printlogo


کد خبر: 244852تاریخ: 1400/11/23 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین راجی، مؤلف کتاب «صعود چهل ساله» پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی
صعود از میان سنگلاخ

با گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی کارنامه‌ای از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران پیش چشم مردم ایران و جهان قرار دارد؛ دستاوردهایی که در بعضی از زمینه‌ها مثل استقلال و امنیت و استکبارستیزی چشمگیر و درخشان بوده و در برخی عرصه‌ها مثل عدالت اجتماعی و اقتصادی پیشرفت قابل قبولی که در شأن انقلاب اسلامی باشد، نداشته است. مساله عقب‌ماندگی در عدالت را در کلمات رهبر معظم انقلاب به کرات می‌توان مشاهده کرد اما باید توجه کرد جمهوری اسلامی ایران به حسب آمارها تقریبا در تمام حوزه‌ها کارنامه‌ای بسیار بهتر و روشن‌تر از رژیم پهلوی داراست. برخلاف تبلیغات مسموم و ناجوانمردانه‌ای که برای تطهیر حکومت پهلوی‌ها در سال‌های اخیر صورت گرفته است، گزارش‌ها و آمارهای سازمان‌های بین‌المللی حاکی از پیشرفت چشمگیر ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب در بسیاری از حوزه‌های حکمرانی است، البته نباید از این نکته غافل شد که وضعیت کنونی فاصله‌ای معنادار و نجومی با آرمان‌ها و اهداف متعالی انقلاب اسلامی در سال 57 دارد و رضایت به وضع موجود و سقوط در وادی محافظه‌کاری به تعبیر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، قتلگاه انقلاب است. برای تبیین بیشتر دستاوردهای نظام و پاسخ به سوالات و انتقادات در این زمینه، با حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین راجی، مدیر اندیشکده راهبردی سعدا و مؤلف کتاب «صعود چهل ساله» گفت‌وگو کردیم.

