printlogo


کد خبر: 246186تاریخ: 1400/12/3 00:00
دور دنیا

تحریم ۲ غول نظامی آمریکا توسط چین
چین ۲ شرکت تسلیحاتی آمریکایی را در واکنش به معامله‌شان با تایوان تحریم کرد. طبق اعلام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، دولت بایدن با فروش ۱۰۰ میلیون دلاری تجهیزات و تسلیحات به تایوان با هدف تقویت سیستم‌ دفاع موشکی این جزیره موافقت کرده است. 
در مقابل دولت چین از ایالات متحده خواسته فروش تسلیحات به تایوان را متوقف کند در غیر این صورت پکن به اتخاذ همه اقدامات لازم برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود ادامه خواهد داد. 
سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز اعلام کرد پکن تحریم‌هایی را ضد شرکت‌های آمریکایی «لاکهید مارتین» و «ریثیان» اعمال می‌کند. وانگ ونبین در این باره توضیح داد: «به منظور حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی جمهوری خلق چین و مطابق مفاد «قانون پیشگیری تحریم‌های خارجی»، دولت چین تصمیم گرفته است در پاسخ به اقدامات شرکت‌های صنعتی نظامی آمریکایی لاکهید مارتین و ریثیان تکنولوژیز که مدت‌هاست در تامین تسلیحات آمریکایی برای تایوان نقش داشته‌اند، تدابیر لازم را اتخاذ کند». 
پیش‌تر آمریکا اقداماتی تنبیهی علیه ۳ شرکت چینی که مدعی است فعالیت‌های نامشخص اشاعه فناوری موشکی دارند وضع کرده بود. آمریکا این شرکت‌ها را از ورود به خاک خود و دستیابی به فناوری‌هایی که بتواند در ساخت سلاح استفاده شود، منع کرد. 
آمریکا با وجود فروش سلاح به تایوان، با رویکردی مزورانه در ظاهر گفته است که به اصل چین واحد پایبند است اما در عمل از طریق چنین اقداماتی سعی در تحریک جریان‌های جدایی‌طلب در این جزیره دارد. 
آمریکا و متحدانش در راستای سیاست ایندوپاسیفیک سعی دارند با به‌کار‌گیری سیاست‌های تفرقه‌انگیزانه و همچنین حمایت از جدایی‌طلبان مناطق مختلف در چین از جمله تایوان، هنگ‌کنگ و تبت، قدرت روزافزون پکن را مهار کنند.
***
تیراندازی مرگبار در آمریکا با ۶ کشته و زخمی
خشونت مسلحانه در یک پارک شهر پورتلند ایالت اورگان آمریکا به کشته و زخمی شدن حداقل ۶ نفر انجامید. بنا بر گزارش منابع رسانه‌ای آمریکا از قبیل خبرگزاری آسوشیتدپرس، بروز یک درگیری مسلحانه در شهر پورتلند آمریکا که قرار بود در آنجا تظاهراتی علیه خشونت ماموران پلیس برگزار شود، تلفات بر جا گذاشت. مقام‌های آمریکایی اعلام کردند تبادل آتش زمانی صورت گرفت که بین یک مالک خانه در نزدیکی پارک «نورماندیل» و معترضان درگیری رخ داد و دو طرف که به سلاح مجهز بودند، به سمت هم تیراندازی کردند. اداره پلیس پورتلند اعلام کرد بر اثر تیراندازی دوطرف به یکدیگر در این پارک ایالت اورگان، یک زن جانش را از دست داد و ۲ مرد و ۳ زن دیگر هم زخمی شدند. به گفته مقام‌های پلیس آمریکا، این خشونت و تیراندازی مسلحانه در حالی انجام شد که قرار بود در نزدیکی همین پارک در اعتراض به خشونت نیروهای پلیس آمریکا تجمع اعتراضی برگزار شود.
***
تظاهرات ضدآمریکایی مردم بامیان افغانستان
در ادامه تظاهرات‌های ضد آمریکایی در شهرهای افغانستان، شهروندان بامیان دیروز در یک تجمع اعتراضی با سر دادن شعارهایی، خواستار آزادی ذخایر ارزی کشورشان شدند.  معترضان روز دوشنبه دوم اسفند با شعار «آمریکا حیا کن، پول ملت را رها کن» تأکید کردند بسته‌ شدن ذخایر ارزی افغانستان از سوی آمریکا سبب گسترش بی‌سابقه فقر و گرسنگی در میان شهروندان این کشور شده است. به گفته‌ معترضان، اگر بزودی این دارایی‌ها آزاد نشود، فاجعه انسانی ناشی از فقر در افغانستان رخ خواهد داد. سیدعبدالرازق دانش، از برگزارکنندگان این راهپیمایی، گفت ساکنان این ولایت بویژه جامعه معلولان و خانواده‌های قربانیان جنگ‌ها می‌خواهند آمریکا هر چه سریع‌تر ذخایر ارزی افغانستان را آزاد کند و آن را به افغانستان برگرداند. وی گفت: «ما از دولت آمریکا می‌خواهیم دارایی‌های ارزی کشور ما را حیف‌ومیل نکند و این دارایی‌ها را آزاد کند و به کشور ما برگرداند. ما از نظام حاکم نیز می‌خواهیم با استفاده از این دارایی‌ها، حقوق و امتیازات معلولان و خانواده‌های شهدا را پرداخت و به دیگر مشکلات چون فقر و گرسنگی نیز به ‌صورت عادلانه رسیدگی کند». معترضان بامیانی در پایان با صدور قطعنامه‌ای ۳ ماده‌ای از سازمان ملل متحد خواستند آمریکا را وادار کند پول‌های افغانستان را آزاد کند و به افغانستان برگرداند. در ماده سوم این قطعنامه آمده است: سازمان‌های امدادرسان و حقوق بشری در وضعیت دشوار کنونی باید با معلولان و خانواده‌های قربانیان همکاری و مساعدت کنند.
 بتازگی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا فرمانی را صادر کرده که نیمی از ذخایر ارزی افغانستان به عنوان غرامت به بستگان قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر پرداخت خواهد شد. در ادامه‌ واکنش‌ها به تصمیم آمریکا مبنی بر مصادره‌ بخشی از دارایی بانک مرکزی افغانستان به‌عنوان غرامت برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر، شماری از ساکنان شهرهای کابل و جلال‌آباد دست به اعتراض زدند. معترضان در شهر کابل (سه‌شنبه ۲۶ بهمن) با گردهمایی در نزدیکی بازار مرکزی ارز افغانستان (سرای شهزاده) شعار دادند یازدهم سپتامبر هیچ ربطی به مردم افغانستان ندارد. آنان تابلویی را نیز با خودشان حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «آمریکا و متحدانش باید غرامت قتل هزاران نفر و تخریب افغانستان را بدهند». تظاهرات‌کنندگان همچنین شعار دادند جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از دشمنی با مردم افغانستان دست بکشد. معترضان در شهر جلال‌آباد، مرکز ننگرهار هم با سر دادن شعارهایی، تصمیم جو بایدن را «ظالمانه و ناعادلانه» خواندند و از جامعه جهانی و مردم آمریکا خواستند برای تامین عدالت، خواستار آزادی پول‌های مسدود‌شده افغانستان شوند. 

Page Generated in 0/0062 sec