printlogo


کد خبر: 245045تاریخ: 1400/11/28 00:00
وزارت صمت به عنوان متولی تنظیم بازار قصد دارد با طرح خرید شفاف، قیمت‌ها را کنترل کند
تخفیف‌های غیرواقعی حذف خواهد شد؟
رئیس اتاق اصناف تهران مهم‌ترین نتیجه طرح درج قیمت تولید‌کننده روی کالا را خرید شفاف عنوان کرد

گروه اقتصادی: طرح درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف‌کننده روی کالا با تصمیم وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور شفاف‌سازی قیمت کالاها از چهارم دی‌ سال جاری عملیاتی شد. 
بر اساس این طرح، تولید‌کننده باید قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را روی کالا ثبت کند و فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف‌کننده بر اساس سود متعارف تعیین شده هستند. 
بنابراین وزارت صمت برای مقابله با گرانفروشی، طرح درج قیمت تولید‌کننده را با کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای نظیر آب معدنی، نوشابه گازدار، ماء‌الشعیر، آب‌میوه، پودر ماشین لباسشویی، دستمال کاغذی، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت، مایکرویو، تلویزیون، یخچال و فریزر آغاز کرد و به سرعت کالاهای مشمول این طرح را افزایش داد به طوری گفته می‌شود تا پایان سال همه کالاها با درج قیمت تولید‌کننده عرضه می‌شوند. 
 
* خرید شفاف نتیجه طرح درج قیمت تولیدکننده
رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده گفت: مهم‌ترین نتیجه طرح درج قیمت تولید‌کننده روی کالا خرید شفاف است. 
قاسم نوده‌فراهانی درباره اجرای طرح درج قیمت تولید‌کننده روی کالا گفت: طرح مذکور، طرح بزرگی است اما باید به این نکته توجه داشت که هر اقدام بزرگی در ابتدا ممکن است یکسری مشکلات داشته باشد که با گذشت زمان حل می‌شود که درباره اجرای این طرح نیز مسائلی مطرح است اما اگر طرح درج قیمت تولید‌کننده بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پیش رود و موانع و مشکلات احتمالی آن رفع شود، قطعا طرح بسیار خوبی است. 
 
* سود خرده‌فروشی در طرح درج قیمت کالا مشخص است
وی افزود: هدف تولید‌کننده کسب درصدی سود از کالای تولیدی است، بنابراین قیمت تمام شده کالا بر مبنای آنالیزی که ارائه می‌دهد مورد تایید سازمان حمایت قرار می‌گیرد و تولید‌کننده بر آن اساس قیمت را روی کالا درج و عرضه می‌کند. برای عرضه کالا‌های سرمایه‌ای و مصرفی توسط اصناف و توزیع‌کنندگان نیز درصد سود مشخصی تعیین شده که عرضه‌کننده مجاز است آن درصد تعیین شده را به علاوه قیمت تولیدکننده کرده و کالا را عرضه کند. 
نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران بیان داشت: در طرح درج قیمت تولید‌کننده روی کالا قیمت کالا در کارخانه، حق‌الزحمه شرکت‌ها، سود بنکداری و سود خرده‌فروشی کاملا مشخص است، لذا کالا با سود کاملا مشخص و تعیین شده عرضه می‌شود. 
 
* حذف تخفیف‌های غیرواقعی با درج قیمت تولید‌کننده روی کالا
رئیس اتاق اصناف تهران با تاکید بر اینکه سود عرضه‌کننده کاملا مشخص است، گفت: بنابراین در صورت تمایل به تخفیف، فروشنده می‌تواند درصدی از سود مشخص خود را کسر و به عنوان تخفیف در نظر بگیرد، لذا دیگر امکان اعمال تخفیف‌های غیرواقعی 40 و 50 درصدی وجود ندارد. 
وی با بیان اینکه خرید شفاف، مهم‌ترین نتیجه طرح درج قیمت تولید‌کننده روی کالاست، افزود: هنوز کارشناسی دقیق و نهایی درباره این طرح انجام نشده اما اگر همه دست به دست هم بدهند تا این طرح به بهترین شیوه ممکن اجرا شود، طرح خوبی است. 
نوده‌فراهانی درباره استقبال اصناف از اجرای این طرح بیان داشت: اصناف همیشه در شفافیت پیشتاز هستند و از آن استقبال می‌کنند. 
 