***

* حاج آقای راجی! در سال‌های اخیر دشمنان نظام اسلامی و رسانه‌های آنها تبلیغات شدیدی را برای تغییر ذهنیت مردم نسبت به دستاوردهای انقلاب و جمهوری اسلامی در پیش گرفته‌اند تا نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت دینی را ناکارآمد نشان دهند، دشمن در این جنگ تبلیغاتی از چه روش‌هایی استفاده می‌کند و دنبال چه اهدافی است؟
بنا بر بیانات رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای دام‌ظله، مهم‌ترین و اصلی‌ترین برنامه کنونی دشمن، تصویرسازی غلط از وضعیت ایران و جهان در افکار عمومی است. 
رهبر معظم انقلاب سال 1397 در جمع نخبگان و استعدادهای برتر کشور فرمودند: «مهم‌ترین کاری که دشمن می‌خواهد بکند، تصویرسازی غلط از وضع کشور است؛ نه فقط برای اغوای افکار عمومی دنیا، بلکه حتی برای اغوای افکار عمومی داخل خود کشور!» همچنین در جمع بسیجیان در همان سال فرمودند: «با تصویرسازی غلط سعی می‌کنند افکار ملت ایران را منحرف کنند: هم تصویر غلط درباره ایران، هم تصویر غلط درباره خودشان، هم تصویر غلط درباره اوضاع منطقه».
هدف دشمن از این برنامه، ایجاد تصویری سیاه و تاریک و ناامیدکننده از وضعیت جمهوری اسلامی و در مقابل، ساختن تصویری سفید و روشن و آرمانی از وضعیت کشورهای توسعه‌یافته خصوصا ایالات‌متحده آمریکاست تا در نتیجه این تصویرسازی، مردم برای خروج از وضعیت نابسامان خود، به سمت توسعه‌یافتگی به سبک کشورهای غربی حرکت کرده و به دلیل نبود ثروت و تکنولوژی لازم برای توسعه‌یافتگی، مجبور شوند به یکی از مراکز قدرت و ثروت، مخصوصا ایالات‌متحده آمریکا وابسته شوند. 
این مسأله بدین معناست دشمنان جمهوری اسلامی، استقلال جمهوری اسلامی را هدف قرار داده و می‌خواهند از جمهوری اسلامی ایران، شهروندی مطیع در دهکده جهانی بسازند و ایران اسلامی را در هاضمه استکبار جهانی دچار استحاله کنند. 
برای مقابله با این چالش فکری، ضروری است که صرفا با استفاده از منابع آماری پذیرفته در نزد جامعه بین‌الملل، کارنامه 4۳ ساله انقلاب اسلامی را با کارنامه رژیم گذشته و کارنامه کشورهای دیگر دنیا، بویژه کشورهای به ظاهر توسعه‌یافته مقایسه کنیم تا نادرستی تصویری که رسانه‌های بین‌المللی در جنگ روانی علیه انقلاب اسلامی ایران ساخته و پرداخته‌اند، بیش از پیش آشکار شود. 
قرآن کریم نیز در بحث با اهل کتاب به کتب تحریف‌شده آنان استناد و حقانیت پیامبر اکرم(ص) را ثابت کرده است. این بدان معنا نیست که قرآن همه مطالب کتاب‌های تحریف‌شده را قبول داشته و آنها را تماما صحیح بداند؛ بر این مبنا، رجوع به شاخصه‌های بین‌المللی در ارزیابی پیشرفت جمهوری اسلامی به هیچ عنوان تایید‌کننده شاخص‌های توسعه جهانی برای ارزیابی میزان توسعه‌یافتگی کشورها نیست. توجه به این شاخص‌ها و استفاده از آنها صرفا به علت مقبولیت‌شان در افکار عمومی جامعه جهانی است. 
شاخصه‌های توسعه جهانی (WDI)، کشورهای دنیا را صرفا بر پایه مفاهیم اقتصادی ارزیابی کرده و محور توسعه‌یافتگی کشورها را افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) و افزایش درآمد ناخالص ملی (GNI) قرار می‌دهد؛ به این معنا که اگر بخش‌های مختلف یک کشور اعم از آموزش، فرهنگ، سیاست خارجی، سیاست داخلی، قدرت نظامی و سایر حوزه‌ها در خدمت افزایش تولید ناخالص ملی قرار بگیرد، آن کشور در مسیر توسعه‌یافتگی قرار گرفته است. شاخص توسعه انسانی (HDI) نیز که توسط سازمان ملل برای ارزیابی رفاه جوامع در نظر گرفته می‌شود، فقط سرانه درآمد ناخالص ملی بدون توجه به نحوه توزیع آن و تعداد سال‌های تحصیلی و امید به زندگی را تعیین‌کننده رفاه افراد تلقی می‌کند. 
بدیهی است تنظیم روابط گوناگون فرهنگی، سیاسی و امنیتی کشور با محوریت اقتصاد و توجه نکردن به مسائل مهمی همچون عدالت، خانواده، اخلاق و معنویت در ارزیابی رفاه جوامع، به هیچ عنوان با آرمان‌های انقلاب اسلامی تطابق نداشته و تاکنون نیز از پایگاه همین محاسبات غلط، بلایا و خسارات جبران‌ناپذیری در جوامع غربی به بار آمده است. افزایش روزافزون فاصله طبقاتی، از بین رفتن نهاد خانواده و رشد فزاینده آمار طلاق، گسترش قابل توجه ارتکاب جرائم، افزایش بی‌حد و حصر فحشا، فساد و آزار جنسی زنان، افزایش جمعیت زیر خط فقر، گسترش بی‌خانمانی و بسیاری از معضلات دیگر، نتیجه دستگاه محاسباتی غلط و سودجویانه سرمایه‌داری در کشورهای توسعه‌یافته است. توسعه، منهای عدالت و معنویت به هیچ عنوان پیشرفت مطلوب جمهوری اسلامی ایران نیست اما در مقابل، جمهوری اسلامی با آرمان‌های الهی و انسانی نه فقط در پی رفع فاصله طبقاتی و گسترش رفاه برای مردم است، بلکه به دنبال احیای کرامت ذاتی انسان‌هاست. 
در کتاب «صعود چهل‌ساله» که ثمره تلاش نزدیک به ۷۰ نفر از نخبگان حوزوی و دانشگاهی و مطالعه بیش از ۱۷هزار ساعت است، تلاش شده میزان دستیابی جمهوری اسلامی ایران به آرمان‌هایی از قبیل عدالت، استقلال، معنویت، آزادی، کرامت زن، مردم‌سالاری دینی، گسترش رفاه عمومی و... با استفاده از نزدیک‌ترین و متناسب‌ترین شاخصه‌های بین‌المللی به آرمان‌های انقلاب اسلامی بررسی شود. 
ارجاعات این کتاب به معتبرترین منابع بین‌المللی نظیر داده‌های اطلاعاتی سازمان ملل، بانک جهانی، سازمان جهانی غذا و کشاورزی، سازمان جهانی سلامت، دفتر برنامه توسعه ملل متحد و دیگر مراجع آماری جهانی مستند شده است. 
 
