printlogo


کد خبر: 244916تاریخ: 1400/11/24 00:00
سخنگوی شورای نگهبان:
قوانین انتخاباتی کشور نیازمند اصلاح است
نظارت نمایندگان اگر منجر به دخالت آنها در عزل و نصب‌ها شود، حتما تخلف است

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی ایرادات قوانین انتخاباتی گفت: قوانین انتخاباتی کشور نیازمند اصلاحات جدی و جامع است. 
هادی طحان‌نظیف روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران درباره مصوبات جلسات اخیر این شورا اظهار داشت: طرح جهش تولید دانش‌بنیان جزو طرح‌های خوب مجلس است که با همکاری دولت تکمیل شد. وی افزود: در نشست اخیر شورای نگهبان ایراداتی به این طرح وارد شد که در جهت تقویت و تکمیل افرایش قابلیت این مصوبه است. طحان‌نظیف همچنین درباره مصوبه‌ای برای تولیدکنندگان حوزه مسکن و آجر اعلام کرد: اصلاحیه یک بند از قانون بودجه ۱۴۰۰ به نفع تولیدکنندگان آجر و کوره‌های آجرپزی تایید شد. سخنگوی شورای نگهبان در همین راستا افزود: امیدواریم این اقدام در قیمت تمام‌شده مسکن هم تاثیر بگذارد. وی همچنین بیان کرد: ایرادات طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان‌و‌بلوچستان در مجلس برطرف شده و اکنون در دستور کار شورای نگهبان است. طحان‌نظیف همچنین عنوان کرد: مواردی از طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار در شورای نگهبان مغایر اصول قانون اساسی شناخته شد که البته نامه‌ای هم در این باره شامل ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام به دست‌مان رسیده است که ما این ایرادات را هم به مجلس ارسال کردیم. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه خاطرنشان کرد: اصلاح قانون انتخابات از مواردی است که بارها مورد تاکید شورای نگهبان قرار گرفته است. قوانین انتخاباتی ما نیازمند اصلاحات جدی است و ما به دنبال اصلاح جدی و جامع قوانین انتخابات هستیم. در دیدار با نمایندگان مجلس و دولت هم این موارد را ذکر کردیم و حاضریم تجارب خود را در راستای اصلاح جامع این قانون در اختیار مجلس قرار دهیم. 
 
* نمایندگان نباید در امور قوای دیگر دخالت کنند
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نمایندگان مجلس بیشترین ارتباط را با مردم دارند، اظهار داشت: مراجعات زیادی به آنان می‌شود. نمایندگان بر اساس قانون باید نظارت و قانون‌گذاری کنند. آنان منعی برای نظارت ندارند اما نباید در امور قوای دیگر دخالت کنند.  طحان‌نظیف ادامه داد: آنان می‌توانند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند. البته طبق بیانات مقام معظم رهبری، نمایندگان نباید در انتصابات دخالت داشته باشند. اگر واقعا نمایندگان در انتصابات دولتی دخالت داشته باشند، حتما شورای نگهبان این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد. سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگر سخنانش بیان کرد: نظارت بر رفتار نمایندگان به بیانات رهبری برمی‌گردد، البته این قانون را قوی نمی‌دانیم. وی در همین راستا اضافه کرد: در بحث نظارت بر نمایندگان موضوع بر عهده شورای نگهبان است اما اگر در حوزه رفتار نمایندگان باشد بر عهده هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان است. طحان‌نظیف همچنین خاطرنشان کرد: اصل نظارت درونی مجلس قابل دفاع است، البته نباید صبر کرد نماینده به سمت تخلف برود، اگر رفتاری هست باید همانجا در مجلس پیشگیری کرد اما اگر این ابزارها کافی نبود شورای نگهبان ورود می‌کند. سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: هدف از نظارت مچ‌گیری نیست، بلکه اصلاح است، هر چند درباره قانون نظارت بر رفتار نمایندگان نیازمند اصلاحاتی هستیم. 
 
* نظارت با دخالت فرق دارد
طحان‌نظیف در ادامه با بیان اینکه نظارت نمایندگان اگر منجر به دخالت آنها در عزل و نصب‌ها شود حتما تخلف است و شورای نگهبان حتما در بررسی صلاحیت‌ها آن را مدنظر قرار می‌دهد، گفت: نظارت با دخالت فرق دارد. اگر سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص وجود داشته باشد کاملا قانونی و حق قانونی نمایندگان است اما نسبت به دخالت حتما این موضوع را مدنظر قرار می‌دهیم. سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه قوانین انتخاباتی ما نیازمند اصلاحات جدی و جامع است، گفت: اصلاح ثبت‌نام‌ها، انواع تخلفات و تبلیغات، نقش‌آفرینی احزاب و... از جمله مسائلی است که باید در قانون انتخابات لحاظ شود. وی تصریح کرد: به دنبال اصلاح جامع قانون انتخابات هستیم و طبیعتا باید اصلاح چنین مصوباتی از مجلس شروع شود. 

Page Generated in 0/0063 sec