printlogo


کد خبر: 246177تاریخ: 1400/12/3 00:00
فیلم‌های اکران نوروز 1401 در حالی اعلام شد که جای خالی فیلم‌های شاخص کمدی در سبد اکران نوروزی به چشم می‌خورد
اکران؛ روز از نو

عباس اسماعیل‌گل: اکران‌های نوروزی طی سال‌های اخیر از جذابیت‌های خاصی میان مخاطبان سینما برخوردار بوده است و بر همین اساس اغلب فیلمسازان نهایت تلاش خود را می‌کنند که اثرشان در میان آثار سبد اکران نوروزی قرار گیرد تا با اقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه شود. هر چند طی ۲ سال اخیر با گسترش شیوع کرونا و شرایط نیمه‌تعطیلی و ناپایداری بازگشایی سینماها، اهالی سینما خیلی برای اکران نوروزی اقبال نشان نداده‌اند و سبد اکران نوروزی سال‌های 1399 و 1400 از بی‌رمق‌ترین اکران‌های نوروزی سال‌های اخیر سینمای ایران محسوب می‌شود اما امسال اکران نوروزی شرایط متفاوتی پیش روی خود دارد و آثار قابل توجهی چون «موقعیت مهدی»، «علفزار»، «مرد بازنده»، «روز صفر»، «لامینور» و «شادروان» ترکیبی قابل توجه و تا حدودی جذاب را برای اکران نوروزی رقم زده‌اند. از سویی یکی از نکات مهم که همیشه در سبد اکران نوروزی مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد و می‌تواند به جذاب‌تر شدن اکران‌های نوروزی کمک کند، حضور آثار کمدی در فیلم‌های روی پرده است که متاسفانه باید گفت هیچ اثر کمدی در سبد اکران نوروزی آتی جایی ندارد، البته برخی‌ها «شادروان» را اثری کمدی و طنز تلقی می‌کنند اما همانطور که سازندگانش به صراحت گفته‌اند، «شادروان» به هیچ عنوان اثری کمدی نیست، بلکه اثری درام است که در برخی سکانس‌ها لبخند بر لبان مخاطب می‌نشاند. از سویی نیز باید گفت با توجه به غیبت فیلم‌های شاخص کمدی در سبد اکران نوروزی، نمی‌توان انتظار استقبال چندان بالایی از فیلم‌های اکران نوروزی داشت، زیرا احتمال اعمال ظرفیت 50 درصدی سالن‌های سینما به خاطر محدودیت کرونایی هم در نوروز 1401 وجود دارد که می‌تواند تاثیر منفی بر استقبال مخاطبان از فیلم‌های نوروزی بگذارد.
 
* «علفزار»
فیلم سینمایی «علفزار» که به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان تولید شده است، در جشنواره فجر چهلم مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. بسیاری بازی پژمان جمشیدی در این اثر را لایق دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد می‌دانستند ولی در نهایت امین حیایی برای «برف آخر» سیمرغ بلورین را از آن خود کرد. «علفزار» داستان یک بازپرس است که در آستانه انتقالی‌اش دچار کشمکش‌هایی در چند پرونده می‌شود. این اثر می‌تواند از آثار کنجکاوبرانگیز اکران نوروزی برای مخاطبان باشد. پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مهدی زمین‌پرداز، عرفان ناصری، یسنا میرطهماسب، مائده طهماسبی، رؤیا جاویدنیا، الهه اذکاری، ستایش رجایی‌نیا، متین حیدری‌نیا، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، فرخ نعمتی، مهران امام‌بخش و صدف اسپهبدی بازیگران فیلم سینمایی «علفزار» هستند. 
 
* «مرد بازنده»
فیلم سینمایی «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی امیر بنان و کامران حجازی تولید شد و در جشنواره چهلم برای نخستین ‌بار اکران شد. از نگاه اهالی رسانه و منتقدان، این فیلم یکی از آثار ضعیف مهدویان در چند سال اخیر محسوب می‌شود. «مرد بازنده»، داستان مردی به نام «احمد خسروی» با بازی جواد عزتی است که در گیر و دار زندگی شخصی پرمساله‌اش، مسؤول رسیدگی به پرونده‌ای رازآلود می‌شود؛ پرونده‌ای که روند کشف آن با شک‌ها و نگرانی‌های احمد در می‌آمیزد و زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌‌پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، سجاد بابایی، منوچهر علی‌پور، شبنم قربانی، ونوس کانلی و ملیکا پازوکی تیم بازیگران «مرد بازنده» را تشکیل می‌دهند. 
 