* بسیار عالی! وقتی صحبت از این دستاوردهای چشمگیر جمهوری اسلامی با اتکا با آمارهای جهانی می‌شود، عده‌ای سوالات و انتقادهایی را مطرح می‌کنند که ما علاقه‌مندیم اینها را از شما بپرسیم. برای مثال مطرح می‌شود که شما مدعی هستید ایران حتی یک عیب کوچک ندارد و اشاره‌ای به مشکلات و معضلات ندارید. 
همان‌طور که اشاره کردم دشمن به دنبال القای این مطلب است که نظام ناکارآمد بوده و به سیاه‌نمایی عجیب دست ‌زده است، پس لازم است - برای شکستن این تصویرسازی غلط - به برخی دستاوردهای جمهوری اسلامی اشاره شود. ذکر این نکته لازم است که بیان دستاوردهای انقلاب بدین معنا نیست که جمهوری اسلامی در این 4۳ سال خالی از اشکال بوده است بلکه بدان معناست که در مسیر پیشرفت قرار داشته و به آرمان‌های خود نزدیک‌تر شده است. هرچند که در برهه‌ای از زمان سرعت حرکتش کند شده است. 
اگر در این کتاب (صعود چهل‌ساله) ادعا شده بود که تمام شاخصه‌ها بررسی شده و ایرادی به دست نیامده است فرمایش منتقدان صحیح و بجا بود، در حالی ‌که در جای‌جای کتاب تأکید شده است که ما فقط در حال بیان دستاوردها هستیم و همان‌طور که از نام کتاب و نیز توضیح نام مشخص است هدف نویسنده بیان علمی دستاوردهای نظام بوده است و نه شرح چرایی ایرادها. ما در فصلی با عنوان «علل عدم تحقق کامل آرمان‌ها» به ایرادهای کشور خصوصا در بحث اقتصادی پرداخته‌ایم. 
 
* سوال دیگر این است: آیا استناد به آمارهای بین‌المللی، نشان از قبول آن شاخصه‌ها و افتادن در دام تفکر غرب نیست؟
استناد به آمارهای بین‌المللی آنجا خطرناک است که انسان بدون مبنای دینی و بدون شناخت انقلابی پا در چنین عرصه‌ای بگذارد. نویسنده این کتاب پیش از نوشتن «صعود چهل‌ساله» کتاب «نقدی علمی بر سند 2030» را نوشته که نشان از آشنایی و بدبینی به سازمان‌های بین‌المللی دارد. 
اما نکته بسیار مهم آن است که فهرست این پیشرفت‌ها تماما از بیانات رهبر حکیم انقلاب استخراج شده است و فقط اثبات آن مطالب با رجوع به سایت‌های بین‌المللی صورت‌گرفته است. چند روز بعد از چاپ این کتاب «بیانیه گام دوم انقلاب» از سوی رهبر انقلاب صادر شد که در بخش برکات بزرگ انقلاب اسلامی با استناد به مجامع بین‌المللی، دستاوردهای 40 ساله انقلاب را ثابت می‌کند. 
 
