printlogo


کد خبر: 246242تاریخ: 1400/12/4 00:00
دور دنیا

مجوز قانونی ترودو برای سرکوب معترضان
پارلمان کانادا از تصمیم نخست‌وزیر این کشور جهت استفاده از اختیارات و اقدامات اضطراری برای پایان دادن به اعتراضات درباره همه‌گیری کرونا حمایت کرد؛ اعتراضاتی که بیش از ۳ هفته است موجب راه‌بندان در خیابان‌های اتاوا، پایتخت کانادا شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، قانون استفاده از اختیارات دولتی در شرایط اضطراری روز دوشنبه با ۱۸۵ رای موافق در مقابل ۱۵۱ رای مخالف در پارلمان کانادا به تصویب رسید و دموکرات‌های چپ‌گرا در این زمینه حمایت حداکثری خود را از دولت لیبرال اعلام کردند. اما برخی مخالفان دولت، تدابیر اتخاذ شده از سوی جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در روزهای اخیر را «سوءاستفاده از قدرت سیاسی» تلقی کرده‌ و در این باره از دولت انتقاد کرده‌اند. اوایل روز دوشنبه، جاستین ترودو با اشاره به «نگرانی‌های واقعی» درباره تهدیدات معترضان در روزهای آینده به خبرنگاران گفت که دولتش برای مقابله با معترضان به استفاده از اختیارات اضطراری نیاز دارد. وی در این باره خاطرنشان کرد: نگرانی‌های واقعی برای روزهای آینده هنوز به قوت خود باقی است و ما باید با ابزارهایی که در اختیار داریم، مانع پیشرفت این اعتراضات شویم. جاستین ترودو از مردم کانادا خواست برای مهار همه‌گیری کرونا با دولت همکاری کنند. وی افزود: ما نمی‌دانیم این همه‌گیری چه زمانی پایان می‌یابد اما این موضوع به این معنا نیست که به عنوان یک ملت و کشور نمی‌توانیم راه‌هایی برای مهار آن پیدا کنیم. پلیس کانادا در روزهای گذشته به سرکوب معترضان در خیابان‌های اتاوا پرداخته و در این مدت بیش از ۱۹۱ نفر را دستگیر و ۷۹ خودرو را مصادر کرده است و از طرفی، معترضان در کانادا بیش از ۳ هفته است به سیاست‌های دولت در زمینه بهداشت و درمان و کنترل همه‌گیری کرونا معترض هستند. 
***
نقش بستن شعار «سرنگون باد طاغوت»  بر دیوارهای جده
همزمان با عملیات تخریب گسترده جده و آوارگی اجباری اهالی محله‌های تخریب شده، خشم مردمی رو به افزایش است و معترضان مخالفت خود را با نوشتن شعارهایی بر دیوارهای شهر اعلام کرده‌اند. بر اساس گزارش «سعودی لیکس»، تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌‌دهد معترضان در کنار دستورات مربوط به تخریب محله‌ها، نقاشی‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در کنار شعار «یسقط الطاغیه» (سرنگون باد طاغوت) را حک کرده‌اند. در ادامه این گزارش آمده جده شاهد بزرگ‌ترین عملیات تخریب در تاریخ خود است و این روند تخریب شامل بیش از ۶۰ محله می‌شود. به ‌رغم اینکه بسیاری از این محله‌ها مدرن هستند اما آل‌سعود اصطلاح محله‌های فقیرنشین را به آنها اطلاق کرده و مدعی شده اهالی آن مصرف‌کننده مواد مخدر و خلافکارند. بر اساس گزارش مذکور، این اقدام منجر به مهاجرت داخلی گسترده شده و حتی برخی خانواده‌ها به زیر پل‌ها پناه برده‌اند. مقامات سعودی در مقابل خانه‌های تخریب شده فقط 100 واحد مسکونی ارائه داده‌اند و با سر و صدای رسانه‌ای اینگونه وانمود می‌کنند که بسیاری، خانه تحویل گرفته‌اند. منابع سعودی می‌گویند تخریب این محله‌ها مشکل بی‌قانونی را در بخش کمی از آنها حل نمی‌کند، بلکه بر آن می‌افزاید و این مشکل به جای اینکه در منطقه‌ای محدود باشد، در تمام عربستان پخش می‌شود. رژیم سعودی مدعی است پروژه توسعه جده به دنبال ساخت ۱۷ هزار واحد مسکونی، بیش از ۲۷۰۰ اتاق/ هتل، ۱۰ پروژه تفریحی و گردشگری و ۴ جاذبه اصلی شامل اپرا، موزه، ورزشگاه و ... است. 
***
تحرکات مشکوک در استان «المهره» یمن؛ ورود افسران صهیونیست
منابع آگاه مسؤول در دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» در یمن از ورود شمار جدیدی از افسران رژیم صهیونیستی به استان «المهره» در شرق یمن خبر دادند. به نوشته وبگاه «البوابه الاخباریه الیمنیه»، این منابع اعلام کردند شماری از افسران و کارشناسان موساد با یک هواپیمای نظامی وابسته به ائتلاف سعودی- اماراتی وارد فرودگاه «الغیضه» شدند. چند روز پیش نیز شماری از نیروهای مصری وارد فرودگاه الغیضه شده بودند تا در عملیات ائتلاف سعودی در این استان که شاهد حضور نیروهای خارجی مختلف از جمله آمریکایی و انگلیسی است، شرکت کنند. این تحولات همزمان با افشای طرح جدید نیروهای ائتلاف سعودی- اماراتی برای هدف قرار دادن المهره پس از اعزام عناصر داعش از سوی امارات به این استان استراتژیک است. دی‌ ماه گذشته (دسامبر) بود که منابع یمنی از پهلو گرفتن یک ناو جنگی آمریکایی حامل شماری کارشناس و نیروی نظامی در سواحل شرقی یمن و انتقال تعدادی دستگاه و تجهیزات نظامی به فرودگاه الغیضه خبر دادند. «حمید زعبنوت» رئیس کمیته تحصن شهر «شحن» نیز اواخر ماه اکتبر گذشته میلادی از ورود نیروهای انگلیسی به فرودگاه الغیضه و ساخت پادگان‌های نظامی در محوطه این فرودگاه خبر داده بود. منابع نزدیک به جنبش انصارالله یمن نیز در این باره به روزنامه لبنانی «الاخبار» خبر داده بودند جنبش انصارالله به اطلاعات دقیقی دست یافته که نشان می‌دهد «نیروهای انگلیسی در فرودگاه الغیضه یک اتاق جاسوسی را مدیریت می‌کنند و از آنجا با استفاده از چند کشتی از طریق کابل‌های زیردریایی مجاور شهر الغیضه از مخابرات یمن جاسوسی می‌کنند». 

Page Generated in 0/0051 sec