printlogo


کد خبر: 245047تاریخ: 1400/11/28 00:00
اخباری درباره دسترسی به منابع ارزی در عراق و فروش نفت ایران به کره‌جنوبی
طلای سیاه روی فرش قرمز

گروه اقتصادی: به نظر می‌رسد پس از آنکه ایران با اقدامات و ابتکارات خود توانست فروش نفتش را افزایش دهد و تحریم‌های غرب را عملا به شکست بکشاند، کره‌جنوبی مشتری قدیمی نفت ایران نیز خواستار واردات مجدد نفت از ایران شده است. 
یکی از اهداف دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن، خنثی‌سازی تحریم‌ها و تقویت دیپلماسی اقتصادی بوده است. موضوع وابستگی درآمدهای دولت به فروش نفت، مساله‌ای نیست که در کوتاه‌مدت قابل تغییر باشد، بنابراین ضروری بود دولت‌ جهت مقابله با تحریم‌های ایالات متحده به سوی صادرات نفت از راه‌های مختلف و غیررسمی برود. در همین راستا آخرین گزارش اوپک نشان می‌دهد تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی در مقایسه با سال پیش از آن رشد ۲۱ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که در این مدت ایران همچنان با سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی روبه‌رو بوده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، رسانه‌های کره‌جنوبی از برنامه این کشور برای از سرگیری واردات نفت از ایران پس از ۳ سال وقفه خبر دادند. وزارت خارجه کره‌جنوبی روز گذشته اعلام کرد این کشور و ایران رایزنی‌هایی برای بحث درباره راه‌های حل اختلافات چند ساله بر سر دارایی‌های بلوکه‌شده ایران تحت تحریم‌های آمریکا انجام داده‌اند. به نوشته خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی، در حالی که مذاکرات چندجانبه برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران وارد مرحله نهایی می‌شود، بانکداران ایرانی و مقامات شرکت ملی نفت ایران به کره‌جنوبی سفر و با مقامات سئول دیدار و درباره مسائل اقتصادی معلق گفت‌وگو کردند. بیش از ۷ میلیارد دلار از وجوه ایران در ۲ بانک کره‌ای تحت تحریم‌های ایالات متحده بلوکه‌شده است. در این دیدار ۲ روزه (سه‌شنبه و چهارشنبه) ۲ طرف درباره گزینه‌های پرداخت پول‌های بلوکه‌شده ایران و امکان از سرگیری تجارت نفت به منظور آماده‌سازی برای کاهش احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران مذاکره کردند. تا پیش از تحریم‌ها، ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد، تأمین‌کننده اصلی نفت کره‌جنوبی بود. پس از تحریم‌های آمریکا و عدم صدور معافیت در ماه مه سال ۲۰۱۹، کره‌جنوبی خرید نفت از ایران را متوقف و متعاقب آن واردات نفت از آمریکا را افزایش داد. 
خبرگزاری بلومبرگ نیز در این زمینه نوشت: به نظر می‌رسد ایران در حال برداشتن گام‌هایی برای بازگشت رسمی خود به بازار بین‌المللی نفت پس از بیش از ۳ سال است.  به گفته افراد مطلع، مقامات شرکت ملی نفت ایران که به سئول سفر کرده‌اند، با حداقل مدیران ۲ پالایشگاه کره‌جنوبی دیدار می‌کنند تا درباره صادرات مجدد نفت گفت‌وگو کنند. یکی از این افراد گفت بحث‌ها در مرحله مقدماتی درباره حجم و زمان‌بندی احتمالی است که هنوز مشخص نشده است. 
 بر اساس تحلیل بانک سیتی‌گروپ، توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی امکان بازگشت ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز به بازارهای بین‌المللی را در ماه‌های آوریل تا مه فراهم می‌کند که در نهایت تا پایان سال به 1.3 میلیون بشکه افزایش می‌یابد. 
بر اساس بیانیه وزارت خارجه کره‌جنوبی، یک هیات ایرانی متشکل از مقامات بانک مرکزی، وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران ۱۵ و ۱۶ فوریه در سئول برای گفت‌وگوهای کاری درباره مسائل مالی و نفتی حضور داشتند. وزارت خارجه کره‌جنوبی ۲۹ ژانویه گزارش داده بود 2 کشور در حال برنامه‌ریزی برای انجام مذاکرات بر سر دارایی‌های بلوکه ایران در این کشور آسیایی بودند. 
