printlogo


کد خبر: 244846تاریخ: 1400/11/23 00:00
بررسی رخدادهایی که ممکن است در صورت عزل عزیزی‌خادم رخ دهد
یک برکناری و چند اتفاق

بارید بهراد: رئیس فدراسیون فوتبال ایران با چالشی جدی مواجه است. به نظر می‌رسد 6 عضو هیأت‌رئیسه تمایلی به ادامه کار وی ندارند و در صدد عزل او هستند. چه اتفاقاتی پیش روی فدراسیون فوتبال است؟ مهم‌ترین خبر فوتبال ایران علنی شدن دستور جلسه‌ای است که در آن اعضای هیات‌رئیسه قرار است برای طرح موضوع عزل شهاب‌الدین عزیزی‌خادم و جانشینی یک سرپرست تازه (احتمالا مهرداد سراجی) دور هم جمع شوند. صحبت‌های
درگوشی با عزیزی‌خادم بارها و بارها انجام شده و اصحاب رسانه از قریب‌الوقوع بودن آن اطلاع داشتند. زمانی هم که برای این موضوع در نظر گرفته شده بود پس از بازی با امارات بود که سناریو به همان شیوه پیش رفت. 
وقتی اواخر هفته گذشته چند خبرگزاری با هماهنگی خاص به طور همزمان نخستین خبر را درباره عزل عزیزی‌خادم منتشر کردند، همه به دنبال رسمیت این خبر و به نتیجه رسیدن آن بودند، در حالی ‌که انتظار می‌رفت واکنش فدراسیون همه چیز را به حالت اول برگرداند. در نهایت مشخص شد رئیس فدراسیون فوتبال موافق چندانی در هیأت‌رئیسه ندارد و از بین 9 نفر، حداقل 6 نفر با ادامه کار وی مخالف هستند. 
نامه‌ای با 5 امضا مورد تایید قرار گرفت تا احتمالا در جلسه‌ای که فردا یکشنبه برگزار می‌شود، مساله استیضاح رئیس فدراسیون در جلسه هیات‌رئیسه مورد بررسی قرار گیرد و اگر این مساله در آن جلسه رای مجدد بیاورد، آن وقت برکناری رسمی عزیزی‌خادم در جلسه‌ای با حضور اعضای مجمع فدراسیون و در یک نشست پرهیاهو به رای گذاشته خواهد شد که البته در آنجا ممکن است اعضای مجمع این درخواست را تایید یا رد کنند. 
اما آنچه در فدراسیون فوتبال اتفاق افتاد، مورد تقریبا نادری بود؛ اینکه اعضای هیأت‌رئیسه علیه رئیس فدراسیون چنین‌ موضع جدی‌ای بگیرند و درخواست برکناری‌اش را بدهند. با این حال درخواست برکناری عزیزی‌خادم پایان ماجرا نیست و سناریو‌های مختلفی پیش روی فدراسیون فوتبال است که آنها را باهم مرور می‌کنیم.
1- عزل عزیزی‌خادم و برگزاری مجمع
مهرداد سراجی، احسان اصولی، بهرام رضاییان، شهره موسوی و میرشاد ماجدی 5 عضوی هستند که درخواست برکناری رئیس فدراسیون ایران را دارند. آنها در جلسه‌ای که رئیس فدراسیون ۲ هفته برای برگزاری آن وقت دارد شرکت کرده و این موضوع را به شور خواهند گذاشت. اگر نظرات تا آن زمان تغییر نکند، در رای‌گیری مخفی بعدی رئیس فدراسیون از سمت خود برکنار خواهد شد و سپس این پیشنهاد به رای مجمع گذاشته می‌شود و در صورت رای مثبت مجمع، برکناری او قطعی می‌شود ولی اگر مجمع این موضوع را تایید نکند عزیزی‌خادم به پست خود برمی‌گردد. 
2- عدم برگزاری جلسه هیأت‌رئیسه
ممکن است عزیزی‌خادم به برگزاری جلسه هیأت‌رئیسه اقدام نکند که در این صورت اعضا دور هم جمع شده و در یک جلسه راسا تصمیم گرفته و نامه مجددی له یا علیه او به مجمع انشا خواهد شد. البته اگر این موضوع با استعفای عزیزی‌خادم همراه شود دیگر نیازی به برگزاری مجمع نیست. 
