printlogo


کد خبر: 244860تاریخ: 1400/11/23 00:00
اخبار

هندی‌ها مشتری سیب ایران شدند
گزارش‌ها حاکی از آن است ورود سیب ایران به بازار هند باعث شده محصولات داخلی این کشور بدون مشتری بماند. به گزارش ایندیاتودی، تا پیش از عرضه سیب ایران به بازار هند هر سبد سیب هندی به وزن 16 کیلوگرم با قیمت 1200 تا 1400 روپیه در بازار این کشور به فروش می‌رسید اما ورود سیب ایران نه‌تنها باعث شده قیمت سیب هندی 30 درصد در بازار داخل این کشور به خاطر کاهش شدید تقاضا و نبود مشتری کاهش یابد، بلکه حدود 480 میلیون تن سیب نیز در سردخانه‌های این کشور انبار شده و خاک بخورد. البته گفته می‌شود سیب از مرز افغانستان هم به هند وارد می‌شود. هنوز هم محموله‌های بزرگی از سیب ایران در حال ارسال با کشتی به هند است. 
ورود سیب ایران به بازار آزاد پورماندی که بزرگ‌ترین بازار عمده‌فروشی میوه در آسیا به شمار می‌رود، باعث ریزش قابل توجه قیمت‌ها در این بازار شده است. سیب ایران بر اساس توافق تجارت آزاد موجود بدون تعرفه گمرکی وارد هند می‌شود. ویجی کومار تالرا، دبیر اتحادیه فروشندگان سیب در اپور و کشمیر می‌گوید در برابر سیب ایران تقاضا برای میوه‌های دیگر مناطق به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. وی می‌گوید هر سبد 10 کیلویی سیب ایران بین 600 تا 850 روپیه قیمت دارد و سیب کشمیر با همین کیفیت بین 900 تا 1000 روپیه قیمت‌گذاری می‌شود که به همین دلیل تولید‌کنندگان داخلی هند قدرت رقابت خود را در برابر سیب ایران از دست داده‌اند. 
***
کاهش هزینه تولید در ایران با افزایش روابط اقتصادی با همسایگان
 رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بهبود روابط با همسایگان و سایر کشورهای منطقه، بدون‌شک می‌تواند هزینه‌های تحمیل‌شده بر صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی را به ‌طور مشهودی کاهش دهد و به‌نوعی موتور محرکه توسعه صادرات کشور مورد ارزیابی قرار بگیرد. 
به گزارش ایرنا، غلامحسین شافعی با اشاره به سخنان رهبری در دیدار فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان افزود: ما به‌عنوان بخش خصوصی امیدواریم که طبق صحبت‌های رهبری، قوای محترم سه‌گانه این سیاست را در اولویت اول خود قرار دهند. به این معنا که هر اقدام یا دستورالعملی که قرار است در هر کدام از قوای کشور به اجرا دربیاید با این اولویت سنجیده شده که آیا در مسیر تولید صادراتی مانع ایجاد می‌کند یا این فعالیت‌ها را تسهیل می‌کند. 
وی ادامه داد: به نظر من این دیدار از منظر صحبت‌ها و نکات عالمانه‌ای که مقام معظم رهبری از زاویه مدیریت اقتصادی کشور مورد تاکید قرار دادند، بسیار حائز اهمیت است. نکته‌ای که برای بنده به ‌عنوان یک فعال اقتصادی بخش خصوصی ارزنده بود، تعبیر ایشان از جایگاه کارآفرینان و فعالان اقتصادی بود که آنها را افسران جنگ اقتصادی خواندند و ایستادگی تولیدکنندگان در مقابل دشمن را در واقع جهاد و از بزرگ‌ترین عبادت‌ها معرفی کردند. این اعتبار و جایگاهی که ایشان برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان داخلی قائل هستند، به جرأت می‌توانم بگویم که در بین مسؤولان اقتصادی کشور بی‌نظیر است.  