printlogo


کد خبر: 245018تاریخ: 1400/11/28 00:00
به بهانه تقابل بسیار نزدیک سرخابی ها در کورس قهرمانی
دوقطبی جذاب

مهدی مرتضویان: استقلال و پرسپولیس بار دیگر تبدیل به قطب‌های فوتبال باشگاهی ایران شدند تا رقابت شانه به شانه آنها حساسیت را بین هواداران سرخابی به اوج برساند و ادامه رقابت‌ها را جذاب‌تر از قبل کند. رقابت‌های هفته هفدهم لیگ برتر فصل جاری فوتبال کشور با پیروزی تیم‌های اول تا سوم جدول همراه بود تا استقلال، پرسپولیس و سپاهان بدون کوچک‌ترین تغییر در جایگاه‌های‌شان امیدوار به افت حریفان و رقیبان خود باشند. رقابت برای تعیین قهرمان بیست‌و‌یکمین دوره رقابت‌های لیگ برتر در حالی با پایان گرفتن تعطیلات زمستانی مجددا آغاز شده که رقابت تنگاتنگ پرسپولیس و استقلال ادامه دارد و شروع مقتدرانه آنها با کسب پیروزی در دیدارهای هفته هفدهم نشان از کوتاه نیامدن ۲ تیم برای کسب قهرمانی این دوره از بازی‌ها دارد. 
 
* آمار جذاب استقلال با بردهای تکراری
استقلال تهران در 5 دیدار گذشته خود یک تساوی و 4 پیروزی کسب کرده است. آبی‌پوشان پایتخت هر 4 برد خود را در دیدارهای اخیر کسب کردند. شاگردان فرهاد مجیدی که خیلی زود به امتیاز ۴۱ رسیده‌اند، هواداران خود را امیدوارتر از همیشه کرده‌اند تا آنها هشتگ‌های خود را در فضای مجازی راه بیندازند. 
 
* عبور مجیدی از قلعه‌نویی
گذاشتن لقب در اردوگاه آبی‌ها اتفاقی است که از امیر قلعه‌نویی در جایگاه سرمربی استقلال رنگ و بوی جدی به خود گرفت. او که همچنان پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر ایران محسوب می‌شود، «ژنرال» خطاب شد تا سال‌ها با حضور هر مربی روی نیمکت این تیم باز هم آلترناتیو باشد اما نتایج چند سال اخیر قلعه‌نویی به هیچ‌وجه چشم‌نواز نبود تا آبی‌ها در پی تزریق خون تازه‌ای در سیستم تفکرات فنی خود باشند. در این میان فرهاد مجیدی خیلی زود توانست همچون دوران حضورش در مستطیل سبز، محبوب قلب آبی‌ها شود. او در ۴۸ بازی که در قامت سرمربی استقلال بود به رکورد کسب ۱۰۱ امتیاز رسید تا نه تنها ژنرال آبی‌ها را کنار بگذارد، بلکه به موفق‌ترین مربی فوتبال ایران در شروع این کسوت تبدیل شود. 
 
* پرسپولیس کوتاه نمی‌آید
سرخ‌پوشان پایتخت نیز آماری مشابه استقلال در 5 دیدار قبلی خود در لیگ برتر دارند. پرسپولیس پس از تساوی مقابل پدیده در هفته چهاردهم، باز هم روی نوار پیروزی افتاد تا نشان دهد تصمیمی برای واگذاری جایگاه 5 سال گذشته و متوالی خود به استقلال ندارد. پرسپولیس با وجود از دست دادن سوپرجام فوتبال ایران، امیدهای خود برای بازگشت به صدر جدول لیگ برتر را از دست نداد تا با پیروزی 3 بر یک مقابل نساجی مازندران نشان دهد هیچ چیز کمتر از رقیب خود ندارد. سرخ‌ها که رؤیای کسب ششمین قهرمانی متوالی لیگ برتر ایران را در سر دارند، با وجود تمام مشکلات داخلی و انتقاداتی که پیشکسوتان از عملکرد یحیی می‌کنند، همچنان قاطعانه می‌برند و حاشیه‌ها را اینگونه کنار می‌زنند. این تیم ۳۸ امتیاز در پایان هفته هفدهم کسب کرده است تا فاصله شکننده ۳ امتیازی با استقلال تهران را حفظ کند. 
 