3- عدم برگزاری نشست هیأت‌رئیسه و جانشینی کمیته انتقالی
فوتبال ایران باید تا دهم اسفند تاییدیه اساسنامه خود را به فیفا ارائه کند، اگرچه در فدراسیون عزیزی‌خادم تلاش‌هایی برای این مهم انجام شده و حتی مصوبه سازمان بازرسی به ‌عنوان نهاد بالادستی مورد استناد قرار گرفته بود اما تا زمانی‌که اساسنامه فعلی به تصویب نرسد فدراسیون به تعهد قبلی خود عمل نکرده است. با این وصف ممکن است تعلل در این مساله باعث شود کمیته عادی‌سازی (انتقالی) جای هیات‌رئیسه را در تصمیم‌گیری بگیرد و پس از تایید اساسنامه، اقدام به برگزاری مجمع کند که در این صورت ممکن است چینش اعضای هیأت‌رئیسه تغییر کند. با توجه به درگیری فعلی بین رئیس فدراسیون و اعضای هیأت‌رئیسه که ممکن است موجب اختلال در امور جاری و اداری فدراسیون فوتبال شود، این مساله را نیز باید جدی گرفت که درصورت وقوع چنین اتفاقی، فیفا ۳ عضو داخلی و ۳ عضو دیگر را برای کمیته انتقالی تعیین کرده و بر سر کار می‌گذارد. نکته جالب اینکه مجمع فدراسیون فوتبال پس از انتخاب عزیزی‌خادم در پایان سال گذشته دیگر برگزار نشده و مشخص نیست تشکیل مجمع بعدی دوباره ‌چه زمانی در دستور کار فدراسیون قرار گیرد. این در حالی است که فوتبال به ‌عنوان یک امر جاری در حال پیشروی است و تیم‌ ملی فوتبال به تدارکات در شرایط نرمال برای برگزاری بازی‌های باقی‌مانده مرحله مقدماتی و همچنین شروع اردوی‌های آماده‌سازی و برگزاری بازی‌های دوستانه برای جام‌جهانی احتیاج دارد. همچنین مساله قراردادهای کادر تیم‌های مختلف ملی و برگزاری اردوها (‌امید، فوتسال و...) نیز از چالش‌های پیش روی فوتبال ایران است که باید دید در شرایط جدید چه مسائلی بر آن مترتب خواهد بود. 
 
* فعالیت کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال قانونی است؟
کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در اقدامی عجیب یکی از درخواست‌کنندگان عزل عزیزی‌خادم را محروم کرده است، در حالی که در قانونی بودن این کمیته ابهامات گسترده‌ای وجود دارد. 
بعد از درخواست اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال برای برکناری و عزل شهاب‌الدین عزیزی‌خادم از ریاست فدراسیون، به یکباره شاهد اقدامات عجیب و غریب از سوی کمیته اخلاق فدراسیون بودیم؛ موضوعی که انتقادات جدی را در پی داشت. در شرایطی که مهرداد سراجی، عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون در رسانه ملی به گوشه‌ای از تخلفات فدراسیون فوتبال در بازه یک‌ساله حضور عزیزی‌خادم اشاره کرد، ناگهان با محرومیت توسط کمیته اخلاق مواجه شد؛ آن هم با نامه‌ای که روی خروجی سایت فدراسیون قرار نگرفت و از طریق فضای مجازی به اطلاع رسید. همین آغاز یک تشکیک و ابهام جدی شد که بررسی‌های ساده و ابتدایی نیز این گمانه‌ها را به اثبات می‌رساند؛ غیرقانونی بودن فعالیت کمیته اخلاق. از طرف دیگر، کمیته اخلاق با بیانیه‌ای بی‌سابقه و تهدید‌آمیز در سایت فدراسیون، به نوعی برای اعضای هیأت‌رئیسه و اهالی رسانه خط و نشان کشید و اعلام کرد با متخلفانی که سعی در برهم زدن آرامش فوتبال دارند، برخورد می‌کند! 
