printlogo


کد خبر: 244911تاریخ: 1400/11/24 00:00
گزارشی از سفر 5 روزه وزیر صمت و تیم همراه به امارات و عمان
توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه

گروه اقتصادی: در ادامه سفرهای مردان اقتصادی سیدابراهیم رئیسی به کشورهای منطقه جهت تقویت دیپلماسی اقتصادی، در روزهای اخیر وزیر صمت به همراه جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی به کشورهای امارات و عمان سفر کرد. پیش از این نیز شاهد سفر وزرای راه‌وشهرسازی و صمت به سوریه و وزیر نفت و رئیس‌جمهور به تاجیکستان و روسیه بودیم.
وزیر صمت کشورمان از 17 تا 19 بهمن‌ میهمان کشور امارات بود. سیدرضا فاطمی‌امین ضمن حضور در نمایشگاه اکسپوی دوبی از پاویون کشورهای روسیه، امارات، قطر و فلسطین بازدید کرد. 
 
* معرفی یکصد برند برتر ایرانی به اماراتی‌ها
در این سفر نشست‌های مشترک تجاری بین فعالان اقتصادی و تجاری عضو هیات همراه با فعالان تجاری و اقتصادی مقیم دوبی نیز برگزار شد و زمینه توافقات خوبی را برای طرفین فراهم آورد. البته با توافقات شکل‌گرفته، ملاقات‌های تجاری به صورت مجازی نیز در آینده ادامه خواهد داشت. 
در جریان برنامه‌ها و ملاقات‌های این سفر، یکصد برند برتر ایرانی که تمایل به فعالیت در بازار بزرگ امارات را دارند، به فعالان اقتصادی و مقامات این کشور معرفی شدند. همچنین تجار ایرانی فعال در دوبی نیز در ملاقات‌های خود مهم‌ترین چالش‌ها و دغدغه‌های تجارت با امارات را مطرح کردند و وزیر صمت نیز قول پیگیری‌های لازم را داد. 
 
* برگزاری نشست فعالان تجاری ایران و امارات با بیش از ۱۲۰ شرکت‌کننده
نشست فعالان تجاری ایران و امارات با بیش از ۱۲۰ شرکت‌کننده با موفقیت برگزار شد که نخستین گام عملیاتی برای فعال‌سازی مرکز تجاری ایران در امارات خواهد بود. با توفیقاتی که در سفر اخیر وزیر صمت به امارات عربی متحده در راستای دیپلماسی فعال اقتصادی به دست آمد، بزودی شاهد حضور هیات سرمایه‌گذاری اماراتی در ایران نیز خواهیم بود. 
همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت از 19 بهمن‌ به منظور شرکت در کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در رأس یک هیات دولتی و خصوصی متشکل از بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری، به عمان سفر کرد. 
 
* برگزاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عمان
۲ کشور در جریان نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، صنعتی و معدنی، بانکی، مناطق آزاد، کشاورزی و شیلات، حمل و نقل، نفت و گاز و پتروشیمی، آب و برق، گردشگری، ورزش و جوانان، فرهنگی، استاندارد، گمرکی، بهداشت و درمان، در قالب ۵ کمیته تخصصی، مذاکرات لازم را انجام دادند.  در این اجلاس 10 سند همکاری میان ۲ کشور ایران و عمان در حوزه‌های مختلفی از جمله استاندارد، گمرکی، تجاری، حمل‌و‌نقل و ورزشی مورد بررسی قرار گرفت و توافقات لازم انجام شد.  همچنین نتیجه مذاکرات در اختتامیه نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در قالب ززطزیک صورتجلسه همکاری به امضای وزیر صمت کشورمان و وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری سلطنت عمان رسید. 
در این صورتجلسه طرفین در زمینه‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی، امضای نقشه راه همکاری‌های اقتصادی و تجاری در حوزه‌های استاندارد، گمرک، حمل و نقل، بانکی، بهداشت و درمان، ورزش و جوانان، آموزش و فرهنگ و توسعه گردشگری به توافقاتی دست یافتند. 
در این اجلاس هیاتی از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی کشورمان از جمله سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، وزارت دادگستری، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان بنادر و دریانوردی، بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد، گمرک، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و وزارت نفت، سیدرضا فاطمی‌امین را همراهی کردند. 
این اجلاس گام دیگری برای توسعه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم بود و با نتایج مثبتی که به دنبال دارد، در آینده شاهد رشد مبادلات اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با سلطنت عمان خواهیم بود. 
* ظرفیت ارتقای حجم روابط اقتصادی یک میلیارد دلاری میان ایران و عمان وجود دارد
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه سفر به عمان در جمع‌بندی سفر انجام شده خود در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: با ظرفیت‌هایی که وجود دارد می‌توانیم حجم روابط اقتصادی یک میلیارد دلاری کنونی میان ۲ کشور را افزایش دهیم و به رقم‌های بالاتری در سال آینده برسانیم. فاطمی‌امین با اشاره به ارتباطات گسترده کشورمان با عمان ادامه داد: عمده ارتباطات در حوزه‌های فرهنگی و سیاسی بوده است اما در حوزه تجاری و اقتصادی روابط ما با عمان باید گسترش و ارتقا یابد. 
وی با بیان اینکه در دیدارها و ملاقات‌هایی که داشته است، زمینه‌های همکاری متقابل مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در حوزه‌های مختلفی از جمله توسعه خطوط کشتیرانی، ارتباط میان بنادر ۲ کشور و سرمایه‌گذاری‌های متقابل تولیدی، زمینه‌های همکاری مشترک وجود دارد. 
وزیر صمت با اشاره به اینکه یک گروه متشکل از ۱۰ شرکت معتبر ایرانی در این سفر همراه تیم اعزامی بوده است، بیان کرد: در زمینه‌های دارو، صنایع غذایی و لوازم خانگی ظرفیت سرمایه‌گذاری در عمان وجود دارد که مورد استقبال طرف عمانی نیز قرار گرفته است. 
***
    رویکرد ارتباط ایران با کشورهای منطقه     
این ۲ سفر در راستای برنامه‌های دولت سیزدهم به منظور توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه بویژه همسایگان جنوبی ایران طراحی شده بود و بر اساس رویکردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه فراهم کردن هر چه بیشتر بسترهای لازم برای فعالیت بخش خصوصی ایران در کشورهای همسایه، مسائل و مشکلات این بخش همواره مورد پیگیری قرار خواهد گرفت تا با افزایش فعالیت‌های حوزه دیپلماسی اقتصادی و تجاری کشور، در آینده شاهد رشد مبادلات اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه بویژه کشورهای همسایه باشیم. 

Page Generated in 0/0062 sec