printlogo


کد خبر: 244864تاریخ: 1400/11/23 00:00
اخبار

جلیلی: 
نفت می‌فروشیم و پولش را هم می‌گیریم
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، شامگاه ۲۱ بهمن در بخشی از اظهارات خود در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه 4 سال پیش آمریکا اعمال فشار حداکثری بر ملت ایران را اعلام کرد و به گفته خودشان، در فشار حداکثری چیزی کم نگذاشتند، گفت: دشمنی که می‌گفت فشار حداکثری را اعمال می‌کند، به صراحت در بهمن‌ماه امسال می‌گوید این سیاست، شکستی فاحش خورد. به گزارش فارس، وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: خود دشمنان می‌گویند نه‌تنها نتوانستیم ایران را به عقب برانیم، بلکه این کشور جلو افتاد. این اتفاق، برگ زرین بزرگی به پیروزی‌های ملت ایران اضافه کرد. عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دموکرات‌های آمریکا می‌گفتند تحریم‌های فلج‌کننده را علیه ایران دنبال می‌کنیم و ترامپ هم فشار حداکثری را مطرح کرد، افزود: بایدن به عنوان رقیب ترامپ یک تحریم از تحریم‌های ترامپ را کم نکرده و حتی بر آنها افزوده است. جلیلی در بخش بعدی این برنامه افزود: تحریم‌های آمریکا از جنس ثانویه است و هر کشور که با ایران قصد مراوده اقتصادی داشت نیز، تحریم ‌شد. به گفته عضو شورای عالی امنیت ملی، ایران اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشد و پول آن را هم می‌گیرد و کارمزد این فروش هم بسیار پایین‌تر از قبل تحریم‌هاست. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مردم نقش خودشان را به بهترین وجه انجام دادند و امروز وظیفه دستگاه‌هاست تا به بهترین شکل خدمت کنند، تصریح کرد: اعتراف دشمن به شکست، یک فرصت تاریخی است برای پیشرفت. جلیلی، جهش را برای کشور یک ضرورت دانست نه یک انتخاب و افزود: امروز باید با هوشیاری از فرصت‌های به وجود آمده استفاده کنیم. وی در بخش دیگر این گفت‌وگو افزود: بسیار امیدوارم در سال‌های پیش رو با توجه به همبستگی ملت ایران، موفقیت‌های بزرگ رقم بخورد. وی با بیان اینکه ملت ما علاوه بر مقاومت باید در پیشرفت و توسعه کشور هم فعال باشد، تصریح کرد: مردم اگر می‌بینند در جایی کاری ناقص است باید کمک کنند تا تکمیل شود. جلیلی همچنین افزود: هر یک از مردم باید به اندازه وسع‌شان در سرنوشت کشور مشارکت داشته باشند. 
***
در حکمی از سوی وزیر امور خارجه
نذیری‌اصل رئیس کمیته ویژه پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی شد
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه طی حکمی «محسن نذیری‌اصل» را با حفظ سمت به‌ عنوان مشاور وزیر و رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی منصوب کرد. به گزارش تسنیم، در بخشی از این حکم آمده است: «امید است با توکل به الطاف خداوند، با بهره‌گیری از ظرفیت وزارت خارجه و در تعامل با قوه‌ قضائیه جمهوری اسلامی ایران و مقامات ذی‌ربط جمهوری عراق و پیگیری فعال در سطح بین‌المللی، در اجرای عدالت نسبت به مرتکبان این جنایت و احقاق حقوق سردار شهید سلیمانی موفق باشید. انتظار می‌رود کلیه ادارات تابعه وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های سیاسی و بین‌المللی کشورمان در خارج از کشور نهایت همکاری را به‌ عمل آورند». لازم به ذکر است نذیری‌اصل هم‌اکنون دبیر مرجع ملی کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در وزارت امور خارجه است و پیش از آن نیز به ‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو فعالیت کرده است. 
***
واکنش وندی شرمن به موقعیت برتر ایران در مذاکرات وین
معاون وزیر خارجه آمریکا نسبت به اظهارنظرهای مرتبط با موقعیت برتر ایران در مذاکرات وین واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا به نقل از فرانس ۲۴، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، پنجشنبه گذشته در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی، اظهارنظرهای مرتبط با موقعیت برتر ایران در مذاکرات هسته‌ای را رد کرد و گفت: ما (فقط) هر چیزی که ایران ارائه دهد را قبول نمی‌کنیم. در صورتی که ایران به برجام پایبند بماند، ما برجام را به طور کامل وارد خواهیم کرد. وی افزود: همه گزینه‌های ما همیشه روی میز باقی می‌مانند، صرف نظر از اینکه چه چیزی در اینجا انتخاب می‌شود. تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه اخیرا در نامه‌ای به بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفته‌اند هر توافقی باید «برای ارزیابی» به کنگره ارائه شود و «احتمال جلوگیری از اجرای کنگره» هست اما دولت بایدن تاکنون به این نامه پاسخی نداده است. قانون‌گذاران جمهوری‌خواه همچنین اعلام کرده‌اند با لغو تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده علیه ایران مخالف هستند و گفته‌اند این اقدام به تهران برای آنچه آن را فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خوانده‌اند، کمک می‌کند. 
***
واکنش پنتاگون به رونمایی از موشک خیبرشکن
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به رونمایی ایران از موشک دوربرد و نقطه‌زن خیبرشکن واکنش نشان داد. به گزارش تسنیم، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پاسخ به خبرنگارانی که درباره موشک جدید ایران سوالاتی پرسیده بودند، گفت‌: نمی‌توانم در این مورد چیزی بگویم، چرا که هنوز جزئیاتی در این باره ندیده‌ام و بیانیه‌ها درباره موشک ایران را نخوانده‌ام. سخنگوی پنتاگون بدون اشاره به مداخلات و تنش‌آفرینی‌های ایالات‌متحده در منطقه مدعی شد برنامه موشکی ایران خطراتی را برای منطقه در پی دارد، از این رو به طور جدی با متحدان و شرکایمان در منطقه همکاری می‌کنیم تا بتوانیم با این تهدیدها مقابله کنیم. موشک راهبردی خیبرشکن از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که دارای سوخت جامد است و در فاز فرود دارای مانورپذیری برای عبور از سپر موشکی است و طراحی بهینه آن باعث شده است وزن آن نسبت به نمونه‌های مشابه یک‌سوم کاهش یابد و مدت آماده‌سازی و شلیک آن نیز تا یک‌ششم تقلیل پیدا کند. چابکی و سرعت فوق‌العاده در اصابت به اهداف در برد و شعاع 1450کیلومتری از دیگر توانمندی‌های این موشک است. 

Page Generated in 0/0065 sec