کمیته‌ای که برای صدور رای ضعیف محمدحسین کنعانی‌زادگان به خاطر اقدام غیراخلاقی و دور از شأن ملی و اخلاقی، زیر تیغ تیز انتقادات قرار دارد و کارشناسان معتقدند این کمیته با مدافع تیم‌ ملی برخورد مناسبی انجام نداده و در یک سال اخیر با تاخیر در صدور آرای مختلف و انفعال مداوم، صدای اهالی فوتبال را درآورده، حالا کسانی را که قصد دارند با تخلفات در فدراسیون برخورد قانونی انجام دهند و مسیر کنونی را اصلاح کنند، تهدید می‌کند(!) 
بررسی‌ها نشان می‌دهد فعالیت این کمیته از روز برگزاری مجمع تا به امروز با اشکالات اساسنامه‌ای جدی مواجه بوده است و به عبارتی، غیرقانونی بوده و احکام آن وجاهت نداشته و ندارد اما درست در روزی که درخواست اعضای هیأت‌رئیسه برای مبارزه با تخلفات ثبت شده، این کمیته با صدور بیانیه‌ای غیرمتعارف و بی‌سابقه، به صورت علنی از رئیس فدراسیونی که در آستانه عزل است حمایت می‌کند. برای عدم وجاهت قانونی فعالیت کمیته اخلاق دلایل مختلفی وجود دارد که مرور ساده‌ای بر اساسنامه، آن را به وضوح نشان می‌دهد. در ابتدا باید اشاره داشت کمیته اخلاق جزو ارکان مستقل فدراسیون محسوب می‌شود و هرگونه فعالیت این کمیته نباید تحت تاثیر افراد و تصمیمات بیرونی باشد. امیدواریم اسدی‌مقدم که ریاست این کمیته را بر عهده دارد به این موضوع عنایت ویژه‌ای داشته باشد و بداند که این کمیته چه رسالت و وظیفه مهمی بر دوش دارد.
در اساسنامه فدراسیون آمده برای انتخاب رئیس، معاون و ارکان مستقل فدراسیون، کمیته حسابرسی، کمیته‌های انتخاباتی و ارکان قضایی، نامزدهایی که بیشترین رای را به دست بیاورند برای آن پست انتخاب می‌شوند اما در مجمع انتخاباتی گذشته هیچ‌گونه رای‌گیری‌ای درباره اعضای کمیته‌های مستقل انجام نشد. چندی بعد فدراسیون با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد اعضای کمیته‌ها «فعلا» به کار خود ادامه می‌دهند تا در نخستین فرصت درباره آنها تصمیم‌گیری شود. به این ترتیب هرگونه صدور رای از سوی کمیته اخلاق، در حالی که هیچ رای‌گیری‌ای در مجمع برای آنها صورت نگرفته و انتخابی انجام نشده، فاقد اثرگذاری به شمار می‌رود. در واقع، فعالیت این کمیته در این مقطع مغایر اساسنامه و فاقد مجوز قانونی بوده است. 
در بند 4 ماده 62 اساسنامه نیز به طور واضح اشاره شده است رئیس، معاون و اعضای ارکان قضایی بنا بر پیشنهاد هیات‌رئیسه و توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند اما انتخاب این کمیته توسط مجمع صورت نگرفته و روال قانونی آشکارا نقض شده است. با این شرایط، اکنون این انگاره مبتنی بر مفاد اساسنامه وجود دارد که فعالیت این کمیته‌ قانونی نیست و هرگونه اقدام آن فاقد وجاهت به شمار می‌رود. 
با این شرایط که صراحت قانونی نیز دارد، باید شائبه و ابهام دیگری را به مجموعه عملکرد فاجعه‌آمیز فدراسیون فوتبال در یک سال اخیر اضافه کرد، زیرا فدراسیون و رئیس آن اقدامی از 10 اسفند 99 تا امروز برای انتخاب کمیته‌های مستقل فدراسیون از جمله کمیته اخلاق انجام نداده‌اند.

Page Generated in 0/0153 sec