* کتاب «صعود چهل‌ساله» در پی اثبات این مطلب است که ایران در این بیش از 40 سال پیشرفت کرده است. در حالی ‌که هر که بود پیشرفت می‌کرد، مثلا اثبات افزایش جاده روستایی، اتومبیل، کلاس و دانشجو و کتابخانه و سد و گاوداری و مرغداری و تولید برق و محصولات پتروشیمی و صادرات و... از اساس باطل و غیرقابل استناد است، زیرا می‌توان ادعا کرد این رشد نتیجه پیشرفت علمی و تکنولوژیکی جهانی بوده است. برای مثال افزایش میزان ریل‌گذاری یا مشترکان تلفن ثابت در دوره‌ای که با بیل و کلنگ و سیم مسی این خدمات انجام می‌شده با دوره‌ای که بیل مکانیکی و فیبر نوری اختراع شده قابل‌ مقایسه نیست. 
اگر در این کتاب فقط به تعداد جاده‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و... اکتفا می‌شد حق با منتقدان بود، در حالی ‌که در کتاب به رتبه‌بندی و مقایسه با کشورها پرداخته شده است. مگر می‌شود در شاخصه‌ای مانند امید به زندگی در 40 سال پیش، از همه کشورهای منطقه، شوروی و همه کشورهای وابسته‌اش و نیز از تمام کشورهای آمریکای لاتین و... پایین‌تر باشیم و امروز از همه آنان بالاتر، آن ‌وقت بگوییم باید در این 40 سال پیشرفت می‌کردیم. مگر کشورهای دیگر پیشرفت نمی‌کردند؟
این مطلب مثل آن است که شخصی در یک کلاس 40 نفره در ترم اول رتبه 35 کلاس را به دست آورد و در ترم بعدی نفر سوم کلاس شود؛ آن‌ وقت همه به او بگویند طبیعی بود باید در یک ترم پیشرفت می‌کردی! و او خواهد گفت: مگر بقیه درس نمی‌خواندند؟ مگر آنان پیشرفت نمی‌کردند؟ بلکه پیشرفت من بسیار بالاتر از آنان بوده است. 
پیشرفت‌های جمهوری اسلامی را باید در شرایطی سنجید که بحران‌های مختلف داخلی و خارجی در کشور بوده است که در بحث «علل عدم تحقق کامل اهداف انقلاب» آمده است.
با روش نگارش کتاب «صعود چهل‌ساله»، تنها در چند ساعت و مبتنی بر شناخته‌‌شده‌ترین شاخص‌ها می‌توان کتاب دیگری را در تقابل با «صعود چهل‌ساله» به رشته تحریر درآورد. 
این مطلب مانند آن است که شخصی بعد از دیدن کتاب «الغدیر» که اثبات شیعه از منابع اهل‌ سنت است، بگوید به‌ آسانی می‌توان روایاتی از کتب اهل‌سنت پیدا کرد که در فضیلت شیعه نیست! یا بعد از دیدن خاطره‌ای از دربار پهلوی که انتقادی به شاه کرده است، بگوید می‌توان کتابی از خاطرات دربار نوشت که بسیار شاه را ستوده‌اند! 
مگر کسی ادعا کرده است که تمام مجامع بین‌المللی از ما تعریف و تمجید کرده‌اند؟ ادعای کتاب «صعود چهل‌‌ساله» این است که «حتی مجامع بین‌المللی که غالبا دشمن ما هستند به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی اعتراف می‌کنند». 
در پایان می‌خواهم نکته‌ای عرض کنم. بعد از چاپ کتاب «صعود چهل‌ساله» در 40 سالگی انقلاب، و در پی استقبال عموم مردم عزیز، خصوصا نخبگان از این اثر و نیز به‌واسطه اصرار اساتید دانشگاه و نخبگان مبنی بر به‌روزرسانی آمارها، جمع‌بندی بر آن شد که کتاب، علاوه بر به‌روز شدن آمار، با افزودن گسترده مطالب همراه شود. در این دوران 3 ساله، نویسندگان کتاب تا به امروز در بیش از 250 جلسه نقد و حدود 1500 جلسه ارائه، فقط و فقط در جمع نخبگان کشور و سایر کشورهای جهان از جمله کانادا، آلمان، فرانسه، هلند، ایتالیا، هند، لبنان، عراق، پاکستان، نیجریه و... برای بیان دستاوردهای نظام حضور داشته‌اند که در این جلسات طبیعتا به بسیاری از سؤالات در زمینه نقد کتاب «صعود چهل‌ساله» پاسخ داده شده است.
همین‌جا لازم است از همه بزرگوارانی که چه در پژوهش‌های جدید و چه در ارسال نظرات، ما را کمک کرده‌اند صمیمانه تشکر کنم. 
***
دستاوردهای انقلاب اسلامی از زاویه نگاه امام خمینی(ره)
به سوی ظهور
دستاوردهای انقلاب اسلامی را از زوایای مختلف می‌توان بررسی کرد اما خالی از لطف نیست مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی از منظر رهبر نهضت اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) داشته باشیم. 
 
