printlogo


کد خبر: 245070تاریخ: 1400/11/30 00:00
کرملین وضعیت منطقه دونباس در شرق اوکراین را «بسیار نگران‌کننده» خواند
افزایش تبادل آتش بین اوکراین و مناطق شرق این کشور

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه وضعیت منطقه دونباس در شرق اوکراین را «بسیار نگران‌کننده» خواند. مقامات روسیه پیش از این اعلام کرده بودند روسیه تهاجمی به اوکراین نخواهد داشت مگر اینکه منطقه دنباس در شرق اوکراین مورد تعرض بیگانگان و ارتش اوکراین واقع شود. به گزارش ریانووستی، پسکوف دیروز (جمعه) در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: آنچه در منطقه دونباس رخ می‌دهد بسیار نگران‌کننده است و اخباری که از این منطقه منتشر می‌شود، نگرانی را برمی‌انگیزد. وی وضعیت منطقه دونباس را بسیار خطرناک توصیف کرد. منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوهانسک و نیز چند منطقه روس‌نشین دیگر تشکیل شده و این ۲ استان سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند. به گزارش رسانه‌های روسیه- به نقل از جدایی‌طلبان دونباس - نیروهای اوکراینی پنجشنبه و جمعه چندین منطقه جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک را با سلاح‌های سنگین از جمله توپ و خمپاره‌انداز گلوله‌باران کردند که چندین ساختمان مسکونی آسیب‌دیده و این حملات همچنان به صورت شلیک پراکنده آتشبارها و خمپاره‌ها ادامه دارد. سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه دیروز در ادامه سخنان خود گفت: امروز نشست شورای امنیت روسیه به ریاست ولادیمیر پوتین، به بررسی مساله اوکراین و آخرین وضعیت منطقه دونباس اختصاص داشت. به گفته پسکوف، پوتین با اعضای شورای امنیت روسیه درباره وضعیت پیرامون اوکراین و پاسخ مسکو به تضمین‌های امنیتی که به غرب داده شده است، گفت‌و‌گو و تبادل نظر کرد. مقام ارشد کرملین تصریح کرد مذاکرات درباره تضمین‌های امنیتی به روسیه باید ادامه یابد.
 
* افزایش تبادل آتش بین اوکراین و مناطق شرق این کشور
همزمان با ادعای مجدد غربی‌ها درباره زمان حمله احتمالی روسیه به اوکراین، درگیری‌ها بین نظامیان اوکراینی و جدایی‌طلبان شرق این کشور نیز در حال افزایش است. رسانه‌های محلی دیروز (جمعه) گزارش دادند ارتش اوکراین و نیروهای دولت‌های خودخوانده «لوهانسک» و «دونتسک» به تبادل آتش و گلوله‌باران یکدیگر پرداختند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، فقط در روز جمعه ۶۰ بار نقض توافق آتش‌بس بین اوکراین و مناطق شرق این کشور ثبت شده که همین امر باعث تشدید تنش‌ها شده است. رویترز نوشت: «دولت کی‌یف و جدایی‌طلبان شرق اوکراین پس از حملات توپخانه‌ای و خمپاره‌ای در روز پنجشنبه، اکنون یکدیگر را مسؤول تشدید تنش‌ها می‌دانند و این موضوع، این نگرانی را ایجاد می‌کند که روسیه که بیش از ۱۰۰ هزار سرباز در نزدیکی مرزهای اوکراین جمع‌آوری کرده نیز ممکن است وارد این درگیری شود». کرملین پنجشنبه گذشته اعلام کرد «عمیقا نگران» شعله‌ور شدن اوضاع در اوکراین است و اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد. آمریکا نیز مدعی است روسیه پس از رد درخواست‌هایش مبنی بر لغو درخواست اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، به دنبال بهانه‌ای برای جنگ است. خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داد جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام کرد روستای پتریوسکه در منطقه جدا شده در ساعت ۵:۳۰ صبح جمعه به وقت محلی، هدف گلوله‌باران ارتش اوکراین قرار گرفته است. دولت خودخوانده لوهانسک نیز از وقوع چندین حمله خمپاره‌ای توسط ارتش اوکراین به این منطقه در صبح روز جمعه خبر داد. اوکراین نیز ادعا می‌کند نیروهای جدایی‌طلب روز جمعه 4 بار شلیک توپخانه‌ای یا خمپاره‌ای انجام دادند. پیش از این، سرویس اطلاعات خارجی استونی با ادعای اینکه اعزام نیروهای روس به مرز اوکراین ادامه دارد، مدعی شد مسکو احتمالا تهاجمی محدود را علیه این کشور انجام می‌دهد. 
 
* روسیه: ادعاهای آمریکا پیرامون اوکراین مایه تأسف و حتی خطرناک است
«سرگئی ورشینین» معاون وزیر خارجه روسیه نیز اوکراین را به نقض توافق آتش‌بس با نواحی خودمختار متهم کرد. به نوشته خبرگزاری «تاس»، ورشینین در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «اکراه کی‌یف از ورود به گفت‌وگوی مستقیم با نمایندگان دونتسک و لوهانسک، علت ریشه‌ای مشکل است. این در حالی است که چنین گفت‌وگوهایی در بندهای ۴، ۹، ۱۱ و ۱۲ [توافق مینسک] درج شده است». ورشینین در ادامه گفت: «سیاستمداران اوکراینی به‌ طور سیستماتیک به‌دنبال این هستند که غرب را متقاعد کنند توافقات مینسک با منافع اوکراین در تضاد است. اگر ایجاد صلح در داخل خاک اوکراین جزو منافع ملی این کشور است، نباید جایی برای این ادعاها باشد». معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به سخنان وزیر خارجه آمریکا افزود:‌ «آقای بلینکن لیستی از تحریکاتی را ردیف کرد که ممکن است به‌ عنوان زمینه‌ای برای حمله به اوکراین استفاده شوند و این مایه تأسف است. حتی می‌توانم بگویم این اظهارات خطرناک است، زیرا توجه بیشتری را به این جو مشنج معطوف می‌کند». ورشینین با رد ادعاهای «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت نیروهای روس در خاک روسیه هستند و همان‌جا نیز خواهند ماند و «از ۲ روز پیش برخی یگان‌ها با اتمام برخی رزمایش‌ها، در حال بازگشت به پایگاه‌های خود هستند». پیش از ورشینین، آنتونی بلینکن در سخنرانی در این نشست گفت روسیه باید از تصمیم خود برای به راه انداختن جنگ علیه اوکراین عقب‌نشینی و اعلام کند قصد تهاجم علیه این کشور را ندارد و پس از برگرداندن هواپیماهای جنگی و تانک‌ها به پایگاه‌های‌شان، سر میز مذاکره حاضر شود.

Page Generated in 0/0057 sec