printlogo


کد خبر: 245062تاریخ: 1400/11/30 00:00
انتقاد تازه کارگردان «پدرخوانده» از هالیوود:
«تل‌ماسه» هم تکراری است

۲ سال پس از واکنش تند چهره‌هایی مانند اسکورسیزی نسبت به فیلم‌های مارول، حالا فرانسیس فورد کاپولا که همان ایام نیز به حمایت از اسکورسیزی پرداخته بود، مطالب تازه‌ای را درباره سینمای تجاری هالیوود مطرح کرده است. به گزارش «وطن‌امروز» کاپولا بتازگی در مصاحبه‌ای که با مجله GQ انجام داده از وضعیت استودیوهای هالیوود و فیلم‌های تولیدی آنها و یکنواختی تولیدات مارول اظهار تاسف کرده و گفته است: «قبلا فیلم‌های استودیویی وجود داشت. اکنون فیلم‌های مارول وجود دارد؛ فیلم مارول چیست؟ فیلم‌هایی که بارها و بارها و بارها و بارها از روی یک الگویی اولیه ساخته می‌شود تا متفاوت به نظر برسد». این کارگردان حتی فیلم‌های خوب و قابل توجه استودیویی امروز را هم مشابه هم می‌داند. او با طرح انتقاداتی، ذات سینمای مارول را زیر سوال برده و در اظهاراتی گفته است: «افراد با استعداد- مثلا سازندگان «تل‌ماسه» ساخته دنی ویلنوو که یک هنرمند فوق‌العاده بااستعداد و توانا است یا «زمانی برای مردن نیست» ساخته کری فوکوناگا که هنرمندی درخشانی است- این فیلم‌ها را ساخته‌اند اما می‌توانی سراغ آنها بروی و سکانس‌هایی از آنها را‌ برداری و حتی جای همدیگر بگذاری. مثلا سکانسی که اتومبیل‌ها همگی با هم برخورد می‌کنند». سازنده «پدرخوانده» افزود: «همه این فیلم‌ها چنین صحنه‌هایی دارند و تقریبا مجبورند داشته باشند تا بتوانند بودجه ساخت را کاهش دهند و این اوضاع فیلم‌های خوب و فیلمسازان بااستعداد است». 

اگرچه اظهارات کاپولا به طور مصداقی برخی فیلم‌های خوب هالیوود را خطاب قرار داده است اما انتقادهای تند به سینمای مارول را اسکورسیزی، ۲ سال پیش کلید زد. اسکورسیزی ۲ سال پیش در بخشی از مصاحبه‌ خود با وبسایت امپایر گفت: «فیلم‌های مارول را تماشا نمی‌کنم. سعی کردم به تماشای آنها بنشینم اما می‌دانید، این سینما نیست. راستش را بخواهید با وجود خوش‌ساخت بودن و تلاش زیاد بازیگران برای اجرای هر چه بهتر در شرایط سخت، در نهایت ‌می‌توانم این آثار را به پارک‌های تفریحی تشبیه کنم. فیلم‌های مارول، سینمایی نیست که در آن یک انسان تجربیات احساسی و روانشناسی خود را به فرد دیگری انتقال دهد». 
همان ایام فرانسیس فورد کاپولا فیلم‌های مارول را نفرت‌انگیز خواند و از نظرات انتقادی اسکورسیزی که فیلم‌های ابرقهرمانی را موجب آسیب رساندن به صنعت سینما نامیده بود حمایت کرد، البته آن زمان کاپولا بعدتر توضیح داد که منظورش از نفرت‌انگیز تنها فیلم‌های مارول نیست و صنعت سینمای روز، تجارت را بر هنر ارجح می‌داند. او گفته بود: «علت این شباهت فیلم‌ها ریسک نکردن در تولید است. وقتی اسکورسیزی می‌گوید فیلم‌های مارول سینما نیستند حق دارد، زیرا انتظار داریم از سینما چیزی بیاموزیم؛ کمی روشنگری، کمی آگاهی، کمی الهام بگیریم. نمی‌دانم چطور ممکن است کسی با تماشای مکرر فیلم‌های مارول چیزی به دست آورد؟ چیزی که ریسکی هم در ساخت آن نباشد».

Page Generated in 0/0070 sec