printlogo


کد خبر: 244930تاریخ: 1400/11/25 00:00
خط و نشان جدید ترامپ و جمهوری‌خواهان علیه بایدن: تحصن کامیون‌داران در اعتراض به قوانین کرونا به زودی سراسر آمریکا را فرا‌می‌گیرد
بایدن در جاده‌های وحشت
کامیون‌داران در فرانسه، استرالیا، هلند و نیوزیلند نیز به مخالفت با و محدودیت‌های اعمال شده کرونایی پرداختند

گروه بین‌الملل: با تشدید بحران اعتراض کامیون‌داران کانادایی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا دیروز در مصاحبه با شبکه «فاکس‌‌نیوز» گفت اعتراضات کامیون‌داران که در کانادا آغاز شده‌ می‌تواند باعث اختلالات جدی‌تر در ایالات متحده شود و هشدار داد آمریکا بیش از همسایه شمالی خود آماده شعله‌ور شدن است. ترامپ تصریح کرد که کشورش مستعد بروز خشونت است و اعتراضات علیه محدودیت‌های کرونایی که از اعتراضات «کاروان آزادی» کانادا الگو گرفته است بزودی سراسر آمریکا را فرا می‌گیرد. اعتراضات کامیون‌داران در کانادا با عنوان «کاروان آزادی» اواخر ژانویه در «اُتاوا» آغاز شد. این جنبش در اعتراض به مقررات کرونایی که کامیون‌داران را برای ورود به مرزها وادار به واکسیناسیون کامل یا ۱۴ روز قرنطینه می‌کند، آغاز شد و به سراسر کشور کانادا گسترش یافته است. اعتراضات در دیگر شهرهای کانادا نیز در جریان است اما در تورنتو پلیس با مسدود کردن جاده‌ها و یک بزرگراه اصلی برای جلوگیری از ورود هر کاروان احتمالی به مرکز شهر، از خارج شدن تظاهرات از کنترل خود جلوگیری کرد. طبق گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، در حالی که معترضان، اجباری شدن واکسن برای کامیون‌داران و سایر محدودیت‌های «کووید-۱۹» را محکوم می‌کنند، بسیاری از اقدامات بهداشت عمومی کانادا مانند قوانین استفاده از ماسک و گذرنامه واکسن برای ورود به رستوران‌ها و تئاترها در حال حاضر با کاهش شیوع سویه اُمیکرون کنار گذاشته شده است. از هفته گذشته این جنبش حامیان خود را علیه دستورات واکسن برای کامیون‌داران که در کانادا اجرا می‌شود گرد آورد و پل «سفیر» (یک گذرگاه مرزی کلیدی بین ایالات متحده و کانادا) را مسدود کرد. 
 
* هشدار ترودو به معترضان: ممنوع‌الخروج می‌شوید
 روز جمعه یک قاضی کانادایی به معترضانی که در پل سفیر در مرز آمریکا و کانادا تجمع کرده بودند دستور داد محاصره ۵ روزه این پل را متوقف کنند ولی رانندگان معترض با رد این حکم دادگاه همچنان بر مسدود بودن این شاهراه مهم حمل‌و‌نقل بین آمریکا و کانادا تاکید دارند. این حکم قرار بود از جمعه‌شب اجرا شود ولی حدود 100 معترض همچنان در ورودی این پل حضور یافتند و پرچم‌های کانادا را به اهتزاز درآوردند. رانندگان معترض با قرار دادن خودروهای خود عملا ورود و خروج به این پل را مسدود کردند. پلیس کانادا هشدار داده بود معترضانی را که قوانین را زیر پا بگذارند، بازداشت خواهد کرد. ده‌ها افسر پلیس صبح روز شنبه با کنار زدن معترضان، چادرهای مستقر در این منطقه را برچیدند. «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا نیز از معترضان خواست به اعتراضات پایان دهند و گفت: «اگر از همه‌گیری کرونا دل‌زده شدید و به همین دلیل به اعتراضات می‌پیوندید، باید متوجه باشید که قانون را نقض می‌کنید و پیامدهای روزانه این کار بیشتر است. قطعاً نمی‌خواهید مجوز خود را از دست بدهید و سابقه کیفری پیدا کنید و کار و زندگی خود و توانایی سفر بین‌المللی از جمله به آمریکا را تحت تأثیر قرار دهید، پس وقت آن رسیده که به خانه‌های خود بازگردید». 
 
