printlogo


کد خبر: 244931تاریخ: 1400/11/25 00:00
دور دنیا

یورش عضو کنست رژیم اسرائیل به «شیخ جراح» قدس
«ایتمار بن غفیر» از اعضای تندرو کنست رژیم اسرائیل که به دشمنی با فلسطینیان معروف است، درصدد بازگشایی دفتر نمایندگی خود در محله الشیخ جراح در قدس اشغالی است. بن غفیر مدعی شده هدفش حمایت از خانواده‌های یهودی است که دولت قادر به تامین امنیت آنان نیست. او که به دشمنی با فلسطینیان و مواضع افراطی شهرت دارد، سال گذشته به منظور تحریک ساکنان الشیخ جراح و روزه‌داران فلسطینی اقدام به افتتاح دفتر نمایندگی خود در این محله کرد که این اقدام اعتراضات و درگیری‌های شدیدی را به دنبال داشت. وی اخیرا به همراه شهرک‌نشینان افراطی بار دیگر به این محله فلسطینی‌نشین یورش برده تا این تصمیم شوم خود را عملی کند.
 به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، فلسطینیان ساکن محله الشیخ جراح در درگیری با اشغالگران در ماه رمضان سال گذشته دفتر بن غفیر را تخریب کردند که در پی آن پلیس رژیم صهیونیستی به این محله یورش برد و به طرز وحشیانه‌ای دست به سرکوب و بازداشت شمار زیادی از فلسطینیان زد. 
 
* هشدار جهاد اسلامی نسبت به ادامه تجاوزات علیه ساکنان شیخ جراح
جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای اشغالگران صهیونیست را از ادامه تجاوزات و جنایات علیه ساکنان محله الشیخ جراح در قدس اشغالی تحت رهبری «ایتمار بن غفیر» عضو تندرو کنست برحذر داشت. در این بیانیه آمده است: «به دشمن صهیونیستی نسبت به انفجار اوضاع به سبب ادامه تجاوزات علیه ساکنان الشیخ جراح هشدار می‌دهیم و مسؤولیت هرگونه عواقب و پیامد تجاوزات علیه فلسطینیان در این منطقه را متوجه این رژیم می‌دانیم».  جهاد اسلامی عموم ملت فلسطین را به اعلام بسیج عمومی و رویارویی با اشغالگران اسرائیلی به نشانه حمایت از ساکنان محله الشیخ جراح فراخواند.
 شنبه‌شب در واکنش به این یورش‌ها و حملات مستمر صهیونیست‌ها بویژه ترور ۳ تن از نیروهای مقاومت الاقصی در نابلس، یک فلسطینی در عملیاتی شهادت‌طلبانه، شهرک‌نشین صهیونیست را در محله الشیخ جراح با خودرو زیر گرفت و فرار کرد. حماس طی بیانیه‌ای ضمن حمایت از این عملیات، آن را پاسخ طبیعی به اشغالگران دانست.
***
نژادپرستی ساختاری در بخش مراقبت‌های بهداشتی آمریکا
نتایج یک پژوهش در دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا حاکی است در حالی که جمعیت زنان سیاه‌پوست در بخش مراقبت‌های بهداشتی این کشور بیش از سایر گروه‌هاست اما آنان دستمزدی پایین‌تر دارند و با خطرات بیشتری حین کار روبه‌رو هستند. به گزارش پایگاه خبری اکسیوس، بر اساس پژوهشی که روز گذشته در نشریه «هلث افرز» (Health Affairs) منتشر شد، جمعیت زنان سیاه‌پوست از سایر گروه‌های جمعیتی که در بخش مراقبت‌های بهداشتی مشغول به کار هستند، بیشتر است، با این وجود دستمزدشان پایین‌تر از سایر گروه‌ها بوده و با خطرهای بیشتری در محیط کار روبه‌رو هستند. این پژوهش از جمله چندین تحقیقی است که به بررسی نژادپرستی و سلامت در امور بهداشتی می‌پردازد و برای نخستین‌بار به طور کامل به این موضوع اختصاص داده شده است. پژوهش مزبور که توسط دانشگاه مینه‌سوتا انجام شده، از داده‌های نظرسنجی جامعه آمریکایی استفاده کرده و دریافته است زنان سیاه‌پوست نزدیک به 7 درصد نیروی کار آمریکا و حدود ۱۴ درصد نیروی کار مراقبت‌های بهداشتی این کشور را تشکیل می‌دهند. به طور کلی، حدود ۶۵ درصد زنان سیاه‌پوست در مشاغل پرستاری یا کمکی کار می‌کنند و نزدیک به ۴۰ درصد هم در بخش مراقبت‌های طولانی‌مدت (نوعی مراقبت است که شامل خدمات بهداشتی و خدمات به افرادی با نوعی معلولیت و ناتوانی جسمی می‌شود) مشغول فعالیت هستند. نویسندگان این گزارش تاکید کرده‌اند نژادپرستی ساختاری در بازار کار که با میراث تاریخی برده‌داری مرتبط است، تاثیر بسزایی بر شکل‌گیری نیروی کار مراقبت‌های بهداشتی داشته است. 
***
دستور رئیس‌جمهور چین در رابطه با آزمایش تجهیزات نظامی
رئیس‌جمهور چین طی فرمانی خواستار ترویج قوانینی در راستای آزمایش و ارزیابی تجهیزات نظامی شد. پیشرفت‌های چین در عرصه‌های مختلف به یکی از دغدغه‌های اصلی غرب و بویژه آمریکا تبدیل شده است. یکی از این حوزه‌ها مربوط به دستاوردهای نظامی چین است که با توجه به استفاده این کشور از فناوری‌های جدید، تسلیحات چینی در حال نزدیک شدن به استانداردهای جهانی است. در همین راستا «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور و رئیس کمیسیون مرکزی ارتش چین طی فرمانی از ارتش این کشور خواست آزمایش و ارزیابی تجهیزات نظامی را ترویج دهد. هر چند هنوز جزئیات خاصی از این فرمان منتشر نشده اما مسلما چنین مساله‌ای باعث جلب توجه دولتمردان آمریکایی خواهد شد. به عنوان مثال آزمایش موشک فراصوت پکن در اوایل آبان‌ واکنش رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا را به همراه داشت؛ به شکلی که «مایک میلی» آن را بسیار نگران‌کننده خواند و گفت: چیزی که ما مشاهده کردیم اتفاق بسیار مهمی در آزمایش یک سیستم تسلیحاتی فراصوت بود و این موضوع بسیار نگران‌کننده است. ژنرال میلی در حالی از اهمیت این آزمایش برای آمریکا صحبت کرده که یک مقام آمریکایی اخیرا اعلام کرده بود ارتش چین ۲ موشک فراصوت در تابستان آزمایش کرده که تسلیحات آزمایش شده قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داشته‌اند.

Page Generated in 0/0066 sec