printlogo


کد خبر: 245012تاریخ: 1400/11/28 00:00
رونمایی از ۳ عنوان کتاب جدید با موضوع انقلاب اسلامی

کتاب‌های «سازمان سیاسی بهائیت» نوشته حمیدرضا اسماعیلی، «پهلوی‌ستایی در ترازوی تاریخ» نوشته سیدمصطفی تقوی‌مقدم و «معماران نظری حکومت خودکامه» نوشته حسین آبادیان در اندیشگاه کتابخانه ملی رونمایی شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، نخستین نشست مجموعه نشست‌های «خیابان انقلاب» با رونمایی از ۳ عنوان کتاب با موضوع انقلاب، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد خزایی رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، مصطفی میرسلیم نماینده مجلس شورای اسلامی، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری سرپرست اندیشگاه و معاونان، مدیران و همکاران این سازمان برگزار شد. 
در این نشست، دکتر حمیدرضا اسماعیلی، نویسنده کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» با قدردانی از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای برگزاری نشست «خیابان انقلاب» گفت: در ابتدا یادی می‌کنم از نویسندگان و پژوهشگرانی چون عبدالحسین آیتی، حسن ایرلو و محیط طباطبایی که در حوزه تاریخ با موضوع بهائیت آثار ارزشمندی را به یادگار گذاشته‌اند. کتاب «کشف الحیل» نوشته عبدالحسین آیتی از جمله کتاب‌های نوشته شده در حوزه تاریخ با موضوع بهائیت است. 
وی با تاکید بر این مطلب که مطالعات جدید در حوزه بهائیت نیاز جامعه است، گفت: بهائیت پدیده‌ای در حال تغییر است و نیازمند مطالعات جدید در این حوزه هستیم. نگارش کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» ۸ سال طول کشید. این کتاب پاسخ به بخشی از مطالبات در این حوزه بوده است. کلمه «فرقه» در کنار «بهائیت» عموما مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن با عنوان «فرقه سیاسی بهائیت» یاد می‌شود؛ به اعتقاد من بهائیت به تعبیر بهتر فرقه سیاسی بهائیت است و اگر با نگاهی دقیق به این موضوع نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که در کنار فرقه بودن، یک سازمان نیز وجود دارد. امروز رهبران این تشکیلات واقف هستند و اعتراف می‌کنند که بهائیت یک سازمان است ولی سوال این است که چه نوع سازمانی است؟ براساس بررسی‌های انجام شده، «بهائیت» یک سازمان سیاسی ذی‌نفوذ و گروه فشار است که در زمان پهلوی به اوج خود رسید و به برکت انقلاب اسلامی ایران متوقف شد. سازمان سیاسی ذی‌نفوذ و دغلکار بهائیت در پوشش مذهبی و دینی تلاش کرده تا اهداف سیاسی خود را پیش ببرد و در کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» به این نکات به تفصیل اشاره کرده‌ام. 
نویسنده کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» ادامه داد: سازمان سیاسی بهائیت یک سازمان پیچیده است و ابعاد مختلفی دارد و هر نویسنده و محققی می‌تواند بخشی از این سازمان را بشناسد و به دیگران نیز بشناساند. تلاش شد در نگارش کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» با بهره‌مندی از منابع دست اول موضوعات جدید در این حوزه به دور از درگیر شدن با موضوعات قدیمی بررسی و مطرح شود. در زمان حکومت پهلوی از مهم‌‌ترین و بزرگ‌ترین غول‌های اقتصادی ایران سازمان سیاسی بهائیت بود که صاحب بنگاه‌های کلان اقتصادی نیز بود. از همین رو می‌توان دریافت آنها چه جایگاهی در رژیم سابق داشتند. در واقع اقتصاد سیاسی بخش مهمی از ابعاد نفوذ سازمان سیاسی بهائیت در حکومت پهلوی بوده است. شناساندن ساختار اداری و سیاسی سازمان بهائیت یکی از مباحث اصلی این کتاب است. 
همچنین سیدمصطفی تقوی‌مقدم، نویسنده کتاب «پهلوی‌ستایی در ترازوی تاریخ» بر اهمیت و موقعیت انقلاب اسلامی در روند تحولات ایران تاکید کرد و گفت: هر اندازه در تبیین واقعیت و ماهیت انقلاب موفق‌تر عمل کنیم، در پیمودن مسیر پیشرفت کشور موفق‌‌تر خواهیم بود. 
حجت‌الاسلام و المسلمین احمد خزایی، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به عنوان آخرین سخنران نشست «خیابان انقلاب» گفت: امید است سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای تبلیغ و ترویج کتاب و آثار مربوط به انقلاب اسلامی و تاریخ انقلاب گام‌های موثری بردارد و خوشبختانه ریاست این مجموعه اهل کتاب، تحقیق و پژوهش و تعامل با موسسات تاریخی است. 
***
    «مادر ایران» به چاپ دوم رسید   
چاپ دوم کتاب «مادر ایران»؛ خاطرات شفاهی عصمت احمدیان، مادر شهیدان اسماعیل و ابراهیم فرجوانی توسط انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، این کتاب روایتی داستانی از زندگی پرفراز و نشیب عصمت احمدیان، مادر شهیدان ابراهیم و اسماعیل فرجوانی است. خانم احمدیان که از جمله بانوان فعال در ستاد پشتیبانی دفاع‌مقدس اهواز بود، پس از جنگ به صورت جدی وارد فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود به طوری که او امروز یکی از بانوان تأثیرگذار و الگو در اهواز است و همچنان در 73 سالگی، علاوه بر امور خیریه، با پیگیری‌های فراوان به دنبال کارآفرینی و ایجاد شغل برای مردم است. چاپ دوم کتاب 320 صفحه‌ای «مادر ایران» که تحقیق آن بر عهده سیدمحمد آل‌عمران و نرگس اسکندری بوده و تدوین آن توسط نورالهدی ماه‌پری انجام شده است با شمارگان 1000جلد و قیمت 57 هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» به چاپ رسیده است. علاقه‌مندان علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.

Page Generated in 0/0067 sec