printlogo


کد خبر: 244775تاریخ: 1400/11/20 00:00
سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور هشدار داد
داروی اینترنتی نخرید

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور از رصد فضای مجازی برای برخورد با فروش داروهای غیرمجاز و جعلی خبر داد و از مردم خواست اقلام دارویی را از طریق اینترنت خریداری نکنند. به گزارش «وطن‌امروز»، این روزها خرید بسیاری از اقلام مصرفی خانواده‌ها از جمله دارو با استفاده از امکانات اینترنتی و فضای مجازی انجام می‌شود. همچنین در سال‌های اخیر شاهد افزایش فروش دارو در بستر فضای مجازی هستیم و حتی تعداد بسیاری از سایت‌ها و صفحات اجتماعی در این باره فعال هستند. با این حال هشدار پلیس درباره خرید دارو در فضای مجازی قابل توجه و تأمل است و نشان می‌دهد مردم باید بیشتر مراقب باشند و چارچوب مشخصی را رعایت کنند تا احیانا سلامت و بهداشت آنها تهدید نشود. سردار مهدی حاجیان درباره فروش برخی اقلام دارویی در فضای مجازی و نظارت پلیس بر این اقدامات به ایسنا گفت: دارو از جمله مواردی است که فروش آن حتما باید با تشخیص و نسخه پزشک انجام شود و فروشنده آن نیز مشخص باشد. از این رو خرید و فروش دارو در فضای مجازی ممنوع است. 
وی ادامه داد: در همین راستا پلیس بین‌الملل عملیات جهانی برای شناسایی قاچاقچیان دارو و فروشندگان داروهای غیرمجاز و جعلی را در فضای مجازی آغاز کرده است. این عملیات که «پانجی‌آ» نام دارد، هر چند وقت یک بار و در تاریخ‌های متفاوتی که از قبل اعلام نمی‌شود در سراسر جهان به اجرا در می‌آید که اتفاقا در این حوزه پلیس فتای کشورمان عملکرد قابل قبولی دارد و کشفیات قابل توجهی داشته است. 
 
* فروش دارو در فضای مجازی ممنوع است
سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور درباره آگهی‌های فروش داروهای کمیاب در فضای مجازی که بویژه در دوران شیوع کرونا افزایش هم پیدا کرده است، گفت: این موارد تخلف است. پلیس فتا به طور روزانه فضای مجازی را رصد کرده و با مواردی نظیر خرید و فروش دارو، تبلیغ مصرف دارو بدون تجویز پزشک، فروش داروهای جعلی یا تاریخ مصرف گذشته و... برخورد می‌کند. 
حاجیان ادامه داد: بسیاری از داروهایی که در فضای مجازی به فروش می‌رسد، یا تاریخ مصرف گذشته و جعلی است یا اینکه حتی ممکن است دارویی هم در کار نباشد و سودجویان پس از اخذ مبلغ، دیگر پاسخی به خریدار ندهند. 
وی تاکید کرد: به طور کلی در حوزه فضای مجازی کسب‌و‌کارها باید تاییدیه حوزه کسب‌وکار خود را از پلیس فتا دریافت کنند و اگر کسب‌و‌کاری فاقد مجوزهای لازم باشد باید نسبت به اخذ مجوزها اقدام کند. 
سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور در پاسخ به این پرسش که در این شرایط، فروش دارو از سوی کسب‌و‌‌کارهایی مانند اسنپ نیز تخلف محسوب می‌شود یا خیر؟ به ایسنا گفت: درباره کسب‌‌و‌کارهایی مانند اسنپ موضوع متفاوت است، چون در واقع اسنپ واسطه‌ای است برای رساندن دارو از داروخانه به خریدار و باید تمام موارد مانند نسخه پزشک و مشخص بودن خریدار، فروشنده و... رعایت شود. 

Page Generated in 0/0065 sec