printlogo


کد خبر: 244928تاریخ: 1400/11/25 00:00
نگاهی کوتاه به کتاب «داستان رویان»
جهاد علمی جوانان انقلابی

زهرا چرمی‌: «داستان رویان» تلاش‌های شبانه‌روزی مردی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «ترکیب علم، ایمان و تلاش» بود؛ کتابی که بارها و بارها باید خواند و ترویج کرد، برای دنیا ترجمه کرد، باید با خواندن صفحه به صفحه آن از شدت شوق، شعف و حس غرور و گاه از غصه گریست، باید آن را به عنوان سند معتبری از بچه‌های انقلابی دانست که با شعار «خواستن توانستن است» بر سر افراد خودباخته فریاد زدند. 
درست در سال‌هایی که شخصیت‌های خیالی چون «پترس فداکار» به عنوان الگو در کتب درسی معرفی می‌شدند، دکتر کاظمی‌آشتیانی در تلاشی فداکارانه به فکر هموطنانش بود. الان باید آشتیانی‌ها در کتاب‌های درسی به عنوان الگو معرفی شوند. آموزش‌و‌پرورش باید خواندن این کتاب را برای معلم‌هایی که این روزها در حال تحریک جوانان و نوجوانان برای رفتن از ایران - به بهانه اینکه کشوری عقب‌مانده است- هستند، اجبار کند. باید دانش‌آموزان و دانشجویان ما بدانند که با نور ایمان در همین سرزمین می‌توانند قله‌های علم را فتح کنند. 
«داستان رویان»؛ داستان عده‌ای از جوانان انقلابی است که بعد از مجاهدت‌های سخت در جنگ تحمیلی، روح بزرگ‌شان در تلاطم هست و باز در پی جهاد اما این بار در جبهه‌ای دیگر هستند؛ جوانانی که با توکل بر خدا قدم در میدانی گذاشتند که در آن برهه زمانی علاوه بر کسب افتخار پیشرفت علمی ایران، گره از زندگی خانواده‌های گرفتار باز کردند و این کار از لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز امری ضروری بود. 
تحمل دشواری‌های این راه پرپیچ و خم امکان نداشت؛ جز در سایه الهی و این شد که تکیه‌گاه رویانی‌ها شد عالم‌الغیب و توانستند در مدت زمان کوتاهی در زمینه درمان ناباروری به همه تحقیرهای مراکز علمی دنیا و افراد خودباخته داخل جواب کوبنده‌ای دهند و دنیا را حیران خود کنند ولی باز آرام ننشستند و معتقد بودند بعد از فارغ شدن از کاری باید به کار دیگر پرداخت. این بار با دستیابی به سلول‌های بنیادی، انقلاب علمی در ایران به پا کردند. در کنار مباحث علمی، آنچه این کتاب را روح زیبا می‌بخشد، نگاه توحیدی است که این تیم به کارشان داشتند؛ تیمی که برای تذکر به خود که در رویداد علمی هم نباید از احسن‌الخالقین غافل بود شروع کار را متبرک می‌کند به آیاتی که مربوط به خلقت است و همین نگاه در ادامه باعث می‌شود برای بهبود حال یک سلول کوچک که ما بر اثر روزمرگی آن را هیچ می‌دانیم و اصلا به چشم‌مان نمی‌آید، نذر و نیایش‌ها داشته باشند و برای کسب هر موفقیت سجده‌ها کنند. اینها برای ما خیلی دور از ذهن هست با توجه به فضای جامعه پزشکی ولی اینها داستان نیست و عین واقعیت است. به تعبیر رهبری، اینکه انسان توفیق پیدا کند بعد از هر کار خوب به سجده بیفتد خیلی باارزش است و اینها در تاریخ خواهد ماند و همین‌ها سند ماندگاری «رویان» در تاریخ است. «داستان رویان» کتابی است جذاب و شیرین که خواندن آن را به همه عزیزان خصوصا اهل علم پیشنهاد می‌کنم.
«داستان رویان» که تحقیق و تدوین آن توسط محمدعلی زمانیان صورت گرفته، در ۲۰۰ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقه‌مندان علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.

Page Generated in 0/0073 sec