printlogo


کد خبر: 244962تاریخ: 1400/11/25 00:00
آمار فوتی‌های روزانه به 148 نفر رسید
فعالیت‌خوشه‌ای اُمیکرون

آمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا در تهران و سراسر کشور رو به افزایش است و در شرایطی که تعداد فوتی‌های روزانه به 148 نفر رسیده، همچنان تعدادی از شهروندان بدون ماسک و بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی از جمله مترو حضور می‌یابند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مطابق اعلام مدیریت شهری تهران، قرار بود از روز شنبه این هفته سخت‌گیری‌ها در ورودی ایستگاه‌های مترو افزایش یابد تا دیگر شاهد ورود افراد بدون ماسک به سکوها و قطارها نباشیم اما مشاهدات میدانی خبرنگار «وطن‌امروز» نشان می‌دهد تعدادی از شهروندان بدون ماسک و بی‌آنکه با محدودیت و سخت‌گیری مواجه باشند، همچنان در حال تردد با مترو هستند. 
این در حالی است که مدیران شهری تهران از هفته گذشته بارها و بارها اعلام کردند از روز شنبه 23 بهمن‌ هیچ امکانی برای تردد افراد بدون ماسک و واکسن‌نزده‌ها در مترو وجود ندارد اما بررسی‌های «وطن‌امروز» نشان می‌دهد خبری از حضور ناظران ویژه برای اعمال محدودیت‌ها نیست و افراد متعددی بدون ماسک در فضای مترو و قطارها تردد دارند. 
کارشناسان و مقامات نظام سلامت همچنان تنها راه برون‌رفت از بحران اُمیکرون را رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مستمر دست‌ها و تزریق دوز سوم واکسن می‌دانند. هر چند اکثر افراد جامعه به این نکات پایبند هستند اما تعداد قابل توجهی نیز توجه چندانی به این اصول ندارند. 
 
* آخرین آمار ابتلا و فوتی
مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به 24 بهمن‌ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۸۱۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۲ هزار و ۵۴۳ نفر از آنها بستری شدند. همچنین مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۶ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۲۶۵ نفر رسید. 
از سویی در طول این 24 ساعت متاسفانه ۱۴۸ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۳ هزار و ۷۱۸ نفر رسید. 
خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
این در حالی است که 3 هزار و ۳۷۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
همچنین تاکنون ۴۶ میلیون و ۶۲ هزار و ۷۰۳ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 
در حال حاضر ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، 112 شهرستان در وضعیت نارنجی و 89 شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. 
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز تاکنون 61 میلیون و ۵۶۸ هزار و ۱۲۸ نفر دوز اول، ۵۴ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۶۷ نفر دوز دوم و ۲۱ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۶۹۵ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور هم به ۱۳۷ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۸۹۰ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز اخیر، ۳۲۵ هزار و ۵۸۸ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
 
* ۱۱۱۰ نفر در ICU
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از بستری شدن ۲۹۰ بیمار «کووید-۱۹» در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های پایتخت طی ۲۴ ساعت خبر داد. 
علیرضا زالی با بیان اینکه تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، گفت: آمار مراجعان بستری و سرپایی کرونا به بیمارستان‌های پایتخت همچنان در حال افزایش است. تعداد ورودی بیماران جدید کرونایی در روز شنبه هزار و ۷ نفر بود که از این تعداد حدود ۲۹۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. 
وی درباره تعداد مراجعان سرپایی کرونا افزود: آمار مراجعان سرپایی در این روز ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر بود که عدد قابل ملاحظه‌ای است. 
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه شهر تهران همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، تصریح کرد: ۲ شهر استان تهران دارای وضعیت نارنجی هستند و مابقی شهرهای استان تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. 
وی افزود: تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی پایتخت تا صبح یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ به ۴ هزار و ۲۵۰ نفر رسیده است که از این تعداد هزار و ۱۱۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. 
 
* احتمال پوسته‌اندازی اُمیکرون
مطابق اعلام کارشناسان و مقامات نظام سلامت، این روزها بیشتر بستری‌ و مرگ‌و‌میرها مربوط به کسانی است که یا واکسن نزده‌اند یا بیماری‌های خاص و زمینه‌ای مانند فشار خون، دیابت و نقص ایمنی دارند. 
سیداحمد طباطبایی، دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به فارس گفت: فعالیت اُمیکرون در بدن مبتلایان به این واریانت خطرناک است. زمانی که بیماری ویروسی وارد بدن می‌شود، ممکن است تمام اعضای بدن را درگیر کند. دستگاه تنفسی فوقانی یکی از آن بخش‌هایی است که احتمال درگیری آن به کرونا بسیار بالاست. 
وی افزود: دستگاه تنفسی فوقانی شامل بینی،گلو و حلق در واریانت اُمیکرون بسیار در معرض خطر است و بیماران معمولا با علائمی مانند گلودرد، سوزش گلو، سرفه‌های شبیه به خروسک و گاه با علائم سردرد مواجه می‌شوند. 
دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: خوشبختانه دستگاه‌های تحتانی شامل نای، نایژه و ریه کمتر در سویه اُمیکرون درگیر می‌شوند، به همین خاطر ممکن است میزان بستری‌ها و طول بیماری کمتر باشد اما متأسفانه سرعت انتشار بسیار بالایی دارد. 
وی تأکید کرد: عوارض کشف شده اُمیکرون در حال حاضر نسبت به دیگر سویه‌ها کمتر است، چرا که این واریانت بتازگی کشف شده و بسیاری از عوارض و علائم آن نامعلوم است و احتمال دارد در آینده شاهد پوسته‌اندازی این سویه باشیم. 
 
* فعالیت خوشه‌ای اُمیکرون
طباطبایی به یکی از ابعاد خطرناک اُمیکرون اشاره کرد و گفت: این واریانت معمولا به صورت خوشه‌ای فعالیت می‌کند و افراد نزدیک فرد بیمار مبتلا به اُمیکرون خواهند شد و این بسیار خطرناک است. 
وی با انتقاد از برخی عادی‌انگاری‌ها در جامعه، اظهار کرد: یکی از روش‌های انتقال، تجمعات و دورهمی است و معمولا خانواده‌هایی که برای دید و بازدید یا جشن‌های تولد دور هم جمع می‌شوند گرفتار اُمیکرون خواهند شد. 
طباطبایی ادامه داد: اغلب بستری‌ و مرگ‌ومیرها مربوط به کسانی است که یا واکسن نزده‌اند یا بیماری‌های خاص و زمینه‌ای مانند فشارخون، دیابت و نقص ایمنی دارند.  این عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به وضعیت کنونی بیمارستان‌ها در پیک ششم اشاره کرد و گفت: متأسفانه بیمارستان‌ها مملو از بیماران اُمیکرون است، بویژه بیمارستان‌های کودکان که بسیاری از خانواده‌ها برای بستری کردن فرزندان‌شان مراجعه می‌کنند. 
 
* تهدید اُمیکرون برای کودکان
وی یادآور شد: اگر کودکان مبتلا به تنگی نفس، تنفس تند، کبودی چهره و کاهش سطح اکسیژن بدن شوند، باید نگران بود. 
دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: موضوع بسیار مهم دیگر، مقاومت برخی خانواده‌ها در برابر واکسیناسیون است. موضوع واکسیناسیون کودکان بسیار جدی است و مطالعات جهانی نشان می‌دهد میزان ابتلا، بستری و حتی مرگ‌و‌میر در واکسن‌زده‌ها بسیار کمتر است.

Page Generated in 0/0056 sec