printlogo


کد خبر: 244877تاریخ: 1400/11/24 00:00
محمد خزاعی:
نهادهای بی‌ارتباط با سینما در این حوزه دخالت نکنند

رئیس سازمان سینمایی گفت: ما در سال‌های قبل شاهد ورود دستگاه‌های مختلف به حوزه سینما بوده‌‌ایم که به‌ دلیل عدم شناخت‌شان از این حوزه دخالت‌های‌شان پیامد و تبعات داشته است. 
به گزاش «وطن‌امروز»، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگوی خود با محمدحسین لطیفی در برنامه «هفت» به بررسی برخی مسائل و حواشی در چهلمین جشنواره فیلم فجر پرداخت. 
او در ابتدای صحبت‌های خود گفت: هر سال برگزاری جشنواره فیلم فجر سخت‌تر می‌شود، زیرا قواعد برگزاری آن را رعایت نمی‌کنیم. زمانی که می‌پذیریم در یک جشنواره حضور داشته باشیم یعنی تمام قواعد آن را می‌پذیریم. وقتی هنوز مدل و شیوه‌نامه برگزاری را قبول نداریم، کار سخت می‌شود. 
رئیس سازمان سینمایی همچنین افزود: قرار نیست نهادهایی که بی‌ارتباط با سینما هستند در این حوزه دخالت کنند و باید آن را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی بسپارند. اگر قرار است مدیریتی در این حوزه صورت گیرد، بهتر است توسط سازمان سینمایی انجام شود. ما در سال‌های قبل شاهد ورود دستگاه‌های مختلف به حوزه سینما بوده‌‌ایم که به‌دلیل عدم شناخت‌شان از این حوزه دخالت‌های‌شان پیامد و تبعات داشته است. بهتر است به سینماگران اعتماد کنند و اجازه دهند سینماگران کار خودشان را انجام دهند و به صورت مستقل و آزادانه‌تر کار کنند. برخی از این سازمان‌ها از سر دلسوزی اقداماتی می‌کنند اما برخی دیگر واقعا شناختی از حوزه فرهنگ ندارند و تصمیماتی می‌گیرند که چالش‌هایی را به ‌وجود می‌آورد. خزاعی درباره ممیزی‌ها و محدودیت‌های سینمایی گفت: قرار نیست ما سینما را محدود کنیم. معتقدم در چند سال اخیر فیلمسازان کاملا محدود شده‌اند؛ فیلمسازان در یکسری مضامین محدود شده‌اند و دیگر موضوعات را نمی‌بینند. باید مشخص کنیم در سینما به کجا می‌خواهیم برسیم و آرمان ما در سینمای ایران چیست؟ باید مسائل زاید را حذف کنیم، در مسیر واقعی حرکت کنیم و به نطقه اوج آن برسیم. در این مدت تنها تعدادی مسائل از جمله مشکلات خانوادگی، شوخی‌های مختلف و پایان‌هایی که بسیار سیاه است را ما در سینما شاهد هستیم. آیا همه موضوعات سینما و کشور ما همین است؟ حرف ما این است که باید سراغ بقیه سوژه‌ها هم برویم. ما قطعا این محدودیت‌ها را برمی‌داریم. 
 
* سینمای ملی، سینمای میلی نیست
او تأکید کرد: باید به گفتمان سینمای ملی‌مان بازگردیم؛ سینمای ملی یعنی تمام مسائل یک ملت در آن روایت و تشریح ‌شود و مردم آیین‌ها، مراسم و قومیت‌های مختلف را روی پرده سینما تماشا کنند. سینمای ملی، سینمای میلی نیست؛ مدتی است که برای یک عده خاص سینمای ملی، سینمای میلی شده است. یعنی افراد میل‌شان است که فلان فیلم را تولید کنند. 
خزاعی تصریح کرد: از این به بعد سیاست‌های دولت به میل آنها کاری ندارد و از آنها حمایت نمی‌کند. 90 درصد سینمای ایران هم خوب فیلم می‌سازند و هم اقتصاد آن را خوب می‌دانند؛ ما با آن 10 درصدی کار داریم که سینمای زرد هستند یعنی فیلم‌هایی را می‌سازند که خودشان هم آن را باور ندارند. شما فیلمسازان قرار است مسائل فرهنگی جامعه را رشد دهید. قرار است با فیلمسازی به رشد فرهنگ عمومی کمک کنید.  قرار نیست هر فیلمی را با هر مضمونی چون می‌فروشد به خورد خانواده‌ها و بخش‌هایی از جامعه بدهیم. 
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه ما محدودیت مضامین را برمی‌داریم و از فیلمسازان می‌خواهیم در سراسر کشور فیلم بسازند تا این تنوع را ببینیم، خاطرنشان کرد: اگر قرار است محدودیتی باشد برای آن 10 درصدی خواهد بود که گفتیم. یک عده فیلمساز هستند که برای سینمای انقلابی، اجتماعی، اقتصادی و گفتمان جدید تلاش می‌کنند و باید تشویق شوند. دوستان اگر می‌خواهید برای سال آینده فیلم بسازید مراقب باشید جزو 10 درصد سینمای زرد نباشید بلکه روی فیلمنامه‌های خوبی که برای‌تان آورده خواهد داشت سرمایه‌گذاری کنید. وی در پایان درباره شرایط بحرانی فیلم‌های در انتظار اکران بیان کرد: خانواده سینمای ایران باید دور هم جمع شوند و درباره این موضوع فکر کنند. سینماگران سرمایه‌گذاری کردند و می‌خواهند فیلم‌شان دیده شود. اگر فیلمسازان بخواهند در شرایط عالی اکران پیش بروند ما سال آینده فرصت‌سوزی زیادی در اکران‌ فیلم‌ها خواهیم داشت. باید اکران‌های آنلاین، بسته‌های تشویقی و اکران سینماها را داشته باشیم و به یک راهکار در این زمینه برسیم.

Page Generated in 0/0047 sec