printlogo


کد خبر: 246245تاریخ: 1400/12/4 00:00
هفته نوزدهم لیگ برتر؛ استقلال بدون مدافع مقابل فجر و روز سخت قرمزها برابر قلعه‌نویی
روز نفسگیر در صدر

دیدارهای هفته نوزدهم لیگ برتر امروز برگزار می‌شود که در ۲ مسابقه حساس استقلال صدرنشین میزبان فجرشهیدسپاسی است و پرسپولیس در سیرجان به مصاف گل‌گهر می‌رود. در ادامه نگاهی به 2 مسابقه مهم این هفته می‌اندازیم. 
 
* دوئل دیدنی قرمزها با قلعه‌نویی
آخرین باخت داخل میدان گل‌گهر در هفته دهم لیگ مقابل فولاد خوزستان رقم خورد و بعد از آن شاگران قلعه‌نویی یا برده یا مساوی کرده‌اند. پرسپولیس هم در ۴ بازی آخر خود 4 برد متوالی به دست آورده و سایه به سایه استقلال صدرنشین حرکت می‌کند. امیر قلعه‌نویی اگر بتواند پرسپولیس را متوقف کند یا شکست دهد، ضمن اینکه به تیم خود کمک کرده تا شانس رسیدن به رتبه چهارم را داشته باشد، کمک بزرگی به استقلال می‌کند تا فاصله بیشتری با جدی‌ترین تعقیب‌کننده‌اش پیدا کند. در حال حاضر گل‌گهر با 28 امتیاز در جایگاه ششم جدول است و پرسپولیس هم با 41 امتیاز در رده دوم جدول قرار دارد. از سویی گل‌گهر مهدی تیکدری را دراین بازی ندارد و پرسپولیس هم امید عالیشاه و سیامک نعمتی را نخواهد داشت. بازی رفت ۲ تیم با نتیجه مساوی یک - یک به پایان رسید. 
 
* تیم بی‌دفاع مجیدی
استقلال تنها تیم بدون شکست لیگ برتر و صدرنشین مسابقات که با 28 گل‌ زده، زهردارترین خط حمله را دارد و فقط 6 گل خورده و خط دفاعی مستحکمی دارد، طبیعتا نباید مقابل تیم فجرشهیدسپاسی که در رده چهاردهم جدول ایستاده و فقط 7 گل ‌زده نگرانی داشته باشد. فجری‌ها ضعیف‌ترین خط حمله لیگ را در اختیار دارند، با این حال وضعیت استقلال برای این بازی حداقل در خط دفاع ایده‌آل نخواهد بود، زیرا تا لحظه نوشتن این گزارش (شامگاه سه‌شنبه) قرار بود سیاوش یزدانی و مرادمند ۲ مدافع مستحکم آبی‌پوشان برای گذراندن خدمت سربازی خود را معرفی کنند. در این صورت تغییرات ناخواسته زیادی در ترکیب استقلال ایجاد می‌شود. از سوی دیگر وریا غفوری به دلیل انضباطی از سوی فرهاد مجیدی در اختیار باشگاه قرار گرفته و آبی‌پوشان کاپیتان خود را هم نخواهند داشت. همچنین محمد دانشگر هم مصدوم است و به احتمال زیاد مجیدی امروز تنها روزبه چشمی را به عنوان دفاع تخصصی میانی در اختیار دارد. به این ترتیب شاید استقلال مقابل فجرسپاسی روز سختی را در ورزشگاه آزادی تجربه کند. بازی رفت ۲ تیم با نتیجه مساوی یک - یک به پایان رسید، آن هم در حالی ‌که تا لحظه‌های آخر استقلال برنده بازی بود و در پایان مسابقه فرهاد مجیدی گفت زشت‌ترین گل لیگ را خوردیم. به هر حال باید دید وضعیت بازی استقلال بدون سربازانش چگونه خواهد بود. استقلال قبل از این مسابقه 5 برد متوالی داشته و اکنون به دنبال ششمین پیروزی متوالی است. فجرسپاسی اما از هفته پنجم بردی نداشته است و در ورزشگاه آزادی هم شاید هدف اول فجر گرفتن یک امتیاز از صدرنشین بدون سرباز خواهد بود. 
 
