printlogo


کد خبر: 244828تاریخ: 1400/11/21 00:00
اخبار

رویترز: ۸۷ میلیون بشکه نفت ذخیره‌شده ایران آماده ورود به بازار است
رویترز  در گزارشی نوشت: ایران با پیش‌بینی به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها، ذخایر شناور نفتی خود را تا ۸۷ میلیون بشکه افزایش داده است. ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفتی دنیا را در اختیار دارد، می‌تواند به‌ محض به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای با آمریکا، به‌سرعت میلیون‌ها بشکه نفت خام صادر کرده و به پایین آوردن قیمت نفت کمک کند. 
دولت آمریکا روز جمعه برخی تحریم‌های برنامه هسته‌ای ایران را برداشت تا مذاکرات را تسریع کند. واشنگتن انتظار دارد این مذاکرات ظرف هفته‌های آینده به نتیجه برسد. مذاکرات وین روز سه‌شنبه دوباره از سرگرفته شده ‌است. 
تحریم‌های نفتی آمریکا باعث شد صادرات نفت این کشور از 2.8 میلیون بشکه در روز در سال 2018 به 100 هزار بشکه در روز، در سال 2020 برسد. 
اطلاعات شرکت تحقیقاتی کپلر نشان می‌دهد ایران در حال‌ حاضر به ‌طور متوسط روزانه 600 تا 700 هزار بشکه در روز صادرات دارد. به‌ نظر می‌رسد ایران نفت کافی برای ازسرگیری نهایی صادراتش ذخیره کرده ‌است. ذخایر شناور نفت ایران از حدود 63 میلیون بشکه در اوایل دسامبر به 87 میلیون بشکه در فوریه رسیده ‌است. 
از طرف دیگر، ذخایر نفتی ایران در خشکی در حال ‌حاضر 49 میلیون بشکه گزارش ‌شده، در حالی ‌که در اواخر ماه مه 2021 به اوج 66 میلیون بشکه رسیده بود. کل ذخایر میعانات گازی ایران 120 میلیون بشکه تخمین ‌زده می‌شود که 68 میلیون بشکه آن در ذخایر شناور روی آب نگهداری می‌شود. ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفتی دنیا را در اختیار دارد و طبق گزارش اوپک، تولید نفت این کشور از متوسط 2 میلیون بشکه در روز در سال 2020 به 2.4 میلیون بشکه در روز در سال 2021 رسیده ‌است.
***
توزیع گوشت قرمز منجمد از هفته آینده در شبکه هوشمند
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از توزیع گوشت قرمز منجمد با قیمت‌های مصوب به‌ منظور تنظیم بازار این محصول در بازار از هفته آینده در سامانه هوشمند «بازرگام» خبر داد. اسماعیل قادری‌فر درباره وضعیت عرضه گوشت قرمز در سامانه‌های هوشمند اینترنتی، افزود: دام زنده و گوشت قرمز گوسفندی و گوساله کشور تامین است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم تا جایی که ذخایر گوشت منجمد کشور نیز از شرایط مطلوب برخوردار است. 
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، علت بالا بودن قیمت گوشت قرمز در بازار را وجود دلالان و سودجویان دانست و تصریح‌کرد: گوشت قرمز منجمد گوسفندی و گوساله از ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای نخستین بار در سامانه هوشمند برای تنظیم بازار داخلی توزیع می‌شود که می‌تواند اثر مطلوبی بر بازار این محصول داشته باشد. 
وی اظهار داشت: برای تنظیم بازار گوشت قرمز بویژه در شب عید و ایام نوروز در صورت نیاز گوشت قرمز وارد می‌شود تا مشکلی در توزیع این محصول ایجاد نشود. قادری‌فر اضافه‌کرد: هنوز حجم توزیع گوشت قرمز منجمد در سامانه هوشمند و نرخ مصوب آن مشخص نشده است که در روزهای آتی تعیین و اعلام می‌شود. وی در پایان اظهار کرد: اکنون امکان عرضه و توزیع گوشت قرمز گرم و تازه در این سامانه به دلیل فسادپذیری سریع این محصول وجود ندارد و در صورتی که شرایط و زیرساخت‌ها فراهم شود به‌زودی این مهم نیز عملیاتی خواهد شد.
***
ایران به جمع ۵ کشور دارنده فناوری ساخت قطعات نیروگاهی پیوست
رئیس هیات‌مدیره شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران گفت: دانش و فناوری ساخت قطعات نیروگاهی پیش از این در انحصار آمریکا، آلمان، ایتالیا، سوییس و ژاپن بود که اکنون با همت و تلاش جوانان این مرز و بوم، ایران به جمع ۵ کشور دارنده این فناوری پیوست. 
غلامرضا مهرداد درباره ساخت پره و کمپرسور توربین‌های بخار و گاز افزود: پیش از این توانایی ساخت این پره و کمپرسورها در دست آمریکا و روسیه بود و حالا با تولید در داخل کشور، 4 هزار قطعه با ۶۰ درصد کمتر از قیمت نمونه خارجی ساخته شده است. 
وی درباره تعمیر و وارد مدار کردن روتور نیروگاه سیکل ‌ترکیبی یزد گفت: سازنده اصلی روتور شرکت آمریکایی بود که با توجه به تحریم‌ها خدمات جدیدی ارائه نکرد و آن را قابل تعمیر ندانست اما متخصصان این شرکت در مدت ۴۵ روز آن را تعمیر و وارد مدار کردند. با بازسازی این روتور 4 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی شده است. 
رئیس هیات‌مدیره شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران درباره بومی‌سازی دیسک‌های روتور توربین‌های گازی، خاطرنشان‌ کرد: این دیسک‌ها قطعه اصلی روتور به شمار می‌رود. در کشور ۶۰ روتور با عمر بیش از ۴۰ سال در حال فعالیت هستند و نیاز به تعویض دارند اما با تلاش ۱۵ جوان متخصص، در مدت 5 ماه موفق به طراحی و ساخت این قطعه شدیم. مهرداد درباره ساخت و تعمیر ۳ نیروگاه در عراق، گفت: با یک‌سوم قیمتی که دیگر کشورها به عراق پیشنهاد کرده بودند خدمات ارائه کردیم. وی بیان‌ داشت: متخصصان این شرکت همچنین قرار است تا پایان امسال 4 طرح تحقیقاتی را اجرایی کنند که با بومی شدن آنها انحصار ساخت از دست 5 شرکت آمریکایی و اروپایی خارج شده و ۱۰ میلیون دلار صرفه‌جویی برای کشور به ارمغان می‌آورد. 

Page Generated in 0/0052 sec