* انتقال وحشت از دل مظلومان به دل مستکبران
جمهورى اسلامى ایران... این هنر را کرده که بت‌هاى عظیم تخیلى را شکسته و رعب و وحشت را از دل مظلومان برداشته و در دل ستمگران گذاشته و این خود از یک ملت بى‌عده و عده کافى معجزه‌اى است که به ید قدرت الهى تحقق یافته است.
 
* الگوسازى براى ملت‌هاى مستضعف
خداوند تعالى بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست تواناى خود که قدرت مستضعفین است در هم پیچید و ملت عظیم ما را ائمه و پیشواى ملت‌هاى مستضعف کرد.
 
* حمایت از مسلمانان آزاده
ما اعلام مى‌کنیم جمهورى اسلامى ایران براى همیشه حامى و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است و کشور ایران به عنوان یک دژ نظامى و آسیب‌ناپذیر نیاز سربازان اسلام را تامین و آنان را با مبانى عقیدتى و تربیتى اسلام و همچنین به اصول و روش‌هاى مبارزه علیه نظام‌هاى کفر و شرک آشنا مى‌کند.
 
* انتفاضه فلسطین
اکنون مردم فلسطین به چه آرمانى تکیه کرده‌اند که بى‌محابا و با دست خالى در برابر حملات وحشیانه صهیونیست‌ها مقاومت مى‌کنند... شکى نیست که این آواى الله‌اکبر است، این همان فریاد ملت ما است که در ایران شاه را و در بیت‌المقدس غاصبین را به نومیدى کشاند... . آرى! فلسطینى راه گم کرده خود را از راه برائت ما یافت و دیدیم که در این مبارزه چطور حصارهاى آهنین فروریخت و چگونه خون بر شمشیر و ایمان بر کفر و فریاد بر گلوله پیروز شد و چطور خواب بنى‌اسرائیل در تصرف از نیل تا فرات آشفته شد.
 
* تحول به ملتى جهادگر
الحمدلله تحول بزرگى در ملت ما پدید آمده است و این جوان‌ها که به عشرتکده‌ها و فساد و فحشا کشیده مى‌شدند، الان به جبهه‌ها رفته و براى اسلام و مملکت پیروزى و افتخار مى‌آفرینند و ما در برابر آنان مسؤولیم. هیچ انقلابى تاکنون شکل نگرفته است که در 3-2 سال اینقدر نتیجه داده باشد.
 
* تحول به ملتى با رشد و بینش سیاسى
یک تحول روحى پیدا شد در ایران، سرتاسر ایران، یک تحول روحى پیدا شد و مردمى که فکر در امور مملکتى نمى‌کردند، حالا جوان‌ها، بچه‌ها، زن‌ها، مردها مسائلى که در مجالس‌شان طرح مى‌شود، مسائل روز است. قبلا اصلا این مطلب هیچ نبود.
 
* آزادى در انتخابات و تعیین سرنوشت
همان‌طور که بارها گفته‌ام مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند و هیچ فرد یا گروه و دسته‌اى حق تحمیل فرد یا افرادى را به مردم ندارند.
این آزادى که الان براى ملت ما هست، براى زن، براى مرد، براى نویسنده‌ها، براى چیزها، این آزادى، آزادى است در همه امورى که این امور به نفع خود شما هست. شما آزادید بروید بیرون مطالب خودتان را بگویید، انتقاد از دولت بکنید، انتقاد از هر کس که پایش را کج گذاشت بکنید، هیچ کسى نیست که به شما بگوید چرا.
 