* جمهوری‌خواهان آمریکا پشتیبان کاروان آزادی
برخی مقامات کانادایی و رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع خود اعلام کرده‌اند گروه‌های راست‌گرا پشت این جنبش قرار گرفته‌اند و بسیاری از جمهوری‌خواهان سرسخت طرفدار ترامپ حمایت خود را از این حرکت اعلام کرده‌اند. به عنوان نمونه، رند پال، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی گفته علاقه‌مند است اعتراضاتی به همین سبک در آمریکا بروز کند و امیدوار است معترضان باعث مسدود شدن شهرها شوند. ترامپ خود پیش‌تر حمایتش را از معترضان کانادا اعلام کرده بود. به گزارش «نیوزویک»، ترامپ در مصاحبه روز شنبه خود با فاکس‌نیوز، درباره این جنبش اظهارنظر کرد و با بیان اینکه ایالات متحده ممکن است وضعیت بدتری را ببیند، افزود: کاروان‌های آزادی اکنون در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی تظاهرات مرتبط در ایالات متحده هستند. ترامپ افزود: می‌بینم که آنها همه جا تابلوهای ترامپ را دارند و به این افتخار می‌کنم. این چیزی است که اتفاق می‌افتد، شما توانستید تا اینجا به مردم فشار بیاورید و کشور ما هم آماده اشتعال است، خودتان را گول نزنید. در حال حاضر افراد زیادی از کشور ما به آن مرحله رسیده‌اند. وقتی به آنچه در کانادا می‌گذرد نگاه می‌کنم، فکر می‌کنم کشور ما به مراتب بیشتر از کانادا آماده اشتعال است. وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز به سازمان‌های مجری قانون هشدار داده اعتراضات کامیون‌داران می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در آمریکا و بویژه لس‌‌آنجلس شود. این وزارتخانه در بولتنی که نخستین بار یاهو نیوز گزارش کرد، هشدار داد تظاهرات کاروان به طور بالقوه در اواسط فوریه در کالیفرنیا آغاز خواهد شد و تا اواسط مارس به واشنگتن می‌رسد. به‌‌رغم آنکه معترضان به اجباری شدن واکسیناسیون و اعمال محدودیت‌‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا، مجبور شدند به دستور پلیس کانادا روز شنبه وسایل نقلیه خود را از پل مرزی آمریکا- کانادا موسوم به پل سفیر منتقل کنند اما اعتراضات به دیگر شهرهای سراسر کانادا کشیده شد. نکته جالب توجه سرایت این سبک از اعتراضات از کانادا به کشورهای اروپایی و اقیانوسیه از جمله فرانسه، هلند و استرالیاست. 
 
* خشونت پلیس فرانسه علیه کاروان آزادی
در حالی که کمتر از ۲ ماه به انتخابات سرنوشت‌ساز برای دولت مکرون مانده، هزاران معترض به محدودیت‌های کرونایی و وضعیت اقتصادی، خیابان‌های اصلی پایتخت فرانسه را مسدود کردند. به گزارش یورونیوز، تظاهرات جلیقه‌زردها به موازات حرکت اعتراضی دیگری به نام «کاروان آزادی» در مخالفت با واکسیناسیون اجباری کووید انجام شد. این کاروان شامل معترضانی است که با خودروهای شخصی از شهرهای مختلف فرانسه به سوی پاریس روانه شدند و به رغم ممانعت پلیس، برخی از آنها توانستند خود را به مرکز شهر برسانند. با وجود هشدار مقامات پاریس مبنی بر ممانعت از ورود خودروهای کاروان آزادی به پایتخت فرانسه، معترضان با الهام از تظاهرات «کاروان آزادی» در کانادا، بوق‌زنان با اتومبیل، تراکتور و وسایل نقلیه دیگر اواخر روز جمعه از لیل، پرپینیان، نیس و دیگر شهرها در پاریس تجمع کردند. پلیس ضد شورش همچنین برای حفظ نظم در تظاهرات خیابانی که در آن تظاهرات‌کنندگان از جمله برخی «جلیقه‌زردها» علیه قوانین کرونایی امانوئل مکرون و هزینه زندگی اعتراض کردند، نارنجک‌های گاز اشک‌آور پرتاب کرد. طبق اعلام پلیس، در خیابان شانزه‌لیزه، پلیس تا عصر از گاز اشک‌آور استفاده کرد و درگیری‌های پراکنده ادامه یافت و یک نفر که مصدوم شد، برای رسیدگی به بیمارستان منتقل شد. شدت خشونت پلیس به حدی بود که حتی خبرنگاران حاضر نیز مجبور به ترک محل شدند. پلیس اعلام کرد ۵۴ نفر را دستگیر کرده، برای ۳۳۷ نفر جریمه نقدی صادر کرده و ۵۰۰ وسیله نقلیه را که قصد ورود به پاریس را داشتند، متوقف کرده است. وزارت کشور فرانسه نیز اعلام کرد حدود ۳۲۰۰۰ نفر در این اعتراضات سراسری شرکت کردند که ۷۶۰۰ نفر در پاریس بودند. 
 
