printlogo


کد خبر: 245069تاریخ: 1400/11/30 00:00
دور دنیا

پرواز مشترک جنگنده‌های سعودی با بمب‌افکن «بی‌۵۲» آمریکا
رسانه‌های سعودی اعلام کردند جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور یک بمب‌افکن آمریکایی را بر فراز دریای سرخ همراهی کردند. طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، ریاض طی بیانیه‌ای رسمی ادعا کرد این همراهی در چارچوب تداوم همکاری‌ها بین نیروی هوایی ریاض و واشنگتن صورت گرفته و هدف از آن حفاظت از امنیت و ثبات منطقه است. در این بیانیه آمده است: جنگنده‌های «اف‌ ۱۵» نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی، ماموریت همراهی با بمب‌افکن «بی‌۵۲» آمریکایی را برعهده داشتند. رسانه‌های سعودی تصاویر همراهی جنگنده‌های این کشور با بمب‌افکن آمریکایی را هنگام عبور از دریای سرخ منتشر کردند. عربستان سعودی و آمریکا از دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» با برگزاری یک رزمایش هوایی مشترک همکاری‌های هوایی را پیگیری کردند؛ این هماهنگی بین نیروهای هوایی ریاض- واشنگتن تاکنون ادامه دارد. پیش از این نیز شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» اعلام کرده بود ۲ بمب‌افکن «بی‌۵۲» آمریکایی با ادعای فعالیت در جهت بازدارندگی ایران از پایگاه «داکوتای شمالی» به سمت منطقه خلیج‌فارس فرستاده شده‌اند. 
***
گفت‌وگوی صدر با بارزانی درباره تشکیل دولت اکثریت ملی
رهبر جریان صدر اعلام کرد با رئیس اقلیم کردستان عراق درباره اقدامات لازم جهت هماهنگی جهت تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق گفت‌وگو کرده است. به گزارش صدی البلد، دفتر مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد در جریان گفت‌وگوی مقتدا صدر، رهبر جریان صدر با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، دو طرف بر لزوم برگزاری نشست نیروهای ائتلاف سه‌گانه (شامل جنبش صدر، حزب دموکرات کردستان و حزب تقدم به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق) در روزهای آینده تاکید کردند. گفتنی است اوضاع سیاسی داخلی عراق از زمان برگزاری انتخابات شاهد تنش‌ و اختلافات زیادی بوده است. شدیدترین اختلافات میان فراکسیون جریان صدر و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق است به طوری که «محمد الصیهود»، نماینده ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی، در پارلمان عراق در سخنانی با اشاره به اختلافات میان احزاب این کشور در زمینه تشکیل دولت و انتخاب رئیس‌جمهور اظهار کرد: کلید بحران تشکیل دولت و فراکسیون اکثریت در پارلمان؛ ائتلاف میان چارچوب هماهنگی شیعیان و فراکسیون جریان صدر است. وی گفت: ائتلاف چارچوب هماهنگی و جریان صدر، خروج از تونل تاریک سیاسی و پایانی بر بحران انتخاب رئیس‌جمهوری است که رویه آن توسط دستگاه قضایی متوقف شده است. الصیهود همچنین تاکید کرد: می‌توان برای حل‌و‌فصل اختلافات میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی به دیدگاه‌های واحد دست یافت. این اختلاف بر صحنه سیاسی عراق سایه افکنده و هرگونه تحول در پرونده‌ انتخاب رئیس‌جمهور یا تشکیل دولت را در این کشور مسدود کرده است. 
***
امتناع رژیم صهیونیستی از همکاری با شورای حقوق بشر سازمان ملل
روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» فاش کرد  وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، ورود گزارشگران شورای حقوق بشر سازمان ملل به فلسطین اشغالی را با هدف تحقیق درباره اتهامات و جنایات جنگی تل‌آویو علیه فلسطینیان رد کرد. طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی»، تل‌آویو به شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد با کارگروه تحقیقی این شورا جهت بررسی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در ماه مه ‌۲۰۲۱ همکاری نخواهد کرد. این منبع در ادامه گفت: وزارت خارجه تل‌آویو پنجشنبه درخواست سفر این کارگروه تحقیقی به ریاست «ناوی پلای» فرستاده سازمان ملل را رد کرده است؛ سفری که به عنوان بخشی از تحقیق درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در سال گذشته در نظر گرفته می‌شود. به نوشته هاآرتص، «میراو ایلان شاهار» نماینده رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به ناوی پلای، وی را مورد اتهام قرار داد و اعلام کرد تل‌آویو او را «شخصیتی برای رهبری فعالیت‌های ضداسرائیلی» می‌داند. رژیم صهیونیستی ماه مه سال گذشته عملیات وسیع نظامی را علیه مردم غزه آغاز کرد که ۱۲ روز ادامه داشت؛ در این عملیات صدها هواپیمای نظامی اسرائیلی علیه فلسطینیان غیرنظامی به کار گرفته شد. 
***
هشدار پلیس کانادا: مجازات شدید در انتظار معترضان است
پلیس اتاوا به معترضانی که مرکز این شهر را به اشغال خود درآورده‌اند هشدار داد آماده اقدام فوری برای پایان دادن به اعتراضات است و در صورتی که محل را ترک نکنند «مجازات شدید» در انتظار آنهاست. دولت کانادا در روزهای گذشته بانک‌ها را برای خاموش کردن اعتراضات در این کشور به میدان کشانده و آنها را ملزم کرده ارائه برخی خدمات به برخی معترضان را قطع کنند. «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا روز دوشنبه در اقدامی نادر از اختیاراتش ذیل قانونی موسوم به «قانون اضطرار» برای مستقر کردن تدابیر فراگیری استفاده کرد که بانک‌ها را ملزم می‌کند حساب‌های مرتبط با تظاهرات‌های بدون مجوز قانونی را مسدود کند، از بیمه‌گران می‌خواهد ارائه خدمات به خودروهای فعال در ایجاد راه‌بندان‌های اعتراضی را تعلیق کنند و پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی را تحت نظارت قوانین مرتبط با «تأمین مالی تروریسم» قرار می‌دهد. کامیون‌داران مخالف با محدودیت‌های مربوط به شیوع کرونا در کانادا از ۳ هفته پیش جاده‌ها را در مرکز شهر مسدود کرده‌اند. این جنبش، الهام‌بخش تظاهرات‌های ضددولتی در کشورهای دیگر شد و به صورت موقت، گذرگاه‌های مرزی آمریکا با کانادا را به حالت تعطیل درآورد. تهدید به جریمه و زندان موجب شد هفته جاری معترضان از 4 گذرگاه مرزی با آمریکا عقب‌نشینی کنند. پلیس اتاوا نیز به تهدیدهای مشابه متوسل شده است. 

Page Generated in 0/0066 sec