printlogo


کد خبر: 244912تاریخ: 1400/11/24 00:00
اخبار

جهش قیمت نفت به دنبال تنش در اوکراین
قیمت نفت در هفته‌های گذشته صعودی بوده است تا آنجا که در کمتر از یک ماه بیش از ۱۰ دلار افزایش را تجربه کرده و از حدود ۸۰ دلار در هر بشکه به بالای ۹۰‌دلار رسیده است. در این میان، تاکید اعضای اوپک پلاس بر ادامه اجرای توافق کاهش تولید، نخستین سیگنال مثبت را به بازار نفت فرستاد و قیمت نفت افزایش پیدا کرد.  در ادامه، بالا گرفتن بحران گاز در اروپا که به دنبال تنش در اوکراین اتفاق افتاده است نیز مانند کاتالیزور عمل کرد تا قیمت طلای سیاه برای رسیدن به ۱۰۰ دلار آماده شود. به دنبال این اتفاق، رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده رویارویی و نبرد احتمالی نیروهای آمریکایی و روس عملا یک جنگ جهانی است: ما در آنجا با یک گروه تروریستی روبه‌رو نیستیم، بلکه با بزرگ‌ترین ارتش جهان (روسیه) سر و کار خواهیم داشت. نگرانی از تنش نظامی در اوکراین در حالی است که بر اساس آمارهای منتشر شده، ذخایر گازی در اروپا فقط برای ۶ هفته دیگر کافی است.  از همین رو تقاضا برای نفت خام در جهان افزایش یافته و این در شرایطی است که عرضه همچنان کنترل می‌شود. 
با توجه به این عوامل، نفت که روز جمعه قیمت را نزولی آغاز کرده بود، در پایان روز با رشد سریع قیمت همراه شد. نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه به ۹۴ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. این در حالی بود که نفت برنت پنجشنبه گذشته با قیمت ۹۱ دلار و ۲۱ سنت کار خود را به پایان برد که نشان می‌دهد در یک روز بیش از 3.5 درصد رشد قیمت را به ثبت رسانده است. نفت شاخص آمریکا نیز 3.7 درصد رشد قیمت را تجربه کرد و از ۸۹ دلار و ۷۵ سنت به ۹۳ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه  رسید.
***
وزیر اقتصاد: 
سال آینده تورم بسیار کمتری را تجربه خواهیم کرد
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت در کنترل کسری بودجه و تورم بسیار جدی است و سال آینده تورم بسیار کمتری را تجربه خواهیم کرد. سیداحسان خاندوزی گفت: سال 1400 در چهارمین سال متوالی از جهت رشد قیمت‌ها قرار داشتیم که الان هم وضعیت نامطلوبی را داریم. 
وی با بیان اینکه همیشه رویکرد دولت‌ها به وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان یک منبع تأمین درآمد از طریق مالیات بوده است، یادآور شد: پس از 15 سال این نگاه در این وزارتخانه تغییر کرده است و ما به دنبال کاهش 5 درصدی مالیات بنگاه‌های معاملاتی هستیم و نتایج این نوع تغییر رویکرد به اخذ مالیات را در سال آینده شاهد خواهیم بود؛ از این منظر که کاهش مالیات در بهبود بنگاه‌های معاملاتی تاثیرگذار است. 
وی ادامه داد: در این طرح به دنبال این هستیم که گردش مالی در شهرها و استان‌ها فعال شود و در بودجه 1401 این مساله پیش‌بینی شده است، از این رو دولت به دنبال توزیع بودجه استانی به صورت عادلانه‌تر پیش خواهد رفت. به همین منظور «صندوق‌های پیشرفت توسعه» در استان‌ها را ایجاد کرده‌ایم که یکی از ابزارهای حمایتی دولت در این مساله خواهد بود. 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه امسال تا پایان اسفندماه سود سهام عدالت به همه 49 میلیون نفر سهامدار پرداخت می‌شود، ادامه داد: کسانی که یک میلیون تومان سهامدار هستند به همان میزان و کسانی هم که بیش از 500 هزار تومان سهام دارند، ‌حدود 600 هزار تومان به آنها سود پرداخت خواهد شد. خاندوزی با بیان اینکه یکی دیگر از گلایه‌های مردمی به دولت این است که چرا تورم 40 درصد افزایش یافته ‌اما حقوق و دستمزدها متناسب با آن افزایش نمی‌یابد، افزود: از آنجا که همگان می‌دانند مهم‌ترین مساله برای حل این موضوع این است که دولت با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم، حقوق و دستمزدها را افزایش دهد اما خوب می‌دانیم این تصمیم تنها برای حدود 4 میلیون کارمند دولت نیست، ‌بلکه بر سایر بخش‌های کشور، حتی بخش خصوصی هم تاثیرگذار است و این پیام را برای بخش خصوصی ارسال می‌کند که شما هم باید متناسب با این اقدام، حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران خود را افزایش دهید. وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: از این رو این موضوع در وضعیت اشتغال بسیاری از افراد تاثیر خواهد گذاشت و ممکن است سبب اخراج و تعدیل نیروهای کار در سطح کشور شود که خود این مساله سبب نگرانی بیشتر مردم می‌شود. البته دولت هم منابع کافی برای این افزایش حقوق را ندارد. حتی در بودجه 1401 شرایط را در وضعیت عدم توافق با 1+4 تنظیم کرده‌ایم تا در صورت عدم توافق، مشکل زیادی در کشور ایجاد نشود. همچنین افزایش حقوق‌ها، سبب افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم می‌شود، بنابراین دولت در مرحله کنترل کسری بودجه و تورم، بسیار جدی است و با اتخاذ اینگونه سیاست‌ها، در سال آینده تورم بسیار کمتری را تجربه خواهیم کرد.

Page Generated in 0/0065 sec