* وحشت مکرون از تأثیر اعتراضات کرونایی بر انتخابات
کمتر از ۲ ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، دولت مکرون مصمم است از تبدیل شدن اعتراضات به تظاهرات گسترده مانند شورش ضددولتی جلیقه‌‌زردها در سال ۲۰۱۸ جلوگیری کند. این جنبش به عنوان اعتراضی علیه مالیات بر سوخت آغاز شد و به اعتراضات گسترده‌تر تبدیل شد که شاهد برخی از بدترین خشونت‌های خیابانی در دهه‌های اخیر بود و اقتدار مکرون را به چالش کشید. نارضایتی‌های ابراز شده توسط معترضان فرانسوی در کاروان آزادی فراتر از محدودیت‌های کرونایی بود و خشم ناشی از کاهش استانداردهای زندگی در بحبوحه افزایش تورم را نیز شامل می‌شد. پلیس فرانسه بیش از ۷۰۰۰ مامور را بسیج کرده، ایست‌های بازرسی ایجاد کرده و نفربرهای زرهی و ماشین‌های آبپاش را برای مقابله با تظاهرات مستقر کرده است. پلیس همچنین اعلام کرد به طور جداگانه ۵ معترض را در جنوب پاریس که دارای گلوله، چکش، چاقو و ماسک ضد گاز بودند، دستگیر کرده است. 
 
* اعتراض‌های گسترده مخالفان تمهیدات کرونایی در استرالیا
اعتراض‌های گسترده در مخالفت با تدابیر کرونایی شهر «کانبرا» پایتخت استرالیا را نیز فراگرفته است. به گزارش شبکه خبری اس‌بی‌اس، پلیس تخمین زده ۱۰ هزار معترض روز شنبه طی تجمعی در مخالفت با اجباری بودن واکسیناسیون، به سمت ساختمان پارلمان راهپیمایی کردند. پلیس همچنین تخلفات افراد بازداشت شده را عبور دادن کامیون از میان سد معبر و زیر پا گذاشتن صلح برشمرد. معترضان تلاش داشتند با این تجمعات، دولت‌های فدرال، ایالتی و قلمرویی را مجاب کنند فورا احکام صادر شده درباره اجباری بودن واکسیناسیون برای کارگران را لغو کنند. اعتراض‌ها در استرالیا از اواخر ژانویه (بهمن) آغاز شده اما بر اساس اعلام پلیس، گردهمایی روز شنبه قابل توجه و چشمگیر بوده است. پلیس استرالیا به هزاران معترضی که به حضور خود در خیابان‌های پایتخت ادامه می‌دهند، هشدار داد خیابان‌ها را ترک کرده و به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنند. پلیس منطقه‌ای پایتخت استرالیا به رویترز گفت هزاران معترض همچنان در مراکز نمایشگاهی اصلی شهر کانبرا حضور داشته و نزدیک به 100 نفر هم در مقابل ساختمان پارلمان فدرال تجمع کرده‌اند. در «ولینگتون» پایتخت نیوزیلند نیز معترضان با وجود بارش باران و وزش شدید باد، برای ششمین روز متوالی در مخالفت با دستورالعمل‌های کرونایی دولت تجمع کردند.

Page Generated in 0/0073 sec