printlogo


کد خبر: 245095تاریخ: 1400/11/30 00:00
نگاهی به بایسته‌های تهدیدزدایی و تقویت اقتدار کشورمان برای پاسداری از حرکت رو به جلوی انقلاب اسلامی
پیش‌شرط‌های استمرار انقلاب

محمد سلحشور: سخنان روز پنجشنبه رهبر حکیم انقلاب در دیدار تصویری مردم آذربایجان شرقی را می‌توان از مهم‌ترین سخنرانی‌های معظم‌له در ماه‌های اخیر از نظر گستردگی موضوعات دانست؛ سخنانی که هم شامل تذکراتی نسبت به شرایط حال حاضر کشور می‌شد و هم دورنمایی برای آینده ایران بود. طرح صورت مساله «استمرار انقلاب» به عنوان یک نقشه راه برای صیانت از انقلاب اسلامی، اصلاح شرایط و تقویت موقعیت کشورمان تقریبا محوری‌ترین بحثی بود که ایشان در این دیدار بر آن تاکید ورزیدند و عمده مباحث مطرح شده نیز نسبتی مستقیم یا غیرمستقیم با نقشه استمرار داشت. تاکید بر این استمرار در کنار توجه ویژه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مساله «جهاد تبیین» در سخنرانی‌های ماه‌های اخیر بخوبی تصویری از نقشه راه و رسالت جریان انقلاب را در شرایط دشوار و تعیین‌کننده فعلی عیان ساخت. عزم جزم دشمنان برای جدایی انداختن میان مردم و نظام و ایجاد دوگانه ملت / حاکمیت مطابق بیانات رهبر انقلاب جدی‌ترین توطئه حال حاضر علیه کشورمان است. ایشان بر همین مبنا «فشار اقتصادی» و «عملیات رسانه‌ای» را ۲ ابزار اصلی استکبار برای پیگیری این نقشه خواندند؛ ۲ ابزاری که البته از ابتدا در امتداد یک مسیر واحد از سوی دشمنان کشورمان پی گرفته شد، تا جایی که از اواخر دهه80 به موازات ظهور قارچ‌گونه رسانه‌های فارسی‌زبانی که با نیت مدیریت افکار عمومی ایران و نزاع‌آفرینی میان مردم و نظام تاسیس شده بودند، دولت آمریکا نیز بی‌سابقه‌ترین نظام تحریم اقتصادی را بر کشورمان تحمیل کرد تا در کشاکش بی‌ثباتی و بحران اقتصادی، عملیات رسانه‌ای نیز برای بهره‌برداری سیاسی از این نارضایتی کلید بخورد. رسیدن به نقطه فروپاشی براساس اعتراضات عمومی یا تجدیدنظر در اصول و افق‌های سیاسی کشور برای رهایی از شرایط ایجاد‌شده مهم‌ترین هدف دشمنان از پیگیری همزمان «فشار اقتصادی» و «عملیات رسانه‌ای» در 10 سال گذشته بوده است. در چنین موقعیتی تدبیر برای استمرار انقلاب اسلامی و پاتک به فشارهای برنامه‌ریزی شده خارجی را باید اولویت مهمی دانست که در سخنرانی روز پنجشنبه رهبر انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفت. 
 