* «روز صفر»
فیلم سینمایی «روز صفر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید ملکان به تولید رسیده است و 3 سال پیش در جشنواره فیلم فجر به اکران درآمد. شرایط کرونایی کشور طی ۲ سال اخیر اجازه اکران این فیلم را نداده بود و حال پس از مدت‌ها این اثر اکشن راهی اکران عمومی خواهد شد. «روزصفر» داستان عملیات دستگیری «عبدالمالک ریگی» توسط نیروهای امنیتی ایران را به تصویر می‌کشد. امیر جدیدی، تینو صالحی، محمدرضا مالکی، مهدی قربانی، رضا خدادادبیگی، محمدعلی راجپوت، ابوالفضل صفاری، حمیدرضا سلیمانی‌راد، میلاد یزدانی، امین گلستانه، سینا شفیعی، ابراهیم برزیده، مژگان مخبرثابت، نوید کریم‌زاده، علی اصغر صبوری‌راد، محمد داغری، محمدرضا طهیری و ساعد سهیلی ترکیب بازیگران «روز صفر» را تشکیل می‌دهند. 
 
* «موقعیت مهدی»
فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به عنوان برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره چهلم پا به اکران نوروزی می‌گذارد. این فیلم به کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد بخشی از زندگی شهید مهدی باکری را به تصویر کشیده و قرار است پس از اکران نوروزی، در قالب 7 قسمت راهی آنتن تلویزیون شود. هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی، بازیگران این فیلم هستند. 
 
* «قدغن»
فیلم سینمایی «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و تهیه‌کنندگی محمدحسین فرحبحش تولید شده است. این اثر دومین همکاری مجید مافی و فرحبخش پس از «تکخال» محسوب می‌شود و طبق انتظار فیلمی با ساختار «تله فیلم» و محتوای دم دستی راهی اکران شده است. داستان «قدغن» طبق گفته سازندگانش درباره بزه‌های خانوادگی و اجتماعی و نیز اتفاق‌هایی است که در بعضی خانواده‌ها رخ می‌دهد و وارد حریم ممنوعه می‌شود. سام درخشانی، ساناز سعیدی، افسانه چهره‌آزاد، محمود جعفری، علیرضا استادی، ونوس کانلی، کریم امینی و رزا بیات در این فیلم بازی کرده‌اند. 
 
* «لامینور»
داریوش مهرجویی، کارگران باسابقه سینما پس از مدت‌ها بی‌خبری با فیلم «لامینور» به تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان به اکران نوروزی می‌آید. از نکات ویژه این فیلم همکاری دوباره داریوش مهرجویی با استاد علی نصیریان و عزت‌الله رمضانی‌فر پس از ۴۰ سال است. علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، امرالله صابری، رضا داوودنژاد، دیبا زاهدی، سیامک ادیب، محمدرضا شهبانی‌نوری، شراره رنجبر، محمدجواد جعفرپور، مهرنوش ذوالفقاری، محمد‌هادی عطایی، مهدی مرتضایی، یاسمن کوزه‌گر، هومن بهزادی، شیدا مودب، هانا وارسته، سبحان خسروی، احمد یاوری، فرهاد ریش‌سفیدی، علی بلوردی و فریماه فرجامی بازیگران فیلم «لامینور» هستند. 
 
* «شادروان»
فیلم سینمایی «شادروان» که در قحطی فیلم‌های خوب جشنواره چهلم فجر جزو آثار مقبول جشنواره محسوب می‌شد به کارگردانی حسین نمازی و به تهیه‌کنندگی عباس نادران، نوروز 1401 به اکران درمی‌آید و از امید‌های فروش قابل قبول در میان فیلم‌های اکران نوروزی محسوب می‌شود؛ اثری که به گفته سازندگانش کمدی نیست اما لحظات خوشایندی را برای مخاطبان رقم می‌زند. در خلاصه داستان شادروان آمده است: پدر خانواده‌ای می‌میرد اما مساله خانواده نه مرگ پدر بلکه رسیدگی به میهمانانی‌ است که آمده‌اند و خوش می‌گذرانند و تا جنازه را دفن نکنند، نمی‌روند؛ جنازه‌ای که انگار قرار نیست به این زودی‌ها دفن شود. سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و رویا تیموریان بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

Page Generated in 0/0116 sec