printlogo


کد خبر: 244932تاریخ: 1400/11/25 00:00
کاخ الیزه هم روایت کاخ کرملین را تأیید کرد؛ اختلاف‌نظر در اروپا بر سر تحولات کی‌یف
ادامه التهاب در اوکراین

در حالی که دولت اوکراین به مردم این کشور توصیه کرده از هشدارهای رسانه‌ای و اظهارات مقامات غربی درباره حمله احتمالی روسیه وحشت نکنند، هزاران نفر از مردم این کشور در سرمای زمستانی کی‌یف با برگزاری تجمع خواستار اتحاد ملی شدند و شعارهای ضد جنگ سر دادند. بر اساس گزارش پایگاه خبری الجزیره، مردم اوکراین با در دست داشتن پرچم‌های این کشور و خواندن سرود ملی بر اتحاد و یکپارچگی در برابر هر گونه حمله احتمالی تاکید کردند. یک دانشجوی حاضر در این تجمع به الجزیره گفت: ترس و وحشت فایده‌ای ندارد و همان‌طور که رئیس‌جمهور گفت باید آرامش کشور را حفظ کنیم. برخی تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که به مردم توصیه می‌کرد مقاومت کنند، در حالی ‌که برخی دیگر پلاکاردهایی با شعارهای ضد جنگ در دست داشتند و می‌گفتند جنگ راه‌حل نیست. روسیه بیش از یکصد هزار نیروی نظامی خود را از ماه‌ها پیش در مرز اوکراین مستقر کرده و در حال حاضر مشغول برگزاری یک رزمایش زمینی با نظامیان بلاروس است. کشورهای غربی این اقدام روسیه را تلاش برای حمله نظامی به اوکراین خوانده و علاوه بر تخلیه برخی دیپلمات‌های خود از اوکراین به شهروندان خود توصیه کرده‌اند فورا اوکراین را ترک کنند. با این حال مقامات روسیه ادعای غربی‌‎ها را قویا رد کرده و حضور نظامیان خود را در واکنش به تحرکات نظامی آمریکا و ناتو در شرق اروپا و کشورهای هم‌مرز با روسیه می‌دانند. روسیه می‌گوید کشورهای غربی و ناتو نگرانی‌های امنیتی روسیه را نادیده گرفته و به ارسال تجهیزات نظامی به شرق اروپا ادامه می‌دهند که تهدیدی برای روسیه است. 
 
* مشاور امنیت ملی بایدن: نمی‌توانیم حمله روسیه را پیش‌بینی کنیم
«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا شامگاه یکشنبه مدعی شد جهان باید آماده این باشد که روسیه دستاویزی برای حمله به اوکراین ایجاد کند. وی که با «سی‌ان‌ان» مصاحبه می‌کرد، افزود: «ما و همپیمانان آماده ادامه دیپلماسی و همچنین آماده پاسخ یکپارچه و قاطعانه به روسیه هستیم». مشاور امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: «طی 10 روز گذشته شاهد شتاب چشمگیر در استقرار نیروهای روسیه (در نزدیکی مرزهای اوکراین) بوده‌ایم و جاگیری این نیروها به گونه‌ای است که اساسا می‌توانند در هر زمانی اقدام نظامی انجام دهند». 
وی ادامه داد: «نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم روسیه چه زمانی به اوکراین حمله خواهد کرد و این ممکن است هر زمانی قبل یا بعد از المپیک روی دهد». سالیوان گفت: «روشی که روسیه نیروهای خود را (در نزدیکی مرزهای اوکراین) مستقر کرده، نشان از احتمال آشکار اقدام نظامی بزرگ قریب‌الوقوع است». 
 
* وزیر دفاع انگلیس: احتمال زیادی برای حمله روسیه وجود دارد
«بن ‌والاس» وزیر دفاع انگلیس روز یکشنبه درباره احتمال تکرار وقایعی هشدار داد که به جنگ دوم جهانی منجر شد. به نوشته وبگاه شبکه «اسکای‌نیوز»، والاس در مصاحبه‌ای گفت استقرار ۱۳۰ هزار نیروی روس در مرزهای اوکراین نشان می‌دهد مسکو ممکن است «هر زمانی حمله خود را شروع کند» و چنین حمله‌ای «به احتمال بسیار زیاد» رخ خواهد داد. وزیر دفاع انگلیس درباره «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم گفت: «ممکن است او تانک‌هایش را خاموش کند و همه ما به خانه‌های‌مان بازگردیم اما در برخی کشورهای غربی‌ گویی بوی [توافق] مونیخ به هوا برخاسته است». اسکای‌نیوز نوشت، احتمالاً اشاره والاس به توافقی است که به آلمان اجازه داد منطقه «سودِتِنلند» در غرب چکسلواکی را در سال ۱۹۳۸ به خاک خود الحاق کند اما این کار مانع به راه افتادن جنگ دوم جهانی نشد. 
 
* فرانسه: به نظر نمی‌رسد روسیه در حال تدارک حمله به اوکراین باشد
خبرگزاری «تاس» گزارش داد دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، در جریان گفت‌وگوی تلفنی شنبه‌شب با «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه، توجه همتای خود را به عدم پاسخ پرمحتوای ایالات متحده و ناتو به پیشنهادات امنیتی روسیه جلب کرد. رهبران ۲ کشور آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات درباره شرایط ثبات و امنیت در اروپا اعلام کردند. در خبر دیگری گزارش شده یک مقام کاخ الیزه به خبرگزاری رویترز اعلام کرد گفت‌وگوی تلفنی بین مکرون و پوتین که یک ساعت و 40 دقیقه به طول انجامید، این تصور را برای طرف فرانسوی ایجاد نکرده که روسیه در حال برنامه‌ریزی اقدامات تهاجمی علیه اوکراین است. به گفته وی، مقامات پاریس از محتوای این گفت‌وگوی تلفنی «به این نتیجه نرسیدند که روسیه در حال تدارک یک حمله است». 
علاوه بر این، خوانندگان روزنامه فرانسوی «فیگارو» بشدت از اظهارات مقامات آمریکایی درباره برنامه‌ ادعایی روسیه برای «حمله» به اوکراین در جریان بازی‌های المپیک پکن انتقاد کردند. فرانسوی‌ها مطمئنند ایالات متحده با متشنج کردن اوضاع و طرح موضوع تهاجم خیالی طی چند روز آینده فقط اهداف خاص خود را دنبال می‌کند. دیدگاه خوانندگان این نشریه صبح دیروز در یک مقاله در این رابطه منتشر شده است. یکی از خوانندگان فیگارو گفته: «من حتی یک کلمه از سخنان بایدن درباره روسیه را باور نمی‌کنم که صرفاً تلاش می‌کند توجه افکار عمومی را از آمارهای تورم ایالات متحده که بتازگی منتشر شد، منحرف کند. علاوه بر این، چنین اظهاراتی به رشد قیمت نفت کمک می‌کند. بزودی آنها حتی روس‌ها را به داشتن سلاح‌های کشتار جمعی متهم خواهند کرد».

Page Generated in 0/0054 sec