printlogo


کد خبر: 244882تاریخ: 1400/11/24 00:00
بهاء برادر بزرگ‌تر سعد نخستین مصاحبه سیاسی‌اش را به عنوان رهبر حزب المستقبل انجام داد
مواضع حریری ذخیره نسبت به مسائل لبنان

«سعد حریری» رئیس حزب المستقبل لبنان، چهارم بهمن با صدور بیانیه‌ای کناره‌گیری خود از امور سیاسی کشورش و انصراف از مشارکت در انتخابات پارلمانی پیش رو و تعلیق فعالیت خود در عرصه سیاسی را اعلام کرد. در پی این اقدام سعد حریری، که به دلیل عدم موفقیت در پیشبرد سیاست‌های ریاض در لبنان مغضوب ولیعهد سعودی شد، برادر بزرگ وی بهاء حریری - تاجری که فعالیت سیاسی نداشت- به یکباره با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر خود، رسما از بازگشت به صحنه سیاسی لبنان خبر داد. در همین ارتباط، بهاء حریری فرزند «رفیق حریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان، در گفت‌وگویی با شبکه آمریکایی «الحره» درباره موضوعات مختلف از جمله پروژه سیاسی خود، رابطه‌ با برادر کوچک‌ترش، موضعش در قبال حزب‌الله و دیگر مسائل به اظهارنظر پرداخت. بهاء در این گفت‌وگو که قرار است مشروح آن روز دوشنبه پخش شود، گفت برادرش سعد را دوست دارد اما با وی در تفکر و بینش درباره چگونگی حرکت رو به جلو اختلاف ‌نظر بسیار دارد. 
 
* موضع در قبال حزب‌الله
بهاء حریری در ادامه خواستار اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی و برچیدن سلاح‌های غیرقانونی در لبنان شد و حزب‌الله را جنبشی تروریستی خواند. وی گفت: در زمان رفیق حریری لبنان تحت قیمومت مشروع سوریه بود و جامعه بین‌المللی و منطقه‌ای با آن موافق بودند اما امروز هیچ قیمومتی وجود ندارد؛ یک گروه تروریستی است که سه‌چهارم جهان آن را تروریستی می‌داند و هیچ‌گونه قیمومت مشروعی ندارد. وی در ادامه ادعاهای خود تصریح کرد: این گروه همه ملت را به باتلاق برده است. زمانی که تحت قیمومت بودیم، توانستیم برنده شویم پس چرا اکنون نتوانیم. بهاء حریری درباره سیاستی که در قبال حزب‌الله در پیش خواهد گرفت، گفت: از نظر ما انتخابات، پایه و اساس است. ائتلاف چهارجانبه‌ای که پس از ترور رفیق حریری شکل گرفت، کفر سیاسی است. ما با حزب‌الله همکاری نمی‌کنیم؛ همکاری‌ای در کار نخواهد بود.   وی هر گونه ارتباط با جنبش «امل» (به ریاست نبیه بری) را نیز تکذیب کرد و گفت: این جنبش نماینده اعتدال (میانه‌روی) شیعی نیست و ارتباط با میانه‌روهای شیعه انجام می‌شود. افراد بسیاری در مذهب شیعه (در لبنان) اعتقاد به میانه‌روی دارند، نه مسیری که منجر به این فاجعه شده است. 
 
* پروژه سیاسی
وی درباره پروژه سیاسی‌اش گفت: این پروژه اجرای توافق «طائف» است که در آن دین از قوه مجریه و مقننه جدا می‌شود. یک مجلس سنا به اقلیت‌ها اختیارات می‌دهد و عدم تمرکز اداری را اجرا می‌کند. همچنین مستقل بودن قوه‌ قضائیه و مقابله با فساد از طریق یک دستگاه قضایی مستقل را محقق می‌کند. 
 
* رابطه با سعودی
در حالی که به گزارش رسانه‌ها، سعد حریری در زمان نخست‌وزیری، در ریاض مورد ضرب‌وجرح و اهانت مقامات سعودی قرار گرفت، بهاء درباره رابطه‌اش با عربستان سعودی گفت: هیچ روزی توهینی از برادران در خلیج [فارس] در قبال خودم نشنیده‌ام و تا آنجا که من می‌دانم رابطه ما خوب است. در گذشته و امروز به ما توهین نشده و در آینده نیز توهین نخواهد شد. در زندگی‌مان با عزت (به عربستان سعودی) رفته‌ایم و با عزت برگشته‌ایم.

Page Generated in 0/0043 sec