printlogo


کد خبر: 246167تاریخ: 1400/12/2 00:00
اخبار

کاهش 500 تومانی دلار در بازار آزاد
دلار در صرافی‌ها روز گذشته با ۲۵۹ تومان کاهش قیمت، ۲۴ هزار و ۴۷۲ تومان معامله شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۷۵۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۹۷۶ تومان بود.
 این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۲۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۲۷۹ تومان اعلام شد. در بازار آزاد نیز دلار با 500 تومان کاهش قیمت نسبت به روز شنبه 25 هزار و 500 تومان معامله شد. همچنین در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۵۳۳ تومان و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۳۱۷ تومان معامله شد. 
افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای امسال شروع شد و از خرداد وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه داشت و به ‌طور مشخص در ۲۴ آذر در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. 
در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی خود را شروع کرد، به این صورت که پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در آخرین روزهای دی (۲۷ دی‌) دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. البته نرخ دلار از ۱۷ بهمن‌ در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان دارد. 
***
‌قاچاق 500 میلیون دلار‌ پوشاک در سال جاری‌
معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه فقط در پاییز امسال 2500 بازرسی در سطح عرضه در سراسر کشور انجام شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود قاچاق پوشاک انجام شده در سال جاری حدود 300 تا 500 میلیون دلار باشد. 
‌مصطفی پورکاظم‌شایسته‌ درباره آخرین وضعیت مقابله با قاچاق پوشاک در سطح کشور اظهار داشت: بر اساس اقدامات انجام شده، 120 مورد برند محرز قاچاق پوشاک که توسط وزارت صمت به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جهت مقابله ارجاع داده شده بود، در سطح تهران و ۸ کلانشهر دیگر نظیر اصفهان، ساری، تبریز و ارومیه از تابلوها، ویترین‌‎ها و فروشگاه‌ها به طور کامل پاکسازی شده است. 
وی در گفت‌و‌گو با فارس ادامه داد: طی بررسی مجددی که در ماه گذشته از بازارهای بزرگ پاکسازی شده داشتیم، فقط 15 درصد فروشگاه‌ها نسبت به عرضه اجناس قاچاق اقدام می‌کردند که آنها نیز بزودی جمع‌آوری خواهند شد. 
معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: به منظور مقابله با عرضه پوشاک قاچاق، پاییز امسال نزدیک به 2500 بازرسی در سطح عرضه انجام شده است که ‌مطابق گزارشات واصله از استان‌های اقدام‌کننده، در همین بازه زمانی، 165 پرونده با ارزش بالغ بر 500 میلیارد ریال تشکیل شده است. 
وی با گلایه از برخی تولیدکنندگان پوشاک گفت: بخش عمده‌ای از کالاهایی که در سطح عرضه با برند خارجی به فروش می‌رسد، در اصل تولیدی است به طوری که حدود 30 درصد از پرونده‌های تشکیل شده پس از استعلام از وزارت صمت، به دلیل ایرانی بودن اجناس توقیف شده، در نهایت حکم برائت گرفته‌اند. 
***
تذکر وزیر نیرو به همتای افغانستانی برای تسریع در آزادسازی آب هیرمند
وزیر نیرو گفت: تاکنون هیچ اتفاق خاصی در زمینه آزادسازی آب «هیرمند» رخ نداده است و ما به طرف افغانستانی تذکر داده‌ایم که این کار زودتر انجام شود. علی‌اکبر محرابیان با اشاره به مساله حقابه شرق کشور گفت: طی ۳ ماهه اخیر مذاکرات متعددی با طرف‌های افغانستانی انجام شده است. محرابیان در بیان جزئیات سفر وزیر انرژی و آب افغانستان به ایران گفت: در سفری که وزیر انرژی و آب افغانستان به ایران داشت، مذاکرات دنبال و جلسه کمیسیون آب نیز در افغانستان تشکیل شد. 
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تاکنون 3 مرتبه به صورت تلفنی از مسؤولان افغانستان و وزیر انرژی و آب، پیگیر حقابه جمهوری اسلامی ایران از آب هیرمند شده‌ایم، گفت: طرف‌های افغانستانی گفتند حقوق جمهوری اسلامی را به رسمیت می‌شناسند و آب حتما رها‌سازی می‌شود. وی افزود: تاکنون هیچ اتفاق خاصی در زمینه آزادسازی آب «هیرمند» رخ نداده و ما به وزیر انرژی و آب افغانستان تذکر داده‌ایم که این کار زودتر انجام شود. 

Page Generated in 0/0057 sec