printlogo


کد خبر: 246142تاریخ: 1400/12/2 00:00
دور دنیا

حمله سایبری روسیه به شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا
بر اساس اعلامیه اخیر آژانس‌های امنیتی آمریکا، هکرهای تحت حمایت دولت روسیه چندین سال است اطلاعاتی حساس را از شرکت‌های تسلیحاتی ایالات متحده سرقت می‌کنند. 
اف‌بی‌آی (پلیس آمریکا)، آژانس امنیت ملی (NSA) و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت آمریکا (CISA) چهارشنبه گذشته مشترکا گزارشی منتشر کردند که در آن ادعا شده حداقل از ژانویه 2020 هکرهای روس به سرقت اطلاعات طبقه‌بندی نشده شامل مقادیر قابل توجهی از اسناد توسعه پلتفرم‌های تسلیحاتی ایالات متحده، جدول زمانی استقرار آنها و... پرداخته‌اند. 
این حملات ظاهرا به پیمانکارانی که برای همه شاخه‌های ارتش از جمله نیروی هوایی، نیروی دریایی و نیروی فضایی، همچنین شرکت‌هایی که برای برنامه‌های اطلاعاتی آمریکا کار می‌کنند، ضربه ‌زده است. شرکت‌هایی که مورد هدف قرار گرفته‌اند عمدتا در زمینه طراحی هواپیما و توسعه سیستم‌های جنگی و تسلیحاتی شرکت داشته‌اند. 
در این گزارش آمده است: «دشمنان با به دست آوردن اسناد داخلی اختصاصی و ارتباطات ایمیلی، ممکن است بتوانند برنامه‌ها و اولویت‌های نظامی خود را تعدیل کنند، تلاش‌های توسعه فناوری را تسریع کنند، سیاست‌گذاران خارجی را از نیات ایالات متحده آگاه کنند و منابع بالقوه برای جذب نیرو را هدف قرار دهند».
 جان رید، سناتور دموکرات رود آیلند و رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا در این روز به سی‌ان‌ان گفت: «آمریکا و روسیه به طور مستمر از طریق سایبری در حال بررسی هستند تا اطلاعات مربوط به سیستم‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و... را دریافت کنند». به گفته او، اختلاط اطلاعات دستگاه‌های امنیتی از هر ۲ طرف است. به گفته رید، آمریکا می‌خواهد از عملیات سایبری برای کمک به اوکراین استفاده کند. 
مقامات روسیه هنوز درباره این اتهامات اظهار نظر نکرده‌اند اما در گذشته درخواست‌های‌شان برای ارائه شواهدی مبنی بر دست داشتن مسکو در سرقت اسرار از طریق حملات سایبری بی‌پاسخ مانده است.
***
خشم متحد ریاض در لبنان از عملیات حزب‌الله در فلسطین اشغالی
رهبر حزب «القوات اللبنانیه» که متحد سعودی در لبنان است، در واکنش به عملیات حزب‌الله در عمق اراضی اشغالی فلسطین مدعی شد این حزب خواستار «لبنان دارای پهپاد» نیست. سمیر جعجع، رهبر حزب «القوات اللبنانیه» و متحد سعودی در لبنان بشدت از عملیات گشت‌زنی پهپاد حزب‌الله در عمق فلسطین اشغالی انتقاد کرد. شبکه خبری الجدید به نقل از جعجع گزارش داد توافق «مار میخائیل»، لبنان را «ویران کرد و به جهنم برد. ملت لبنان تسلیم نخواهند شد و در برابر این طرح سیاه خواهند ایستاد». اشاره جعجع به توافقی است که ششم فوریه ۲۰۰۶ بین «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله و «میشل عون» رئیس‌جمهور فعلی لبنان صورت گرفت. این توافق میان حزب‌الله و حزب «التیار الوطنی الحر» (جریان آزاد ملی به ریاست عون) بود که در کلیسای «مار میخائیل» در حومه ضاحیه (جنوب بیروت) امضا شد و همپیمانی میان ۲ طرف آغاز شد. جعجع بدون اشاره به نقش القوات اللبنانیه و سایر گروه‌های وابسته به محور آمریکایی - سعودی- عبری در لبنان در تخریب این کشور، چنین ادعایی را مطرح کرد و مدعی شد: «لبنانی که ما می‌خواهیم، لبنان دارای پهپاد نیست. عیب است که لبنان را با خطرهای بزرگی مواجه کرد. همان‌طور که امروز این مساله رخ داده است». رئیس حزب القوات اللبنانیه که اخیرا کشتار «الطیونه» را در بیروت به راه انداختند تا بتوانند باعث جنگ داخلی در لبنان شوند، در ادامه ابراز خشم خود نسبت به این اقدام حزب‌الله ادعا کرد: «شما لبنان را به خاطر توافقات، شکست و معاملات‌تان به جهنم تبدیل کردید. لبنانی که ما می‌خواهیم، لبنان دارای کرامت، آزادی و فرهنگ است». 
***
کرونا در دربار انگلیس؛ ابتلای ملکه الیزابت دوم به «کووید-19»
منابع خبری دیروز از ابتلای ملکه انگلیس به کرونا خبر دادند. شبکه خبری «راشاتودی» به نقل از کاخ باکینگهام اعلام کرد آزمایش کرونای «الیزابت دوم» ملکه انگلیس مثبت شده است. 
کاخ باکینگهام اعلام کرد آزمایش «کووید-۱۹» ملکه الیزابت دوم مثبت بوده و او علائم خفیفی دارد ولی به وظایف خود ادامه خواهد داد. چندی قبل کاخ باکینگهام اعلام کرده بود ملکه انگلیس حضور از قبل برنامه‌ریزی‌شده برای شرکت در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل را به دلیل توصیه پزشکان لغو کرد. ملکه 96 ساله انگلیس تصمیم گرفت به شهر «گلاسکو» برای شرکت در اجلاس تغییرات اقلیمی سفر نکند؛ اقدامی که امیدهای دولت محافظه‌کار انگلیس را که میزبان این مراسم است، از بین برد.  ملکه انگلیس پس از لغو سفر برنامه‌ریزی شده به ایرلند شمالی، آزمایشات پزشکی را انجام داد و کاخ باکینگهام سپس اعلام کرد او به توصیه پزشکان استراحت چند روزه را با اکراه پذیرفت. این در حالی است که وزیر خارجه انگلیس نیز در هفته‌های گذشته به کرونا مبتلا شد. «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد آزمایش کرونایش مثبت اعلام شده است. وی در توئیتی نوشت‌ خوشبختانه ۳ دوز واکسن ‌زده و از خانه در حالت قرنطینه به کار خود ادامه می‌دهد. 

Page Generated in 0/0064 sec