* یحیی دنبال عبور از پروفسور
یحیی گل‌محمدی ۲ جام قهرمانی و ۲ سوپر‌جام را با پرسپولیس کسب کرده است اما همچنان او را با برانکو ایوانکوویچ مقایسه می‌کنند. القاب برای سرمربیان نه تنها در استقلال که در پرسپولیس نیز خودنمایی می‌کند. روزی افشین قطبی «امپراتور» سرخ‌ها شد و سال‌ها هم برانکو با نظمی مثال‌زدنی و تاکتیک‌های شکست ناپذیرش به «پروفسور» بدل شد. حالا گل‌محمدی نیز دنبال فتح جایگاه سرمربی کروات است تا بتواند در جدال با همتای خود در استقلال تهران اسم خود را بالاتر از برانکو در ذهن هواداران حکاکی کند. 
 
* هیچ کدام پا پس نمی‌کشند
نگاهی گذرا به رقابت در بالای جدول نشان می‌دهد پرسپولیس و استقلال دوباره دوقطبی فوتبال ایران را شعله‌ور کرده‌اند تا چشمان هواداران‌شان در شروع هر بازی به تلویزیون دوخته شود؛ هوادارانی که ماه‌هاست در حسرت رفتن به ورزشگاه هستند اما هیچ تلاشی از سوی مسؤولان وزارت ورزش و سازمان لیگ فوتبال برای تحقق این امر نمی‌شود. امتیازات استقلال و پرسپولیس در بالای جدول نشان می‌دهد آنها رقابتی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته در پیش دارند؛ تیم‌هایی که امتیازات خوبی را از آن خود کرده‌اند اما رقابت فشرده آنها باعث شده در پایان هر هفته از بازی‌ها جای امنی برای نفس کشیدن نداشته باشند.
***
 ابهام در ماندن یک مهاجم در لیست پرسپولیس 
مهاجم تیم فوتبال پرسپولیس حاضر به جراحی زانوی پای خود نشد تا با نامه کتبی شخصی خواستار بازگشت به تمرینات پرسپولیس شود. تمرینات تیم فوتبال پرسپولیس در حالی برای دیدار با آلومینیوم اراک در هفته هجدهم لیگ برتر ادامه دارد که این تیم با کمترین تغییرات در نقل و انتقالات زمستانی کارش را دنبال می‌کند. با این حال نگاه هواداران پرسپولیس نه تنها معطوف به خرید رامین رضاییان و احمد گوهری است، بلکه ابهام درباره وضعیت عیسی آل‌کثیر تبدیل به عجیب‌ترین موضوع شده است. مهاجم سرخپوشان پایتخت که در جریان دیدار با پدیده مشهد در ۱۸ دی‌ دچار آسیب‌دیدگی شد، برای تشخیص مصدومیت خود در ۲ مرحله MRI گرفت تا پزشکان فوق‌تخصص ارتوپدی بتوانند تشخیص دقیقی درباره او بدهند. مشورت‌های ۲ جراح متخصص نتیجه‌ای جز پارگی رباط صلیبی این بازیکن نداشت تا علیرضا حقیقت پزشک پرسپولیس به طور رسمی در تاریخ ۲۱ دی‌ اعلام کند او باید مورد جراحی قرار گرفته و حداقل ۶ ماه دور از میادین باشد. با این حال آل‌کثیر از عمل جراحی امتناع کرد و پس از گذشت نزدیک به ۳ هفته از کادر فنی خواست در تمرینات شرکت کند. این در حالی است که یحیی گل‌محمدی اعلام کرده بود در صورتی که مصدومیت آل‌کثیر قطعی شود، او را از لیست تیم کنار خواهد گذاشت اما درخواست این بازیکن باعث شد گل‌محمدی با ماندن او در جمع بازیکنان پرسپولیس موافقت کند. آل‌کثیر با نامه کتبی خود اعلام کرد هیچ مشکلی برای تمرین و بازی کردن ندارد تا گل‌محمدی باز هم مانع از این امر نشود و او را که باید زیر تیغ جراحان قرار دهد، در تمرینات تاکتیکی قرار دهد! گل‌محمدی در حالی آل‌کثیر را در لیست بازیکنان خود نگه داشت که بررسی دوباره زانوی مصدوم او توسط جراحان پاسخی تکراری به همراه داشت و آنها اعلام کرده‌اند فشار دوباره روی پای او می‌تواند لطمه‌های جبران‌ناپذیر به این بازیکن وارد کند اما اصرارهای عجیب مهاجم سرخ‌ها و موافقت عجیب‌تر گل‌محمدی باعث شد تصمیم عیسی بالاتر از نظر جراحان ارتوپدی قرار بگیرد.
***

