printlogo


کد خبر: 244842تاریخ: 1400/11/23 00:00
دور دنیا

امارات و قطر به ‌دنبال اجرای بیانیه نشست «العُلا»
۲ هیات رسمی از امارات و قطر با هدف پیگیری اجرای بیانیه نشست منطقه‌ای «العلا» و تحکیم روابط دوجانبه با هم دیدار کردند. بنا به گزارش وب‌سایت شبکه «الجزیره»، این دیدار که پنجشنبه گذشته در دوحه برگزار شد، سومین دیدار برای پیگیری بیانیه نشست منطقه‌ای «العلا» است که سال ۲۰۲۱ برگزار شد و سعودی نیز در آن حاضر بود. هیات‌های اماراتی و قطری طی این دیدار ضمن گفت‌وگو درباره مکانیسم‌ها و اقدامات مشترک در جهت اجرایی‌شدن بیانیه‌ نشست العلا، بر اهمیت تحکیم روابط بین ۲ کشور و تقویت همکاری‌های دوجانبه در راستای تامین منافع مشترک تاکید کردند. ژانویه سال گذشته چهل‌و‌یکمین نشست کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، با حضور رهبران و روسای هیا‌ت‌های سیاسی منطقه در استان «العلا»ی عربستان سعودی برگزار شده بود تا محلی برای حل اختلافات عربی و تاکید بر اصل احترام به حسن همجواری باشد. در بیانیه این نشست ضمن دعوت کشورهای عربی به بازگشت به مسیر طبیعی همکاری‌های منطقه‌ای، بر تقویت وحدت و انسجام عربی و حفاظت از امنیت و ثبات در منطقه تاکید شده بود.
***
دستور مکرون برای ساخت ۶ رآکتور هسته‌ای جدید در فرانسه
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه با قرار دادن انرژی هسته‌ای در قلب تلاش کشورش برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۵۰، اعلام کرد این کشور در چند دهه آینده دست‌کم 6 رآکتور هسته‌ای جدید خواهد ساخت. به گزارش شبکه «فرانس ۲۴»، رئیس‌جمهوری فرانسه توضیح داد که نیروگاه‌های جدید توسط شرکت ‌ای‌دی‌اف به عنوان تامین‌کننده دولتی انرژی ساخته و راه‌اندازی خواهند شد و ده‌ها میلیارد یورو به تامین مالی پروژه‌ها اختصاص خواهد یافت. مکرون با وعده تسریع گسترش انرژی‌های خورشیدی و بادی در فرانسه، همچنین اعلام کرد به شرط ایمن بودن، عمر نیروگاه‌های هسته‌ای قدیمی‌تر از ۴۰ به ۵۰ سال افزایش خواهد یافت. رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: ما در فرانسه خوش‌شانس هستیم که می‌توانیم روی یک صنعت هسته‌ای قوی، با دانش فراوان و صدها هزار شغل حساب کنیم.  خبرگزاری رویترز نیز در همین باره گزارش داد مکرون گفته است نخستین رآکتور هسته‌ای نسل جدید فرانسه سال ۲۰۳۵ میلادی وارد مدار خواهد شد و مطالعات برای ساخت 8 رآکتور دیگر، فراتر از این 6 رآکتور آغاز خواهد شد. مکرون در آغاز کار خود به عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرده بود وابستگی فرانسه به انرژی هسته‌ای را کاهش می‌دهد و منابع تامین انرژی این کشور را متنوع می‌سازد. 
***
۱۲ مجروح بر اثر حمله پهپادی به فرودگاه ابها در عربستان
منابع رسمی سعودی ظهر پنجشنبه از حمله پهپادی به فرودگاه بین‌المللی «ابها» در جنوب غرب عربستان خبر دادند. پس از گزارش رسانه‌ها، ائتلاف سعودی در بیانیه‌ای رسما این حمله را تأیید کرد اما مدعی شد توانسته پهپاد را رهگیری کند. به‌رغم آنکه ائتلاف سعودی مدعی رهگیری پهپاد شده اما می‌گوید بنا بر گزارش‌های اولیه به دنبال این حمله 12 نفر مجروح شده‌اند. «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی می‌گوید ترکش‌های پهپاد با افراد یادشده برخورد داشته است. به گزارش العالم، ادعای رهگیری پهپاد در حالی مطرح شده است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هنوز به این حمله واکنش نشان نداده‌ و آن را رد یا تأیید نکرده‌اند. ارتش یمن همواره تأکید کرده است تا زمان تداوم تجاوزات ائتلاف سعوی علیه این کشور به حملات خود علیه تأسیسات راهبردی عربستان سعودی ادامه خواهد داد. عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین 1394 با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.
***
هشدار «الوعد الحق» به امارات: 
کشورتان را به قبل از سال تأسیس باز می‌گردانیم
به گزارش المیادین، گروه موسوم به «تیپ الوعد الحق» منتسب به گروه‌های مقاومت عراق با صدور بیانیه‌ای به امارات هشدار داد تاسیسات، برج‌ها، بندر‌ها و شهر‌های این کشور اهدافی مشروع برای مقاومت است. این بیانیه می‌افزاید: هیچ راه فراری از انتقام ما نخواهید داشت و هیچ‌کس نمی‌تواند از شما حمایت کند. در این بیانیه آمده است: ادب کردن شما به پهپاد و موشک‌های دور‌برد ختم نخواهد شد،  فرصت را غنیمت بشمارید، در غیر این صورت شما را به قبل از سال ۱971 میلادی بازمی‌گردانیم. گروه «الویه الوعد الحق ابناء جزیره العرب» هفته گذشته اعلام کرد با استفاده از  4 فروند پهپاد، تأسیسات حیاتی در ابوظبی امارات را هدف قرار داده است. وزارت دفاع امارات طی بیانیه‌ای این حمله را تأیید کرد و مدعی شد ۳ پهپاد را شناسایی و منهدم کرده است. گفته می‌شود این گروه هویت عراقی دارد و پیش‌تر علیه عربستان سعودی نیز عملیات انجام داده بود.

Page Generated in 0/0118 sec