printlogo


کد خبر: 244854تاریخ: 1400/11/23 00:00
«وطن‌امروز» از دستاوردها و پیشرفت‌های نظام سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی گزارش می‌دهد
به سلامتی انقلاب!

استقلال نظام سلامت و قطع وابستگی به سیاست‌های آمریکایی در حوزه درمان را باید از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست؛ پیش از انقلاب سالانه 650 دانشجوی پزشکی داشتیم و اگر انقلاب اتفاق نمی‌افتاد همان 65 هزار مستشار آمریکایی، نظام سلامت ما را مدیریت می‌کردند و به بیراهه می‌بردند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، یکی از مهم‌ترین خدماتی که در هر جامعه ارائه می‌شود مربوط به حوزه سلامت، بهداشت و درمان است و تقریبا همه مردم از لحظه تولد و در طول زندگی‌شان با این خدمات سروکار دارند. 
پس از انقلاب 1357 نظام سلامت ایران به مرور تحولات چشمگیری را تجربه کرد. هرچند سال‌های اول انقلاب و حتی اوایل دوران جنگ تحمیلی به خاطر سنگ‌اندازی‌های بیگانگان و بدخواهان مشکلاتی در تامین خدمات و نیازهای مردم در بخش بهداشت و درمان وجود داشت اما از سال 1364 به بعد شاهد حرکت‌های خوبی در این حوزه بودیم که به مرور زمان موجب خودکفایی کشور در تامین این خدمات شد؛ تا جایی که امروز ایرانیان مقیم آمریکا و اروپا برای پیگیری امور درمانی خود بویژه در موارد خاص به ایران سفر می‌کنند. 
 
* قطع وابستگی به پزشکان بنگلادش، هند و پاکستان
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وابستگی نظام سلامت ایران به سیاست‌های غیرحرفه‌ای و مخرب آمریکایی از بین رفت و هرچند پزشکانی از کشورهای دیگر تا سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی در ایران حضور داشتند اما ایران خیلی زودتر از انتظار به استقلال و خودکفایی در این زمینه دست یافت. 
دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «وطن امروز» اظهار داشت: قبل از انقلاب تعداد دانشکده‌های پزشکی محدود بود و سالانه فقط 650 دانشجوی پزشکی جذب می‌شدند اما بعد از پیروزی انقلاب گام‌های مستمری برای ارتقای نظام سلامت برداشته شد تا جایی که در حال حاضر سالانه 8 هزار دانشجوی پزشکی جذب می‌شود و البته قرار است این رقم از سال آینده به 10هزار دانشجو در سال برسد. 
وی ادامه می‌دهد: حتی در سال‌های ابتدایی دفاع‌مقدس، کشور ما هنوز در تامین خدمات بهداشت و درمان به خودکفایی نرسیده بود و حضور پزشکانی از کشورهای بنگلادش، هند و پاکستان در ایران پررنگ بود اما توان، دانش و اراده ایرانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی احیا شده بود، خیلی زود بر محدودیت‌ها و کاستی‌ها غلبه کرد و ایران را به قله افتخار در حوزه پزشکی رساند. 
 
* حضور پزشکان متخصص در مناطق محروم
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب و اجرای «قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‎های تحصیلات تکمیلی و تخصصی» می‌گوید: اجرای این قانون از اوایل دهه 90 موجب ایجاد تحول در ارائه خدمات پزشکی به مناطق محروم سراسر کشور شد. 
شهریاری افزود: امروز دسترسی گسترده به خدمات پزشکی در سراسر کشور وجود دارد و زنجیره نظام سلامت بخوبی در همه استان‌ها و شهرستان‌ها توسعه ‌‌یافته و تکمیل شده است. 
وی در پاسخ به اینکه آیا این پیشرفت‌ها بدون وقوع انقلاب هم محقق می‌شد، اظهار می‌دارد: با قاطعیت می‌گویم خیر! پیش از انقلاب همه امور از جمله پزشکی در کنترل آمریکایی‌ها بود. معدود کارخانه‌های تولید دارو تحت لیسانس کشورهای غربی فعالیت داشتند و نشانی از خودکفایی در نظام بهداشت و درمان کشور نبود. 
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: اگر قرار بود شاهد ادامه همان روند معیوب باشیم، امروز قطعا شاهد پیشرفت‌ و خودکفایی در این بخش نبودیم و همان 65 هزار مستشار آمریکایی، نظام سلامت ما را مدیریت می‌کردند و به بیراهه می‌بردند.
 
