printlogo


کد خبر: 246185تاریخ: 1400/12/3 00:00
نقش سفیر انگلیس در ناآرامی‌های قرقیزستان

یک روزنامه دولتی در قرقیزستان ابعاد دخالت سفیر بریتانیا و ان‌جی‌اوها در ناآرامی‌های 2 سال پیش این کشور را فاش کرد. روزنامه قرقیز تووسو در مطلبی تحت عنوان «هدف اصلی سیاست غرب، هدف دیگری است» نوشته ملیس ساویت اوولو به افشای هویت و ماموریت «چارلز گرت» سفیر انگلیس در بیشکک به عنوان یک افسر اطلاعاتی سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا (ام‌آی6) پرداخت. 
در این مقاله آمده که بخش قابل توجهی از سازمان‌های غیردولتی در این کشور که تحت حمایت دولت‌ها و نهادهای غربی قرار دارند، فعالیت‌هایی در تناقض با «قانون سازمان‌های غیرانتفاعی در قرقیزستان» دارند. در قانون یادشده که 26 ژوئن سال 2021 از سوی «سادیر جباراف» رئیس‌جمهور قرقیزستان به امضا رسید، همه سازمان‌های غیرانتفاعی ثبت‌شده در این کشور ملزم به معرفی اطلاعات به نهادهای دولتی درباره فعالیت از جمله اسناد حسابداری، اندازه و ساختار درآمد، حساب‌های بانکی و اموال سازمانی و همچنین اطلاعات شخصی کارکنان هستند. 
در این گزارش به مطلب روزنامه‌‌نگار قرقیز «المیرا ژولامبایوا» اشاره شده است که در ماه نوامبر سال 2020 یعنی پس از سقوط رئیس‌جمهور «سارانبای جن بیک‌اف» فاش کرده بود سفیر انگلیس نقش هماهنگ‌کننده اصلی اعتراضات مخالفان در ماه اکتبر آن سال را ایفا می‌کرده است. 
بر این اساس چارلز گرت، افسر ام‌آی‌6 انگلیس پس از انجام ماموریت خود در مقدونیه شمالی یعنی سرنگونی نخست‌وزیر «نیکولا گرووسکی» با حمایت بنیاد سوروس، به عنوان سفیر جدید بریتانیا در قرقیزستان انتخاب شد. 
چارلز گرت پس از آغاز فعالیت خود به عنوان سفیر انگلیس در قرقیزستان طی بهار و تابستان سال 2020 به مشاوره دادن به رهبران بنیادها و تشکل‌های سیاسی غرب‌گرا از جمله «آموربیک تکی بایف» رئیس حزب «آتامکین» و «عادل تردیکلوف» مسؤول «بنیاد پیشرفت» که از حامیان روسای‌جمهور پیشین «رزا آتانبایوا» و «الماس بیک آتامبایف» به شمار می‌روند، مشغول بود. در آن موقع هفته‌نامه «دیلو» چاپ بیشکک تعدادی از عکس‌های مربوط به این دیدارها و واگذاری وجوه به دریافت‌کنندگان کمک‌های بلاعوض غربی را منتشر کرده بود. قابل ذکر است پول‌های دریافتی توسط بنیاد اجتماعی «ابتکار رزاآتانبایوا» مدیریت می‌شد. 
به گزارش فارس به نقل از روزنامه قرقیز تووسو، به پیشنهاد چارلز گرت در آستانه انتخابات پارلمانی قرقیزستان «بنیاد جلوگیری از مناقشات، کمک به ثبات و امنیت» وابسته به وزارت خارجه انگلیس و موسسه «جامعه باز» بنیاد سوروس 3 میلیون دلار اختصاص دادند که به همکاران قرقیز‌شان واگذار شد. از این پول‌ها برای بی‌اعتبار کردن برخی نمایندگان دولت وقت قرقیزستان استفاده شد اما سفیر انگلیس مدعی بود این پول‌ها جهت انسجام نیروهای سالم قرقیزستان مورد نیاز
 بود. 
در ضمن در آستانه انتخابات پارلمانی سال 2020 قرقیزستان چارلز گرت به همراه دیپلمات‌های آمریکایی همچنین با برخی روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان فعال قرقیز نیز دیدار کرده و از آنها خواسته بود به محض برگزاری انتخابات، درباره «موارد تخلف در شمارش آرا به نفع احزاب حامی دولت» و «شواهدی دال بر فشارهای دولت روی رسانه‌ها» اقدام به انتشار مطالب کنند. 
به منظور فراگیر شدن هرچه بیشتر دایره مخاطبان، سفیر انگلیس قول داد به رسانه‌هایی که حسن‌نیت نشان می‌دهند، تجهیزات جدید اهدا خواهد شد و به عنوان حق‌الزحمه مبالغی نیز در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

Page Generated in 0/0060 sec