* درج قیمت تولیدکننده منجر به کاهش قیمت و افزایش شفافیت می‌شود
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اعلام حمایت بهارستان از طرح خرید شفاف گفت:‌ این طرح منجر به افزایش شفافیت اطلاعات به منظور کمک به کاهش قیمت مصرف‌کننده می‌شود. 
محمدرضا پورابراهیمی ضمن موافقت با طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها به جای درج قیمت مصرف‌کننده (طرح خرید شفاف) گفت: در شرایط اقتصادی فعلی که حوزه نظارت بر وضعیت بازار یکی از مأموریت‌های مهم حاکمیت است، بویژه با توجه به وظایفی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش تنظیم بازار بر عهده دارد، انتظار این است که با روش‌های نوین بتواند در این حوزه ورود پیدا کند. 
وی افزود: یکی از این ظرفیت‌ها این است که شفاف‌سازی اطلاعات را در حوزه بهای تمام‌شده، در حوزه بخش تولید، واردات و شبکه توزیع در کشور فراهم کند به نحوی که همه اطلاعات مربوط به قیمت کالاهای وارداتی در کشور و قیمت کالاهای تولید شده در داخل کشور توسط کارخانه‌های بزرگ و تولیدکننده در ابعاد مختلف و همچنین شبکه توزیع و مصرف در اختیار مردم قرار گیرد. 
نماینده مردم در مجلس ادامه داد: انتظار ما از وزارت صمت این است که رویکرد شفاف‌سازی اطلاعات را در بخش‌های مختلف تولید تا مصرف نهایی کالا، به شکلی مدیریت کند که امکان نظارت بر فرآیند، از ابتدای چرخه فعالیت تا انتهای مصرف را که به مصرف نهایی منجر می‌شود، در اختیار جامعه قرار دهد. 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه بخش تولید نیز انتظار این است که مبنای تصمیم در قیمت‌گذاری‌ها و نظارت وزارت صمت این باشد که چه میزان مبنای واحد تمام شده است و با یک سود متعارف در بخش تولید می‌تواند قیمت کالای نهایی را از واحد تولید به بخش شبکه توزیع و در نهایت خرده‌فروشی و مصرف نهایی منتهی کند. 
پورابراهیمی بیان کرد: از یک جهت اقداماتی که انجام شده حتماً می‌تواند مبنای رویکردی باشد که اشکالات و معضلاتی را که در بخش‌های قبلی وجود داشته، پوشش دهد ضمن اینکه اگر انتقاداتی هم وجود دارد، طبیعتا می‌تواند این انتقادات در حوزه‌های دیگر هم مورد نظر قرار گیرد و به شکلی این اقدامات را تکمیل کند. 
وی خاطرنشان کرد: نظارت بر حوزه تنظیم بازار، مطالبه جدی کمیسیون اقتصادی مجلس از وزارت صمت است و اتفاقاتی هم که اخیرا در این حوزه با تقسیم کاری که بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی اتفاق افتاده است، از نظر ما مسؤولیت وزارت صمت را کم نخواهد کرد، به جهت اینکه متولی تنظیم بازار در قانون، وزارت صمت است و ما هم کمک خواهیم کرد این مسیر بتواند با یک رویکرد شفاف دنبال شود. 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره نظر کمیسیون متبوع خود با طرح وزارت صمت در درج قیمت تولیدکننده بر کالاها نیز اذعان داشت: طبیعتا با آنچه که منجر به افزایش شفافیت اطلاعات به منظور کمک به کاهش قیمت مصرف‌کننده شود، موافق هستیم. 
پورابراهیمی تصریح کرد: هر امری که با اعمال نظارت در حوزه دستگاه‌های دولتی بویژه وزارت صمت که متولی نظارت بر بخش تنظیم بازار است، اتفاقی را رقم بزند که میزان پرداختی‌های مردم بابت کالاها را که قبلا به دلیل عدم شفافیت پرداخت‌های بیشتری انجام می‌شد، کاهش دهد، حتما مورد حمایت مجلس است و ما از آن حمایت خواهیم کرد.

Page Generated in 0/0072 sec