محسن گروسی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»:

مهم نتیجه است و بس

زهره فلاح‌زاده : پیشکسوت تیم فوتبال استقلال می‌گوید در فوتبال نتیجه‌گرا، مساله مهم پیروز شدن در میدان است و این مساله را آبی‌پوشان مدنظر قرار داده‌اند. محسن گروسی،‌ پیشکسوت تیم فوتبال استقلال در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، درباره شرایط این روزهای آبی‌پوشان پایتخت گفت: الان ۱۷ بازی است استقلال در رقابت‌های لیگ برتر نباخته است. به اینکه استقلال خیلی خوب بازی نمی‌کند، توجه نمی‌کنم و برای من نتیجه مهم است. در این فوتبالی که نتیجه‌گرا شده است، تنها چیزی که مهم است، نتیجه است. گروسی درباره فوتبال نتیجه‌گرای استقلال ادامه داد: استقلال دارد منطقی بازی می‌کند. وقتی تیمی نتیجه می‌گیرد، چرا برخی مغرضانه انتقاد می‌کنند؟ زمانی که شفر سرمربی استقلال بود و تیم خوب بازی می‌کرد اما نتیجه لازم را نمی‌گرفت، باز هم انتقاد می‌شد. به نظر من وقتی تیم نتیجه می‌گیرد، باید حمایت‌های لازم از تیم شود. پیشکسوت تیم فوتبال استقلال البته با انتقاد از شرایط موقعیت‌سازی آبی‌ها در بازی‌های گذشته خاطرنشان کرد: یکی از نکات تیم استقلال این است که کم گل می‌خورد و به پیروزی هم عادت کرده است. این باعث شده است بردن حریفان، یک مساله جاافتاده قلمداد شود. تنها مساله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که تیم در موقعیت‌سازی مقداری ناموفق عمل می‌کند. استقلال اگر این مشکل را بتواند برطرف کند، می‌تواند شرایط بهتری را برای خود رقم بزند. استقلال اگر بتواند روی دروازه حریف حملات زیادی انجام دهد، می‌تواند جلوی انتقادات را بگیرد. البته آبی‌ها در فاز دفاعی و دفاع تیمی عملکرد خیلی خوبی دارند اما باید مقداری روی بخش تهاجمی بیشتر کار شود و حضور یک بازیکن بازیساز می‌تواند وضعیت بهتری را برای تیم رقم بزند. گروسی درباره «صالح حردانی» و «عزیزبک آمانوف» بازیکنان جدید استقلال هم تاکید کرد: استقلال دارد جوان می‌شود. در واقع مجیدی آرام آرام دارد تیم را جوان می‌کند. صالح حردانی بازیکن بسیار خوبی است و به این بازیکن در بازی مقابل ذوب‌آهن می‌توان نمره قبولی داد. به نظر من حردانی می‌تواند سال‌های سال برای استقلال عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد. من از آمانوف شناخت ندارم و حتما فرهاد مجیدی از این بازیکن شناخت داشته است و باید دید در بازی‌های آینده آمانوف چه عملکردی خواهد داشت. او در پایان در پاسخ به این سوال که آیا استقلال می‌تواند عنوان قهرمانی لیگ برتر را از آن خود کند؟ گفت: هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست اما تیم فرهاد مجیدی منطقی بازی می‌کند. چیزی که مهم است، گرفتن ۳ امتیاز در بازی‌های پیش رو است و اگر مشکلی برای این تیم به وجود نیاورند، استقلال می‌تواند در پایان فصل قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شود. 


Page Generated in 0/0059 sec