printlogo


کد خبر: 244949تاریخ: 1400/11/25 00:00
اخبار

از سوی هیأت دولت تعیین شد
میزان و ضوابط پرداخت پاداش پایان سال ۱۴۰۰ کارکنان و بازنشستگان دولت
میزان و ضوابط پرداخت پاداش پایان سال ۱۴۰۰ (عیدی) کارکنان و بازنشستگان دولت در جلسه بعد از ظهر دیروز هیات دولت که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، تعیین شد. با تصویب هیات وزیران، به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده شد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیات علمی دانشگاه‌‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به طور تمام وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام‌ وقت در سال ۱۴۰۰ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن‌ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت کنند. پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۴۰۰ بوده و در هر حال میزان عیدی این‌گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود. علاوه بر این، میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری‌بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمان متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذی‌ربط قابل پرداخت است. عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۰ حق عائله‌مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت کرده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق‌های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی‌ربط قابل پرداخت است. لازم به ذکر است خدمت نیمه‌وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب‌نامه، تمام وقت محسوب می‌شود و معلمان حق‌التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب‌نامه خواهند بود. همچنین شرکت‌های دولتی موظفند از پرداخت هر مبلغی تحت عنوان عیدی یا عناوین مشابه علاوه بر مبلغ مذکور به مدیران و اعضای هیات‌مدیره خودداری کنند و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت‌ها نیز مکلفند نظارت لازم در این باره را اعمال و موارد خلاف را گزارش کنند. به مشمولان این تصویب‌نامه که براساس قوانین و مقررات مربوط از کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد برخوردار هستند، علاوه بر مبلغ عیدی موضوع مصوبه، در راستای حمایت از خانواده مبالغی به شرح زیر توسط مرجع پرداخت‌کننده عیدی پرداخت می‌شود:
- بابت همسر مبلغ ثابت ۴ میلیون ریال
- بابت هر فرزند تحت تکفل مبلغ ثابت یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال.
***
ایران در بین کشورهای صاحب فناوری تولید پمپ‌‌های اسکرو
نخستین پمپ روغن کنترل توربین سه‌محوره اسکرو با تلاش کارشناسان و متخصصان داخلی، بومی‌سازی و در واحد 4 نیروگاه نکا نصب شد. حسینعلی تازیکی، معاون تعمیرات نیروگاه نکا گفت: به دنبال تحریم‌‌های ظالمانه و عدم دسترسی به بازار کشورهای صاحب فناوری پمپ‌‌های اسکرو، با گذشت 4 دهه از عمر واحدها، فرسوده شدن تجهیزات و نیاز مبرم به پمپ‌‌های روغن کنترل توربین، با تلاش کارشناسان و متخصصان داخلی و پیگیری اداره ساخت داخل شرکت، مهندسی معکوس و آنالیز ساخت این پمپ‌ها آغاز شده و سازندگان جوان در کشور برای نخستین‌بار به دانش پمپ روغن کنترل توربین دست یافتند و توانستند این پمپ را در واحد 4 بخار نیروگاه نکا با موفقیت نصب کنند. وی ادامه داد: با ساخت این نوع پمپ، ایران به جمع کشورهای صاحب دانش و فناوری تولید پمپ‌های سه‌محوره اسکرو پیوست.  
***
اهمیت برکت در مقابل سود در سرمایه‌داری الهی
همزمان با هفته اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی از سوی مجمع کارآفرینان ایران، محمد موسوی، مدیرعامل گروه بهداشتی فیروز درباره نگاه متفاوت این شرکت به سرمایه‌داری و کارآفرینی اجتماعی گفت: کارآفرینی اجتماعی در واقع یک نوع ساختن کسب‌و‌کار است. هدف کارآفرینی اجتماعی سودآوری به معنای مطلق اقتصادی نیست. نخستین کاری که کارآفرین‌های اجتماعی انجام می‌دهند، تشخیص یک موازنه ناعادلانه است.  وی افزود: دومین کاری که کارآفرین‌های اجتماعی انجام می‌دهند، دیدن فرصت‌ها در همین موازنه نابرابر است و آخرین کاری که کارآفرین اجتماعی انجام می‌دهد ایجاد یک موازنه جدید است. هدف نهایی این نوع کسب‌وکارها تضمین یک آینده بهتر برای گروه و در نهایت کلیت جامعه است. در واقع دنبال کردن یک خیر عمومی هدف اصلی کارآفرینی اجتماعی است. این کارآفرین اجتماعی با تاکید بر اینکه رویکرد ما نگاه اجتماعی به عرصه کارآفرینی و تولید است، گفت: شیوه ما در مجموعه سرمایه‌داری الهی است. من یادآور یاد آنهایی هستم که به این روش سرمایه‌داری می‌کردند و این سرمایه در جامعه ما غریبه است.  موسوی ادامه داد: نتیجه سرمایه‌داری ما این است که به جای سود، برکت‌محور هستیم. کار ما یک الگوی سرمایه‌داری در جامعه اسلامی معرفی می‌کند. سرمایه‌داری خصلت‌های ضد بشری دارد، چون هیچ‌وقت به محوریتی به نام انسان فکر نمی‌کند. به گفته مدیرعامل شرکت فیروز، عمل به این شیوه، اطمینان خاطری به کارگران داده است و بی‌شک در شرایط فعلی اقتصاد کشور تعدیل کارگران ناجوانمردانه است. بر اساس آمار و ارقام 92 درصد کارکنان این کارخانه معلولیت دارند و ۸ درصد مابقی نیز کسانی هستند که نزدیکان‌شان معلولیت دارند یا عضوی از خانواده‌شان معلول است. موسوی افزود: در خطوط تولید این کارخانه معلولان به کارهایی مشغول هستند که شاید یک دستگاه و ماشین با دقت بیشتری هم بتواند آن را انجام دهد اما تا جای ممکن به جای ماشین از نیروی انسانی استفاده شده است. این ویژگی در همه خطوط تولید کارخانه مشخص و بارز است.

Page Generated in 0/0057 sec