printlogo


کد خبر: 244974تاریخ: 1400/11/27 00:00
دور دنیا

توصیه ترامپ آمریکا به ترامپ فرانسه برای پیروزی در انتخابات
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به اریک زمور، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه توصیه کرد برای پیروزی در انتخابات پیش رو تسلیم نشود و شجاع باشد. گیوم پلتی، سخنگوی زمور به شبکه خبری فرانس ۲۴ گفت: «ترامپ در یک تماس تلفنی ۴۰ دقیقه‌ای به زمور توصیه کرد هرگز تسلیم نشو، صبر کن، شجاع باش، این سرسختی و پایداری است که در پایان یک کارزار هزینه می‌شود». ترامپ همچنین به زمور درباره نفوذ رسانه‌های جریان اصلی هشدار داد و افزود: رسانه‌ها تصور خواهند کرد که شما بی‌رحم هستید، تسلیم نشوید.
 این گزارش حاکی است که تیم ترامپ این تماس تلفنی را مورد تایید قرار نداده است. زمور یک روزنامه‌نگار سابق فرانسوی است که همانند ترامپ قبل از آنکه سر از عرصه سیاست درآورد، در تلویزیون به شهرت رسید. زمور به شیوه ترامپ کمپینی پوپولیستی راه انداخته و رسانه‌ها را به جانبداری از نخبگان سیاسی فرانسه و همدستی با آنها متهم کرده است. طبق بیانیه‌ای که تیم زمور منتشر کرد، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد فرانسوی درباره مبارزات انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶، مساله مهاجرت، امنیت و اقتصاد بحث و تبادل نظر کردند. این تماس تلفنی برای زمور، نامزدی جنجالی که سفرهای خارجی قبلی‌اش به لندن و ژنو به هم خورد، مشوق خوشایندی به شمار می‌رود. اریک زمور، مارین لوپن و والری پکرس از جمله رقبای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند که هنوز نامزدی‌اش در انتخابات را قطعی نکرده اما گفته است این کار را در زمان مقتضی انجام می‌دهد. نخستین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه ۱۰ آوریل ۲۰۲۲ میلادی (۲۱ فروردین ۱۴۰۱) برگزار می‌شود. دومین دور انتخابات بین ۲ نامزد برتر نیز ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) برگزار خواهد شد. 
***
انتشار تصاویری از لحظه حملات ارتش یمن به خاک امارات و عربستان
مرکز اطلاع‌رسانی «الاعلام الحربی»-شاخه یمن- بعد از ظهر دیروز تصاویری از لحظه آغاز حملات پهپادی ارتش یمن علیه مواضع راهبردی عربستان سعودی و امارات منتشر کرد. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن ظهر دیروز اعلام کرده بود الاعلام الحربی تصاویری از لحظه آغاز حملات پهپادی به عمق خاک عربستان و امارات منتشر خواهد کرد. ارتش یمن در جدیدترین اعلام خود روز پنجشنبه هفته گذشته از حمله به یک هدف نظامی مهم در فرودگاه بین‌المللی «ابها» در جنوب غرب عربستان سعودی خبر داده بود. صنعا همواره اعلام کرده است تا زمان تداوم حملات ائتلاف سعودی علیه این کشور به حملات موشکی و پهپادی خود علیه تأسیسات راهبردی عربستان سعودی و امارات ادامه خواهد داد. مواضع امارات نیز پس از هشدارهای مکرر صنعا به ابوظبی درباره مداخله در امور داخلی یمن و تلاش برای تنش‌زایی در این کشور - تا پیش از حمله گروه عراقی موسوم «الویه الوعد الحق»- در ۳ مرحله هدف حمله موشکی و پهپادی ارتش یمن قرار گرفت. «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت‌و‌گو با شبکه «العربی» خبر داده بود: «معامله‌ای میان عربستان سعودی و امارات وجود دارد که به موجب آن، عربستان سعودی تمام استان‌های جنوبی یمن از جمله شبوه را به امارات تحویل می‌دهد و به ازای آن، امارات تمام ظرفیت‌های نظامی خود را همچون گذشته [در یمن] به کار خواهد گرفت».  
***
تظاهرات ضد آمریکایی در افغانستان
مردم افغانستان دیروز در شهرهای مختلف علیه اقدام آمریکا مبنی بر مصادره دارایی‌های این کشور تظاهرات کردند و خواستار آزادی دارایی‌های‌شان شدند. معترضان تاکید کردند افغانستان در شرایط سختی قرار دارد و اقدام اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بسیار ظالمانه است. تظاهرات‌کنندگان بویژه در کابل تاکید کردند حملات 11 سپتامبر در آمریکا ارتباطی به مردم افغانستان ندارد. معترضان در کابل، ننگرهار و برخی دیگر از شهرهای بزرگ افغانستان در این تظاهرات نفرت‌شان را از تصمیم آمریکا ابراز کردند. اتحادیه سراسری صرافان افغانستان نیز در مقابل سرای شهزاده، بزرگ‌ترین مرکز تبادل ارز در کابل، علیه اقدام آمریکا تظاهرات کردند. رئیس‌جمهور آمریکا جمعه گذشته فرمانی اجرایی را با عنوان «فرمان اجرایی برای حفاظت از دارایی‌های مشخص بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم افغانستان» صادر کرد. در محتوای این فرمان که عنوان زیبای کمک به مردم افغانستان و حمایت از آنها را یدک می‌کشد، آمده است نیمی از دارایی‌های توقیف شده افغانستان به نفع خانواده کشته‌شدگان حملات 11 سپتامبر مصادره شده و نیمی دیگر از این پول‌ها که متعلق به مردم افغانستان است، برای کمک به این مردم استفاده می‌شود. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز در توئیتی نوشت: «رئیس‌جمهور دستورات اجرایی را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کنار گذاشتن
 3.5 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان مستقر در آمریکا برای منافع مردم افغانستان امضا کرد». رسانه‌ها آذرماه نوشته بودند آمریکا به بهانه به قدرت رسیدن طالبان، دارایی‌های افغانستان را توقیف کرده است و تلاش می‌کند این دارایی‌ها را سرقت کند. «علی‌احمد حیدری» از شهروندان هرات می‌گوید: «ملت افغانستان در رویداد یازدهم سپتامبر دخیل نبوده‌ و این رویداد از سوی تروریست‌های خارجی رقم خورده است؛ آمریکا نباید تاوان این عمل را از شهروندان مظلوم افغانستان بگیرد». در کنار اعتراضات گسترده بخش خصوصی و نهادهای مختلف، خانواده‌های معلولان و شهدا نیز تاکید دارند اجازه نخواهند داد حق یتیم و فقیر افغانستانی از سوی آمریکایی‌ها پایمال شود.

Page Generated in 0/0058 sec