printlogo


کد خبر: 244819تاریخ: 1400/11/21 00:00
در پی ورود سامانه بارشی به کشور علاوه بر کاهش دما اغلب استان‌ها از امروز تا دوشنبه با نزولات جوی مواجه خواهند شد
برف و باران در راه است
پروفسور اردکانی در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: برخی کارشناسان پیش‌بینی کردند امسال سالی خشک را خواهیم داشت اما پیش‌بینی آنها درست از آب درنیامد

اسدالله‌ خسروی: برخلاف پیش‌بینی هواشناسی که اعلام کرده بود «بهمن کم‌بارشی پیش رو داریم»، تاکنون در این ماه ۳ موج بارشی گسترده به کشور وارد شده و اغلب استان‌های کشور را با بارش برف و باران مواجه کرده است. به گزارش «‌وطن‌امروز»، با آنکه برخی کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی می‌کردند سال 1400 با کاهش بارندگی و خشکسالی همراه خواهد بود اما پاییز امسال بویژه در ماه پایانی فصل، بارش‌های قابل توجهی در کشور رخ داد به طوری که شدت بارندگی‌ها (برف و باران) خسارت‌های فراوانی را به بخش‌های زیرساختی، کشاورزی و واحدهای مسکونی ساکنان مناطق جنوب و غرب کشور وارد کرد. با سپری شدن فصل پاییز تداوم بارندگی‌های در فصل زمستان خود را نشان داد آنگونه که از همان ابتدای زمستان اغلب استان‌های کشور با موج‌های بارندگی مواجه شدند. این موضوع باعث شد تا سحر تاج‌بخش‌، رئیس سازمان هواشناسی اوایل بهمن‌ماه اعلام کند بارش‌ها در زمستان ۴ درصد بیش از حد نرمال بوده است. از طرفی نیز وزیر نیرو اخیرا با اشاره به بارش‌های رخ داده طی ماه‌های اخیر گفت: میزان بارش‌ها در مجموع نسبت به شرایط نرمال تاکنون ۵ درصد بالاتر بوده است.
 
* بارش‌ها در ماه آینده هم ادامه دارد
در این باره پروفسور حسین اردکانی، کارشناس صاحبنام هواشناسی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره وضعیت آب و هوا و پیش‌بینی بارش‌ها تا پایان سال گفت: بنده اواخر ماه گذشته اعلام کردم 3 موج بارشی در بهمن‌ماه اتفاق می‌افتد که البته تاکنون 2 موج بارشی وارد کشور شده و بارندگی‌های قابل توجهی را نیز در پی داشته است و موج بعدی نیز از عصر پنجشنبه (امروز) وارد کشور می‌شود که بیشتر استان‌های کشور را در بر می‌گیرد. وی اضافه کرد: این بارش‌ها که اغلب به صورت برف در ارتفاعات و بارندگی پراکنده باران خواهد بود 3 تا 4 روز در تمام ایران به جز ۲ تا ۳ استان جنوب و جنوب شرقی کشور رخ می‌دهد. این کارشناس مطرح هواشناسی ضمن پیش‌بینی وضعیت جوی در اسفندماه گفت: علاوه بر وقوع بارش‌های نرمال در این ماه، 2 موج گرم و سرد اسفندماه کشور را فرا می‌گیرد که ابتدا با ورود موج گرم درختان شکوفه خواهند کرد اما پس از آن در هفته پایانی ماه و در زمانی که بخش عمده‌ای از درختان شکوفه کرده‌اند، ورود موج سرد باعث ایجاد خسارات در میوه‌های سردرختی خواهد شد. 
پروفسور اردکانی افزود: موج هوای نسبتا گرم از 15 تا 22 اسفند به کشور وارد می‌شود و پس از آن از 22 تا اواخر سال موج سردی کشور را احاطه می‌کند که کشاورزان و باغداران باید آمادگی لازم را برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی این موج سرد همراه با بارندگی‌ها در این ماه داشته باشند. 
وی در ادامه درباره پیش‌بینی میزان بارش‌ها در بهار سال آینده نیز گفت: هر چند پیش‌بینی برای ۲ یا ۳ ماه آینده خیلی سخت است اما پیش‌بینی می‌شود بهار خوبی از حیث بارش‌ها پیش رو خواهیم داشت. 
اردکانی در ادامه به برخی پیش‌بینی‌‌های غیرکارشناسانه هواشناسی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه سازمان هواشناسی با این همه امکانات و اطلاعات اما تفاسیر خوب و قابل قبولی از پیش‌بینی هوا ندارد و هیچ مدل و مبنای خاصی را برای پیش‌بینی هوا به‌درستی ارائه نمی‌کند. به طور مثال برخی کارشناسان اوایل سال جاری هشدار داده بودند و پیش‌بینی کردند امسال سالی خشک و کم‌بارش خواهیم داشت اما پیش‌بینی آنها درست از آب درنیامد و بارش‌ها تاکنون حتی فراتر از نرمال در برخی ماه‌ها ثبت شده است. 
 