* ایران قوی، پیش‌شرط استمرار انقلاب
نگاه واقع‌بینانه رهبر انقلاب نسبت به مناسبات و مخاطرات جهانی باعث شده تا ایشان همواره پیش‌شرط رفع یا کنترل تهدیدهای خارجی را در تقویت قدرت ایران جست‌وجو کنند؛ مساله‌ای که 27 دی‌ماه 98 در نماز جمعه‌ای که پس از ترور سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی برگزار شد نیز مورد تاکید قرار گرفت و ایشان با اشاره به تشییع تاریخی سردار مقاومت و حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد در عراق فرمودند: ملت باطن خود یعنی استقامت در مقابل شیاطین را در این حضور نشان داد و تنها راه ادامه این مسیر عزت‌آفرین، قوی‌تر شدن ایران در همه زمینه‌هاست. 
حرکت به سمت ایران قوی و تقویت اهرم‌های قدرت مهم‌ترین ابزاری است که برای استمرار انقلاب و تضعیف مخاطرات خارجی باید مورد توجه قرار گیرد. در همین زمینه رهبر انقلاب در سخنرانی اخیرشان نیز ضمن اشاره به فعالیت‌های عملی به عنوان یکی از موضوعات ملی فرمودند: در قضیه کرونا جوانان دانشمند بلافاصله نیاز روز را تشخیص دادند و مشغول کار شدند که نتیجه آن تولید انواع واکسن و بی‌نیاز شدن از دست دراز کردن مقابل دیگران شد و اگر این تولید ملی نبود، واکسن را نیز به ایران نمی‌دادند. 
اشاره به این مصداق با توجه به تجربه ملی ایرانیان در مواجهه با تهدیدات اقتصادی از سوی دولت‌های غربی بخوبی این حقیقت را عیان ساخت که بدون ابزار قدرت و توانایی رفع نیازهای حیاتی، دشمنان از پایه‌ای‌ترین نیازهای کشور برای ضربه زدن به مردم و ایجاد نارضایتی استفاده می‌کنند. 
 
* اصالت ارزش‌ها و مقابله با ارزشمداری مزورانه
تاکید رهبر انقلاب بر نگاه دقیق به دستاوردهای انقلاب اسلامی در کنار نکوهش جریاناتی که افراد به ظاهر انقلابی مدعی دور شدن انقلاب از اهداف اولیه آن شده‌اند را باید هوشیار باش مهم به جریان انقلاب دانست. تلاش برای بی‌انگیزه کردن جریانات انقلابی از طریق دلسرد کردن انقلابیون با طرح مواضع رادیکال و رویکرد سلبی یکی از عارضه‌هایی است که در سال‌های اخیر بارها خود را نمایان کرده است. موضع صریح مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «کسانی که زندگی و مشی اشرافی دارند یا دم از تسلیم در مقابل استکبار و آمریکا می‌زنند، نمی‌توانند مدعی پایبندی و دلبستگی به انقلاب باشند، چرا که شعار انقلاب حمایت از پابرهنگان و محرومان، و مقابله با استکبار است»، بخوبی رسالت نیروهای انقلابی را برای مقابله با جریاناتی که به شکلی مزورانه در پوشش ارزش‌مداری سعی در مهار ارزش‌ها را دارند گوشزد کرد. 
حرکت اصولی به سوی ارزش‌های انقلاب نیازمند تحقق عینی این ارزش‌ها در رفتار و گفتار سیاسی نیروهایی است که منادی انقلاب و اسلام شده‌اند. 
در چنین فضایی دوری جستن از رویکرد سلبی و حرکت به سمت مشی ایجابی می‌تواند در عین زنده نگه داشتن فضای عدالت‌خواهی و اصلاحگری، مانع افتادن جریانات انقلابی به دام‌های رسانه‌ای بی‌حاصلی شود که نتیجه‌ای جز ناامیدی نیروهای انقلابی ندارد. 
 
* صیانت از مرجعیت و شأن نهادهای انقلابی
یکی دیگر از محورهایی که در سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی مورد تاکید قرار گرفت، هشدار نسبت به توطئه دشمنان برای لجن‌پراکنی و تهمت علیه نهادهای انقلابی همچون مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، سپاه پاسداران و... بود. 
تلاش هدفمند دشمنان برای بدنام کردن این نهادها و مرجعیت‌زدایی از جریانات اصیل انقلابی از دیگر مسائل مهمی است که رد آن را در بسیاری از فریادهای به ظاهر انقلابی نیز می‌توان پیدا کرد. فهم این موضع در ذیل توجه به صورت‌مساله استمرار انقلاب بسیار حیاتی است. دشمنان تنها زمانی توانایی وارد کردن ضربه نهایی به جمهوری اسلامی را پیدا می‌کنند که نهادهای واجد شأنیت و گروه‌های مرجعی که به عنوان پل ارتباطی میان مردم و نظام وجود دارند بی‌اعتبار شوند. بر همین مبنا خنثی‌سازی این توطئه پیش‌شرطی برای تقویت مناسبات میان مردم و نظام است. 

Page Generated in 0/0056 sec