* پیشرفت‌ها‌ در سلول‌های بنیادین، پیوند اعضا و تجهیزات پزشکی
شهریاری با اشاره به پیشرفت‌ها و دستاوردهای پزشکی پس از پیروزی انقلاب می‌گوید: امروز داروسازی ما به خودکفایی و استقلال رسیده است. ما در زمینه‌ پیوند اعضا، سلول‌های بنیادین، نانو و تجهیزات پزشکی دستاوردهای ارزشمند و بی‌نظیری داشته‌ایم و بسیاری از تولیدات و خدمات ما به کشورهای دیگر صادر می‌شود. 
وی تصریح می‌کند: پیشرفت‌های نظام سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به حدی چشمگیر و بی‌نظیر است که به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. به نظر من مرور شرایط آن زمان اصلا نکته قابل توجهی ندارد و در بررسی‌ها و کنکاش‌ها نمی‌توان به موضوعات قابل افتخار پزشکی رسید اما امروز افتخار ایران، رسیدن به قله‌های پیشرفت و استقلال در نظام سلامت است. 
 
* تربیت ۱۴۰ هزار پزشک و تأمین داخلی ۹۷ درصد نیاز دارویی
وزیر بهداشت روز گذشته دستاوردهای حوزه سلامت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را در حوزه تامین نیروی انسانی متخصص، ارتقای شاخص‌های بهداشتی، تامین زیرساخت‌های حوزه سلامت، تامین و تولید دارو در داخل کشور و... تشریح کرد و گفت: در دوران بعد از انقلاب، شاهد خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه پزشکی و سلامت هستیم. 
بهرام عین‌اللهی به ایسنا گفت: پیشرفت‌های حوزه سلامت در دوران بعد از انقلاب اسلامی، نسبت به قبل از آن و سایر حوزه‌ها، قابل مقایسه نیست به ‌طوری‌ که شاهد خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه پزشکی و سلامت هستیم. 
وی افزود: ۷ دانشکده پزشکی در ابتدای انقلاب به بیش از ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم‌پزشکی رسید. تربیت و تامین نیروی تخصصی موجب بی‌نیازی از برخی پزشکان خارجی کم‌مهارت شد و امروز در کشور در همه رشته‌های تخصصی، نیروی انسانی تربیت می‌شود. عین‌اللهی همچنین اظهار کرد: ایران سال 56 با ۳۳ میلیون جمعیت، نیازمند ورود پزشک خارجی از سایر کشورها بود اما هم‌اکنون با جمعیتی بیش از ۲ برابر، در این زمینه خودکفا هستیم. همچنین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد کل پزشکان دارای کارت نظام پزشکی در کشور ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر بود که از این میزان، حدود ۶۰۰۰ نفر پزشک خارجی بودند؛ یعنی نیمی از بخش بهداشت، سلامت و درمان کشور قبل از انقلاب در حوزه پزشک عمومی یا متخصص، وابسته به پزشکان خارجی بود اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و طی سال‌های گذشته حدود ۱۴۰ هزار پزشک در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور تربیت شده‌اند. 
وزیر بهداشت گفت: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی از لحاظ عددی، ۲۵ درصد داروها در داخل تولید و ۷۵ درصد داروی مورد نیاز از خارج تأمین می‌شد اما اکنون در سایه پیشرفت‌های پزشکی کشور در بعد از انقلاب اسلامی، ۹۷ درصد دارو در داخل تولید و ۳ درصد نیاز دارویی کشور از خارج وارد می‌شود.

Page Generated in 0/0070 sec