* استقلال سیاسى
امروز ایران اسلامى به برکت ایمان قوى و تعهد به اسلام و تحول عظیمى که در اقشار مختلف حاصل شده است، دست شرق و غرب و انگل‌هاى منحرف را از کشور خود کوتاه کرد و به هیچ قدرتى اجازه نمى‌دهد کوچک‌ترین دخالتى در کشور اسلامى ایران کند.
 
* قانون اساسى
قانون اساسى یکى از ثمرات عظیم، بلکه بزرگ‌ترین ثمره جمهورى اسلامى است.
 
* روى کارآمدن مسؤولان مردمى
من وقتى که متصدیان امور ایران را، همه؛ چه آنهایى که در خارج هستند، چه اینهایى که در داخل هستند، مى‌‌بینم و مقایسه مى‌کنم با متصدیان امور در سابق، زمان قاجار، من آن وقت هم یادم هست و زمان رضاشاه و زمان شاه و اینها، احساس مى‌کنم واقعا یک تحول عظیمى پیدا شده است در ایران یعنى کار از دست قلدرها به دست ملت افتاده است؛ آنهایى که از خود ملت‌ هستند.
 
* زمینه‌سازى براى قیام امام مهدى(عج)
انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت - ارواحنا فداه - است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.
 
* وحدت شیعه و سنى
اگر برکت جمهورى اسلامى جز این نبود، این یک برکت بزرگى است که ما را و همه برادرهاى اهل تشیع و تسنن را یکجا جمع کرده و همه‌مان براى اسلام مى‌خواهیم کوشش کنیم و باید همه ما توجه داشته باشیم که مبادا یک وقت تبلیغى بشود که در طول تاریخ تقریبا شده است که ما را، برادرها را از هم جدا کردند، اهل سنت را با ما جدا کردند، ما را از آنها جدا کردند. به اینها باید توجه کنیم، باید ما با هم برادر باشیم، نگذاریم دیگران بیایند همه چیزمان را ببرند و ما بنشینیم دعوا کنیم سر یک چیزى که نباید دعوا بکنیم.
 
* تحرک بانوان در فعالیت‌هاى سیاسى- اجتماعى
اینهایى که در گوشه و کنار به گوش اشخاص مى‌خوانند که این انقلاب کارى انجام نداد، اینها اشخاصى هستند که این تحولى که در شما پیدا شده است، چون مضر به حال آنها و قدرت‌هاى چپاولگر است، این را چیزى حساب نمی‌کنند و با تبلیغات سوءشان می‌خواهند به شما بباورانند، باور بیاورند که چیزى نشده است. چه بهتر از اینکه در یک همچو جلسه‌اى، شما بانوان هستید و فعالیت اخلاقى و زحمت‌هاى همه‌جانبه براى مستمندان و براى آوارگان مى‌کشید، از این تحول بهتر چه. اگر در رژیم سابق بود، نه این اجتماعات بانوان بود و نه این فعالیت همه‌جانبه آنها که نیمى از جمعیت در ایران هستند و این نیم آن نیم دیگر را هم تربیت مى‌کند.
 
* سیاست دفاع از پابرهنگان
خدا نیاورد آن روزى را که سیاست ما و سیاست مسؤولان کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومان و روآوردن به حمایت از سرمایه‌دارها شود و اغنیاى و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشترى برخوردار شوند! معاذالله که این با سیره و روش انبیاى و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیهم‌السلام سازگار نیست. دامن حرمت و پاک روحانیت از آن منزه است، تا ابد هم باید منزه باشد و این از افتخارات و برکات کشور و انقلاب و روحانیت ما است که به حمایت از پابرهنگان برخاسته و شعار دفاع از حقوق مستضعفان را زنده کرده است.
 
* تلاش براى فقرزدایى
مسؤولان محترم کشور ایران على‌رغم محاصرات شدید اقتصادى و کمبود درآمدها، تمام کوشش و تلاش خود را صرف فقرزدایى جامعه کرده‌اند و همه آرمان و آرزوى ملت و دولت و مسؤولان کشور ما است که روزى فقر و تهیدستى در جامعه ما رخت بربندد و مردم عزیز و صبور و غیرتمند کشور از رفاه در زندگى مادى و معنوى برخوردار باشند.

Page Generated in 0/0058 sec