‌دهد این است که ماهیت نژادپرستانه دارد و توسط ایدئولوژی متعصب صهیونیستی که حقوق بشر و حقوق مردم فلسطین را در نظر نمی‌گیرد، تقویت می‌شود. مثلا بر اساس بیش از ۶۵ قانون به طور مستقیم یا غیرمستقیم علیه شهروندان فلسطینی در اسرائیل یا فلسطینی‌های مقیم فلسطین اشغالی بر اساس وابستگی ملی آنها تبعیض اعمال می‌شود». 
به گفته نوه ماندلا، تبعیض موجود در این قوانین یا صریح و مستقیم است یا غیرمستقیم، زیرا قوانین اغلب به گونه‌ای تدوین می‌شود که علیه فلسطینی‌ها بی‌طرف به نظر برسد اما در صورت اجرای میدانی، تأثیر نامتناسب و متفاوتی بر فلسطینی‌ها خواهد داشت. 
وی توضیح داد: این قوانین همچنین حقوق فلسطینیان را در همه زمینه‌های زندگی، از حقوق شهروندی گرفته تا حق مشارکت سیاسی، حقوق زمین و مسکن، حقوق آموزش، حقوق فرهنگی و زبانی، حقوق مذهبی و حقوق مربوط به دادرسی در حین بازداشت، محدود می‌کند. برخی قوانین همچنین علیه گروه‌های دیگر مانند یهودیان غیرمذهبی و پناهندگان فلسطینی تبعیض قائل می‌شود.

Page Generated in 0/0047 sec