printlogo


کد خبر: 245040تاریخ: 1400/11/28 00:00
متخصصان گروه دارویی برکت واکسن اختصاصی سویه اُمیکرون را تولید کردند
اُمیکرون روی موج مرگ

آمار جان‌باختگان ناشی از سویه جدید کرونا - موسوم به اُمیکرون - در کشور روز‌به‌روز در حال افزایش است به طوری که طی یک شبانه‌روز 185 نفر از هموطنان‌مان قربانی این بیماری شدند. به گزارش «وطن‌امروز»، میزان مراجعه بیماران با سنین مختلف و علائم مشابه سرماخوردگی به مراکز درمانی و بیمارستانی چند هفته‌ای است بشدت افزایش یافته و پزشکان هشدار می‌دهند هر گونه سرماخوردگی را باید ابتلا به اُمیکرون تلقی کرد. این در حالی است که توصیه کارشناسان بهداشت برای مقابله با این بیماری ضمن خودمراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تکمیل واکسیناسیون است، البته برخی اساتید ویروس‌شناسی می‌گویند ۱۰ تا ۱۵ درصد از ابتلا به «کووید-۱۹» در شرایط کنونی مربوط به سویه دلتاست که در این شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است. این در حالی است که وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: ۱۶هزار و ۳۱۰ ابتلای جدید «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۸۵ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و ۲ هزار و ۲۷۵ نفر از آنها نیز در مراکز درمانی بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت ۱۸۵ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۴ هزار و ۲۳۸ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۶۷۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳ هزار و ۶۰۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. افزایش آمار مرگ‌ومیرهای کرونایی در کشور تا جایی است که مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) با تاکید بر لزوم خودداری از تردد غیرضروری به بهشت‌زهرا(س) در ایام اوج‌گیری کرونا ویروس، از افزایش آمار روزانه فوتی پذیرش شده در سازمان بهشت‌زهرا(س) ناشی از ابتلا به کرونا به ۴۵ نفر خبر داد. سعید غضنفری در تشریح روند صعودی جان‌باختگان کرونایی و آمار پذیرش در سازمان بهشت‌زهرا(س) گفت: در حال حاضر با یک هشدار جدی روبه‌رو هستیم لذا از شهروندان درخواست می‌کنم علاوه بر رعایت شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی و تزریق واکسن، از تردد غیرضرور به سازمان بهشت‌زهرا(س) خودداری کنند. وی افزود: روز گذشته (سه‌شنبه) همزمان با روز پدر رکورد ۲ سال گذشته تردد به بهشت‌زهرا(س) شکسته شد و ورود بیش از ۲۰۰ هزار خودرو در یک روز به بهشت حضرت زهرا ثبت شد. غضنفری ادامه داد: بیش از ۲ هفته است که آمار کاملا صعودی را در فوتی‌های ناشی از کرونا ویروس شاهد هستیم به شکلی که شمار فوتی‌های روزانه در این آرامستان هم‌اکنون به حدود ۲۰۰ نفر رسیده و با ادامه این روند شاهد افزایش بیشتر فوتی‌ها خواهیم بود؛ از این تعداد ۴۵ فوتی ناشی از ابتلا به کرونا بوده است. همچنین براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۶۱ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۱۳۸ نفر دوز اول، ۵۴ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۵۹۴ نفر دوز دوم و ۲۱ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۶۵۵ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. ‌براساس این گزارش، مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۳۸ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۸۷ دوز رسید. 
 
* واکسن اختصاصی «اُمیکرون» توسط دانشمندان ایرانی تولید شد
با شیوع گسترده سویه اُمیکرون، متخصصان گروه دارویی برکت واکسن اختصاصی این سویه را تولید کردند. گروه دارویی برکت با رصد یافته‌های علمی و مشورت با متخصصان این حوزه، تولید واکسن اختصاصی اُمیکرون را یک ماه پس از شناسایی این ویروس در کشور به نتیجه رسانده و مطالعه‌ واکسن به‌روز شده را روی مدل حیوانی اجرا کرده است. نتایج اولیه‌ این مطالعات نشان‌دهنده خنثی‌سازی ۱۰۰ درصد سویه‌ اُمیکرون توسط واکسن جدید و بی‌خطری آن در مطالعات حیوانی است که گزارش این مرحله مطالعات حیوانی این واکسن به صورت پیش‌مقاله در سایت بیوارکایو منتشر شد. دانشمندان ایرانی با توجه به سرعت بی‌سابقه‌ انتشار اُمیکرون در سطح جامعه و نیز نتایج امیدوارکننده‌ مطالعات حیوانی، تولید انبوه واکسن مختص این سویه را شروع کرده‌اند. همچنین پروتکل پیشنهادی اجرای مطالعه بالینی واکسن جهت تصمیم‌گیری به سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق ارائه شده است. 
 
* واکسیناسیون کودکان بالای 5 سال
سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: تمام مراکز ملزم به تزریق واکسن به کودکان بالای 5 سال هستند. محمد هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو افزود: پاستوکووک و سینوفارم واکسن‌های پیشنهادی برای کودکان است؛ پیشنهاد واکسیناسیون کودکان بارها در ستاد ملی کرونا بررسی شده است و مسؤولان وزارت بهداشت و وزیر بهداشت در واکسیناسیون کودکان پیش‌قدم هستند. وی افزود: 21 درصد بستری‌ها را مبتلایان به اُمیکرون و کودکان تشکیل می‌دهند.
 

Page Generated in 0/0062 sec