printlogo


کد خبر: 244994تاریخ: 1400/11/27 00:00
اخبار

تقویت روابط اقتصادی ایران و آ‏فریقا
مقامات آ‏فریقایی در نخستین همایش فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار‌های نوین ایران و آفریقا در تهران گرد هم آمده‌اند تا زمینه را برای تقویت روابط تجاری فراهم کنند. شناسایی موانع مهم تجارت از جمله حمل و نقل هوایی و دریایی و مشکلات موجود در حوزه تبادلات ارزی از اهداف اصلی این همایش است. ۶۰۰ میلیون دلار میزان مبادلات تجاری ایران با همه کشور‌های آفریقایی چندان قابل ملاحظه نیست اما آمار ۶ ماهه اول امسال نشان‌دهنده رشد صادرات از ایران به آفریقاست؛ رشدی که به گفته مقامات وزارت امور خارجه کشورمان نشان از عزم جدی و برنامه دولت سیزدهم برای افزایش مبادلات با قاره سیاه دارد. برقراری خطوط مستقیم هوایی و دریایی و ایجاد خط تعاملات ارزی امن می‌تواند زمینه را برای توسعه هر چه بیشتر مبادلات تجاری میان ایران و کشور‌های آفریقایی فراهم کند.
***
لزوم شفافیت در صدور مجوزها
معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از مواردی که تا ۱۸ اسفند در صدور مجوزهای کسب‌و‌کار باید عملیاتی شود شفاف شدن صدور مجوزها و الکترونیکی شدن فرآیند آن است. 
سیدمحمدهادی سبحانیان افزود: الکترونیک شدن صدور مجوزهای کسب‌و‌کار، شرط لازم در قانون است ولی شرط مکمل آن این است که از درگاه ملی این مجوزها به دست مردم برسد، یعنی اینکه دستگاه‌ها باید درگاه‌های تخصصی وزارتخانه‌ها را به درگاه ملی متصل کنند تا بتوانیم گزارشی از تعداد درخواست مجوز در وزارتخانه‌ها همچنین گزارشی از تعداد مجوزهای صادر شده، صادر نشده و زمان اخذ مجوز داشته باشیم. 
سبحانیان گفت: بر اساس آمار، در وزارت صمت ۵۹ مجوز شناسایی شده است که از این تعداد ۴۰ مورد تأییدمحور و ۱۹ مورد ثبت‌محور است و از ۵۹ مجوز که به وزارت صمت ارسال کردیم ۸ مجوز را با کاربرگ برگرداندند و این ۸ مجوز هم مورد تأیید ما نبوده است، یعنی مؤلفه‌هایی در کاربرگ‌ها وجود داشت که از شفافیت لازم برخوردار نبوده است. 
وی خاطرنشان کرد: تمام مجوزهای کسب‌و‌کار را احصا کردیم که باید شفاف‌سازی شود، همچنین دستگاه‌ها باید درگاه‌های تخصصی‌شان را به درگاه ملی متصل کنند. 
وی ادامه داد: کاربرگ‌هایی را به دستگاه‌های مختلف ارسال کردیم تا دستگاه‌ها نظرات‌شان را نسبت به شفاف‌سازی و تسهیل مجوزها اعلام کنند ولی بعضا اینجا مشکل داریم، چون بعضی دستگاه‌ها کاربرگ‌ها را برنگردانده‌اند یا مخدوش است، همچنین دستگاه‌ها باید یک درگاه تخصصی برای اتصال به درگاه ملی داشته باشند، بنابراین دستگاه‌ها باید بر اساس قانون این ۲ کار را انجام دهند. 
***
پاداش کاهش مصرف برق ۵ برابر شد
سخنگوی صنعت برق گفت: مشترکانی که تا حالا ۲۰۰ کیلو وات ساعت مصرف داشتند و رقم مصرف‌شان به ۱۰۰ کیلو وات ساعت کاهش یافته، نه‌تنها از تعرفه رایگان برخوردار می‌شوند، بلکه در ۴ ماه گرم سال، از وزارت نیرو بستانکار خواهند شد. 
مصطفی رجبی‌مشهدی با اشاره به اعمال تغییرات در قبوض جدید، اظهار کرد: قطعا قبوضی که بعد از بهمن‌ماه صادر می‌شود با تعرفه‌های جدید خواهد بود، همچنین پیش‌بینی شده در این طرح برای مشترکانی که میزان مصرف آنها زیر الگوی کم‌مصرفی است مشوق‌هایی لحاظ شود. 
وی با بیان اینکه ۷۵ درصد مشترکان زیر الگوی مصرف منطقه قرار دارند و تنها ۲۵ درصد که حدود 7میلیون مشترک را شامل می‌شود، جزو مشترکان پرمصرف هستند، گفت:  البته در مناطق مختلف پراکندگی‌ها متفاوت است، در مجموع این دسته از مشترکان که بیش از حد الگوی مصرف منطقه مصرف دارند شامل حال این طرح خواهند شد. 
سخنگوی صنعت برق همچنین با تشریح علت خاموشی‌های اخیر گفت: خاموشی‌هایی که روزهای اخیر در تهران اتفاق افتاد، به دلیل حوادث مقطعی بوده و هیچ‌گونه خاموشی‌ای ناشی از محدودیت سوخت در کل کشور نداریم. سخنگوی صنعت برق با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیک سال آینده نیز گفت: از شهریورماه برنامه‌ریزی برای گذر از پیک آغاز شده، تعمیرات نیروگاهی نیز در حال انجام است و پیش‌بینی می‌کنیم تا خردادماه عملیات تعمیرات نیروگاهی به پایان برسد. 
رجبی‌مشهدی تاکید کرد: در هیچ منطقه‌ای از کشور برنامه‌ای برای اعمال محدودیت در شبکه تعریف نشده و وقوع خاموشی‌ها به دلیل حوادث احتمالی است که معمولا در زمانی کوتاه نیز برطرف می‌شود. 

Page Generated in 0/0057 sec