printlogo


کد خبر: 245077تاریخ: 1400/11/30 00:00
چرا سخنان سیدحسن نصرالله تل‌آویو را پریشان کرده است؟
کابوس بزرگ صهیونیست‌ها

نوید مومن: سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در جریان مراسم گرامیداشت یاد و خاطره فرماندهان شهید مقاومت، جمله‌ای را بیان کرد که صهیونیست‌ها تا این لحظه طاقت هضم آن را نداشته‌اند:
«حزب‌الله سال‌هاست می‌تواند موشک‌های خود را به موشک‌های نقطه‌زن تبدیل کند و نیازی به تأمین موشک‌های نقطه‌زن از ایران ندارد».
صورت‌مساله اکنون برای صهیونیست‌ها بیش از هر زمان دیگری مبهم است! سید مقاومت نه‌تنها قواعد نبرد با دشمن صهیونیست، بلکه زمین نبرد را نیز تغییر داده و تصویر جدیدی از این تقابل همه‌جانبه ارائه داده است. بر همگان مسلم است توانایی حزب‌الله در تولید موشک‌های نقطه‌زن و ایجاد و افزایش قابلیت تولید پهپادها توسط مقاومت لبنان، موازنه نبرد منطقه‌ای را به ضرر صهیونیست‌ها سنگین‌تر خواهد کرد. از سوی دیگر، در جریان نبرد سال 2021 میلادی میان حماس و رژیم اشغالگر قدس، مقاومت نشان داد دیگر بر خلاف موارد قبل، ملاحظه‌ای درباره هدف قرار دادن تل‌آویو و حیفا و عمق استراتژیک اراضی اشغالی ندارد. صهیونیست‌ها و دشمنان حزب‌الله، از یک سو بر اساس گزارش‌های سری خود می‌دانند حزب‌الله واقعا به این توانایی بزرگ و تعیین‌کننده دست پیدا کرده و از سوی دیگر، با افزایش تصاعدی قدرت بازدارندگی مقاومت اسلامی لبنان در برابر تل‌آویو، مواجه هستند. 
نکته مهم‌تری که در این باره قابل تحلیل است، مربوط به درک بالا و عمیق سید مقاومت از مفهوم «نبرد ترکیبی» دشمنان و مصادیق آن است. رزمندگان حزب‌الله امروز نه‌تنها در عرصه نظامی- امنیتی، بلکه در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز قواعد نبرد با دشمن صهیونیستی را در هر ۲ عرصه آفندی و پدافندی بخوبی آموخته‌اند. امروز مفهومی به نام «مقاومت همه‌جانبه» یا همان «مقاومت فعال»، ناظر بر جنگ ترکیبی صهیونیست‌ها علیه حزب‌الله تبلور یافته و روز‌به‌روز ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کند. علامه سیدحسن نصرالله در چهاردهمین سالگرد پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه (سال 2020 میلادی) نیز در سخنرانی بسیار مهم خود بر لزوم «جهاد اقتصادی و صنعتی» در کنار «جهاد نظامی» در برابر دشمنان قسم‌خورده منطقه تاکید کرد. 
صهیونیست‌ها در رمزگشایی سخنان اخیر سید مقاومت، با ۳ گزاره راهبردی مواجه شده‌اند:
یک- حزب‌الله لبنان بخوبی ماهیت جنگ و ابعاد جنگ ترکیبی تل‌آویو و حامیان غربی و مهره‌های منطقه‌ای آن را مورد رصد و تحلیل قرار داده است. 
دو- حزب‌الله لبنان با دستیابی به موشک‌های نقطه‌‌زن و تبحر در عملیات پهپادی، قواعد جدیدی را بر صهیونیست‌ها تحمیل کرده است که گریزی از پذیرش آنها نیست. 
سه- حزب‌الله لبنان جنگ ترکیبی دشمن صهیونیستی را با تکثیر زمین‌های بازی و استناد به روش‌های متعدد آفندی و پدافندی خنثی کرده است. 
بدون‌شک از این پس «جهاد همه‌جانبه» به مفهوم و حقیقتی ترسناک برای صهیونیست‌ها و حامیان آنها تبدیل خواهد شد. قطعا جهاد همه‌جانبه نه‌تنها رمز تثبیت و گسترش گفتمان مقاومت در منطقه و نظام بین‌الملل محسوب می‌شود، بلکه به‌مثابه سلاحی است که قلب گفتمانی، راهبردی و عملیاتی دشمنان را هدف قرار می‌دهد. در طول دهه‌های اخیر، غرب و رژیم مجعول صهیونیستی، تقویت گفتمان سازش در منطقه را در دستور کار قرار دادند. کار به جایی رسید که در دوران ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ، کشورهای بحرین، امارات و مراکش به عادی‌سازی روابط خود با رژیم اشغالگر قدس رو آورده و رژیم سعودی نیز به اصلی‌ترین شریک استراتژیک منطقه‌ای تل‌آویو تبدیل شد. در این منظومه تبلیغاتی و هدفمند، رسانه‌های طرفدار گفتمان سازش در منطقه نیز با حمایت از طرح‌هایی مانند «معامله قرن»، تلاش کردند افکار عمومی را از گفتمان مقاومت دورتر و به گفتمان سازش نزدیک‌تر سازند. با همه این اوصاف، سخنان سید مقاومت نقطه آشکارساز شکست دشمنان در این عرصه محسوب می‌شود. قدرت مقاومت منبعث از گفتمان اصیل و فطری مقاومت بوده و نقطه پایانی برای آن قابل تصور نیست. 
مطابق سخنان اخیر سید مقاومت، ابعاد جهاد همه‌جانبه بسیار وسیع‌تر از آن چیزی است که صهیونیست‌ها تصور می‌کنند. اکنون مقامات تل‌آویو ضعف تمام‌عیار خود در برابر مقاومت لبنان و سایر شاخه‌ها و اضلاع مقاومت در منطقه را به وضوح حس می‌کنند. تا تحقق مطلق و کامل کابوس صهیونیست‌ها درباره شکست نهایی زمان زیادی باقی نمانده است.

Page Generated in 0/0055 sec