* ورود سامانه بارشی به کشور و کاهش دما تا ۹ درجه
از امروز تا دوشنبه اغلب استان‌های کشور با بارش برف و باران مواجه خواهند بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی به کشور از امروز و کاهش دما تا ۹ درجه سانتیگراد خبر داد. صادق ضیاییان افزود: پنجشنبه (۲۱ بهمن‌) با ورود سامانه بارشی از غرب کشور در مناطقی از شمال غرب، غرب و ارتفاعات البرز غربی بارش برف و باران و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد. در نوار غربی آذربایجان غربی و کردستان نیز بارش شدت خواهد داشت. همچنین جمعه (۲۲ بهمن‌) گستره بارش علاوه بر شمال غرب و غرب کشور، مناطقی از جنوب غرب و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز و تهران را در بر خواهد گرفت. با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر، ابرناکی و بارش باران در گیلان و مازندران نیز آغاز می‌شود. به گفته وی، شنبه (۲۳ بهمن) بتدریج از ابرناکی و بارش در شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز در قزوین، البرز و تهران کاسته می‌شود و گستره فعالیت سامانه در غرب، جنوب غرب، نیمه شمالی استان‌های فارس، بوشهر و کرمان، اصفهان، یزد و منطقه خراسان و سواحل شمالی کشور خواهد بود. بارش در غرب کرمانشاه، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، ارتفاعات شمال و شرق خوزستان و غرب اصفهان شدت خواهد داشت. وی افزود: یکشنبه (۲۴ بهمن‌) در برخی مناطق نوار شرقی، شرق اصفهان و فارس همچنین در سواحل شمالی بارش باران و برف گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و بتدریج این سامانه در اواخر وقت از شرق کشور خارج خواهد شد. دوشنبه ۲۵ بهمن‌ نیز وزش باد و بارش پراکنده در نوار شرقی و سواحل شمالی کشور رخ می‌دهد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به کاهش دما در برخی نقاط کشور اظهار کرد: از روز جمعه تا روز یکشنبه (۲۲ تا ۲۴ بهمن‌) در سواحل شمالی و شمال شرق کشور کاهش دمای ۷ تا ۹ درجه سانتیگراد و در شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز کاهش دمای ۵ تا ۷ درجه سانتیگراد رخ می‌دهد. وی اضافه کرد: در روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲۴ و ۲۵ بهمن‌) در مرکز، شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید و کاهش موقتی دما در حدود ۷ تا ۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران اظهار کرد: آسمان تهران پنجشنبه (۲۱ بهمن) قسمتی ابری همراه با غبار محلی، در بعد از ظهر بتدریج ابری، گاهی بارش پراکنده و وزش باد با حداقل دمای ۶ و حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه (۲۲ بهمن‌) قسمتی ابری و غبار محلی، در بعد از ظهر بتدریج ابری، گاهی بارش پراکنده و وزش باد با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به بارش برف، وزش باد و احتمال سقوط بهمن در ارتفاعات گفت: از بعد از ظهر پنجشنبه تا شنبه (۲۱ تا ۲۳ بهمن) شرایط جوی رشته‌کوه‌های البرز و زاگرس به‌گونه‌ای است که به کوهنوردان توصیه می‌شود از کوهنوردی خودداری کنند.
***
    پلیس: بارش‌ها در راه است، رانندگان تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند    
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا جدیدترین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌ها را تشریح کرد و گفت: آخر هفته به استان‌های شمال و غرب سفر نکنید. سرهنگ احمد شیرانی اظهار داشت: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی از روز پنجشنبه 21 بهمن تا روز دوشنبه 25 بهمن بارش برف و باران، وزش باد شدید و کاهش نسبی دما در اکثر استان‌ها کشور پیش‌بینی شده است. وی گفت: بر این اساس شرایط مناسبی در پایان این هفته برای مسافرت در جاده‌های کشور بویژه در استان‌های شمالی و غربی کشور وجود ندارد. وی افزود: در جاده‌های کشور به علت برودت هوا و بارش باران و برف و وزش باد شدید شرایط متفاوتی ایجاد می‌شود. در این شرایط توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری خودداری شود و در صورت ضرورت حتما رانندگان باید با پیش‌بینی و آمادگی لازم در جاده قرار گیرند. بر اطمینان از سالم بودن سیستم بخاری و برف‌پاکن‌ها، چراغ‌ها، مه‌شکن و همراه داشتن زنجیر چرخ بسیار تاکید می‌شود. به گفته شیرانی، در جاده‌های استان‌های ساحلی جنوبی نیز پیش‌بینی می‌شود شدت وزش باد باعث بروز پدیده گردوغبار و کاهش میدان دید رانندگان شود. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا بیان کرد: در این شرایط لازم است رانندگان مدت زمان بیشتری برای رسیدن به مقصد در نظر بگیرند و با توجه به شرایط بارندگی و لغزندگی جاده‌ها رعایت احتیاط بیشتر و نیز رعایت فاصله طولی بیشتر با خودروی جلویی را در دستور کار خود قرار دهند و با سرعت مطمئنه که پایین‌تر از سرعت درج شده روی تابلوهای مسیر است رانندگی کنند. شیرانی با اشاره به آخرین وضعیت جاده‌ها افزود: محورهای دهگلان- حسین‌آباد، سقز- مریوان، ریگان- ایرانشهر و شهداد- نهبندان مسدود هستند. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در پایان گفت: همچنین محور بندرخمیر- بندرلنگه تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین بندرخمیر- دژگان - بندرلنگه انجام می‌شود.

 


Page Generated in 0/0148 sec