کره‌جنوبی قبل از تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ بالغ بر 18.5 میلیون بشکه نفت در ماه از ایران وارد می‌کرد. در حالی که بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران از جمله کره به لطف معافیت‌ها می‌توانستند به خرید خود ادامه دهند، این خریدها تمدید نشد و واردات در نیمه اول سال ۲۰۱۹ متوقف شد. 
خبرگزاری رویترز نیز (پنجشنبه گذشته) در گزارشی اعلام کرد بر اساس تخمین شرکت‌های ناظر بر صادرات و واردات نفت، صادرات نفت خام ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، برای نخستین‌بار در ۳ سال گذشته به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است. شرکت‌های ناظر اعلام کرده‌اند بخش بیشتر صادرات نفت ایران به مقصد چین انجام می‌شود. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره واردات نفت از ایران با چین صحبت کرده اما شرکت‌های چینی را برای این واردات تحریم نکرده است. پکن از آمریکا خواسته است تمام تحریم‌های ایران را لغو کند و اعلام کرده با این تحریم‌ها مخالف است. این در حالی است که در ماه‌های اخیر تقاضا برای نفت بشدت افزایش یافته و کمبود عرضه و تنش‌های اخیر بین‌المللی از جمله بحران اوکراین باعث افزایش بی‌سابقه قیمت نفت شده است. 
اوایل ماه جاری نیز چین برای نخستین‌بار در یک سال اخیر واردات نفت از ایران را به شکل رسمی اعلام کرد. چین پیش از این بدون جلب توجه، نفت ایران را وارد می‌کرد و آمار محموله‌های نفت ایران در آمار رسمی گمرک این کشور برای مواجه نشدن خریداران با تحریم‌های آمریکا اعلام نشده بود اما گمرک چین در یک اقدام به صورت رسمی برای نخستین‌بار آمار واردات نفت خام از ایران طی یک سال گذشته را با وجود تحریم‌های آمریکا منتشر کرد.
***
    واردات 920 میلیون دلار کالا از محل پول‌های بلوکه‌ در عراق     
عضو هیات‌‌مدیره اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به واردات 920 میلیون دلار کالای اساسی از عراق گفت: این واردات از محل پول‌های بلوکه‌ ایران در عراق انجام شده است.  سیدحمید حسینی درباره آخرین وضعیت تجارت ایران و عراق بیان کرد: در 10 ماهه امسال 7 میلیارد و 280 میلیون دلار کالا از ایران به عراق صادر شده است و برای نخستین‌بار نیز عراق 920 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است.  وی با بیان اینکه تا پیش از این صادرات عراق به ایران سالانه حدود 100 میلیون دلار بود، گفت: با این میزان صادرات عراق به ایران، رتبه عراق از بیست‌و‌ششمین واردکننده به ایران به رتبه ششم ارتقا یافت. 
حسینی با بیان اینکه این واردات از عراق از محل پول‌های بلوکه‌شده در عراق بوده است، بیان داشت: به ازای بخشی از پول‌های بلوکه در عراق، این کشور برخی کالاهای اساسی از جمله گندم و سویا به ایران صادر کرده است. وی اظهار داشت: واردات کالا از عراق موجب می‌شود تجارت یک‌طرفه نباشد و عراق هم از برقراری روابط تجاری با ایران درآمد داشته باشد و این موضوع به توسعه روابط تجاری ۲ کشور کمک می‌کند، بنابراین امیدوارم در ماه‌های آینده این موضوع ادامه داشته باشد.  عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: 320 هزار تن از کالاهای وارداتی از عراق مربوط به گندم و بخشی نیز مربوط به سویا و سایر کالاهای اساسی دیگر است.  وی در گفت‌وگو با فارس افزود: به دلیل برخی مشکلات داخلی در تولید، صادرات گاز و برق به عراق با محدودیت مواجه شده است. عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید بر اینکه صادرات کشورمان به عراق نسبت به سال گذشته حدود 15 درصد افزایش یافته است، گفت: سال گذشته صادرات ما به عراق ماهانه 650 میلیون دلار بود که امسال این رقم به 730 میلیون دلار رسیده است.  وی بیان داشت: کاهش کرونا و افزایش قیمت کالاها در افزایش صادرات موثر بوده اما هنوز مشکلاتی برای صادرات پروژه‌های فنی و مهندسی و شرکت در مناقصات وجود دارد که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌ها نیز برای توسعه تجارت با این کشور استفاده کنیم. 

Page Generated in 0/0061 sec