شافعی با اشاره به اینکه بخشی از موانعی که در حال حاضر پیش‌روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان وجود دارد، ناشی از همین عدم همبستگی و باور به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فعالان بخش خصوصی است، گفت: امیدواریم در انجام اصلاحات اقتصادی، رویکردی اقناعی و مشارکت‌جویانه نسبت به مردم و بخش خصوصی دنبال شود. راه‌حل‌های گذشته پاسخگوی حل مشکلات امروز کشور نیست و در حال حاضر اقتصاد کشور نیز دیگر فرصت و توان حرکت بر اساس آزمون ‌و خطا را ندارد و باید بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصادی، ریل‌گذاری حرکت اقتصادی کشور را تغییر داد. 
به گفته شافعی، حمایت از تولید و صنایع اشتغال‌آفرین، دانش‌بنیان و صادرات‌محور یکی از نکاتی بود که رهبر معظم انقلاب چندین بار در این جلسه روی آن تاکید فرمودند. وی افزود: به لحاظ شاخص‌های اقتصاد کلان، کشور بویژه در دهه ۹۰ از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و ما با مشکلاتی از قبیل تورم، بیکاری، فقر و نابرابری روبه‌رو هستیم و تنها راه عبور از این مشکلات و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، تولید فناورانه صادرات‌محور و اشتغال‌آفرین است که طی سالیان اخیر مرتبا توسط رهبر معظم انقلاب به آن اشاره ‌شده است و در این جلسه نیز چندین بار مورد تاکید قرار گرفت. 
رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه ما به ‌عنوان بخش خصوصی امیدواریم که طبق صحبت‌های رهبری، قوای محترم سه‌گانه این سیاست را در اولویت اول خود قرار دهند، گفت: تا زمانی که ما مشکلات کلان حاکم بر اقتصاد کشور را حل نکنیم، تولید به ‌صورت گسترده محقق نخواهد شد. 
***
ذخیره‌سازی‌ سیب‌زمینی مورد نیاز بازار
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از ذخیره‌سازی مناسب سیب‌زمینی در کشور خبر داد و گفت: نیازی به واردات سیب‌زمینی نیست و نیاز کشور به سیب‌زمینی در داخل رفع می‌شود. علیرضا مهاجر از ذخیره‌سازی بیش از ۴۰۰ هزار تن سیب‌زمینی باکیفیت در سردخانه‌ها و انبارهای همدان خبر داد و افزود: در حال حاضر علاوه بر همدان، در استان‌های اصفهان، اردبیل، کردستان و کرمانشاه که کشت سیب‌زمینی انجام می‌شود به مقدار مورد نیاز سیب‌زمینی ذخیره شده است. وی بیان کرد: سیب‌زمینی ذخیره‌شده در کشور نه‌تنها برای مصرف کشور کافی است، بلکه زمینه صادرات آن نیز فراهم خواهد شد.  مهاجر همچنین با اشاره به آغاز برداشت سیب‌زمینی از جنوب کرمان، هرمزگان و بوشهر، خاطرنشان کرد: بازار سیب‌زمینی اشباع شده است و احتمال صادرات سیب‌زمینی مازاد وجود دارد. وی گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک سیب‌زمینی‌کاران بسیار پیشرفته استان همدان و دیگر استان‌ها، بازار سیب‌زمینی را در تعادل نگه داریم.  معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با گرانی سیب‌زمینی در مقطعی کوتاه در کشور گفت: با توجه به وقوع سیل در استان‌های جنوبی، قیمت سیب‌زمینی در بازار با نوسان مواجه شد که در حال حاضر این مشکل رفع شده است. وی افزود: در نظر داریم به منظور تسهیل در ارائه محصولات کشاورزی و کنترل قیمت‌ها، عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بازارچه‌ها را راه‌اندازی کنیم. 

Page Generated in 0/0050 sec