* مجیدی: 5 بازیکن را در اختیار نداریم
سرمربی تیم فوتبال استقلال می‌گوید این بازی برای‌شان مهم است و در طول هفته با بازیکنان خود درباره این مسابقه صحبت کرده است. فرهاد مجیدی در نشست خبری پیش از دیدار استقلال - فجرسپاسی صحبت‌هایش را اینچنین شروع کرد: چندین بازی تیم فجر را دیده‌ایم. این تیم با توجه به بازی‌ها می‌توانست رتبه بهتری در جدول داشته باشد. از سویی نه ‌تنها این بازی، بلکه تمام مسابقات پیش رو برای ما مهم است. در طول هفته با بازیکنان درباره این مسابقه صحبت کردیم. تنها فاکتور مهم این است که بچه‌ها با تمرکز کامل بازی کنند تا 3 امتیاز را کسب کنیم. وی درباره غایبان استقلال مقابل فجر شهید سپاسی گفت: سیاوش یزدانی و مرادمند نمی‌توانند برای ما بازی کنند و این موضوع را یک ساعت پیش باشگاه به ما اعلام کرد. وریا غفوری به دلیل مسائل انضباطی، دانشگر به دلیل مصدومیت جزئی و همچنین ابوالفضل جلالی به علت سرماخوردگی در این بازی حضور نخواهند داشت. درباره جلالی باید ببینیم او به بازی می‌رسد یا خیر. سرمربی تیم فوتبال استقلال درباره وضعیت آمانوف و اینکه در 2 بازی گذشته از وی در 2 پست استفاده شده و آیا تفکر کادر فنی در این بازی هم همین‌گونه است یا خیر، گفت: درباره مسائل فنی زیاد نمی‌توانم توضیح بدهم ولی قبلا هم گفته‌ام او بسیار بازیکن باکیفیتی است و فکر می‌کنم به تیم ما خیلی کمک خواهد کرد. ان‌شاءالله در این بازی هم از او استفاده می‌کنیم و امیدوارم بتواند به روند رو به رشدش ادامه دهد. 
 
* 5 نکته از بازی گل‌گهر - پرسپولیس
مهم‌ترین بازی هفته نوزدهم، رویارویی گل‌گهر و پرسپولیس در سیرجان است؛ 2 تیمی که این هفته رقیب هستند ولی در قصه بازیکن گابنی، در یک صف قرار داشتند و جزو «متحدان» محسوب می‌شدند که البته شکست خوردند. 
 
* امیر قلعه‌نویی
 زندگی امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی در لیگ برتر و در رویارویی با پرسپولیس به 3 قسمت تقسیم می‌شود: روزهای نباختن، روزهای مساوی (17 بار) و حالا که روزگار نبردن است. هیچ مربی‌ای در تاریخ لیگ برتر بیشتر از قلعه‌نویی موفق به شکست پرسپولیس نشده: 9 بار! و البته این آمار به حضور همیشگی او (قلعه‌نویی فقط در لیگ‌های اول و ششم حضور نداشته) هم مربوط است. قلعه‌نویی روی نیمکت گل‌گهر اما هرگز موفق به شکست پرسپولیس نشده و حتی تجربه باخت 5 گله را هم دارد! و این نکته که قلعه‌نویی 4 بازی است پرسپولیس را نبرده و در 19 رویارویی آخرش برابر قرمزها تنها 2 بار برنده شده است. 
 
* آلرژی به باخت
 در ستون تعداد باخت‌های گل‌گهر در این فصل، عدد 4 درج شده که 2 تایش کادوی «اریک باگناما» است. تنها یک باخت درون زمین برای سیرجانی‌ها رقم خورده که آن هم خانگی، حاشیه‌دار و برابر فولاد بوده است. گل‌گهر هیچ باختی در 8 بازی آخرش نداشته است. آنها همچنین 3 میزبانی بدون شکست و 2 بازی خانگی بدون گل خورده را هم سپری کرده‌اند. این آمار درباره پرسپولیس اما رنگ و روی دیگری دارد: آنها در 15 بازی آخر لیگ برتری‌شان نباخته‌اند. ضمن اینکه تنها 2 شکست در 50 بازی آخر برای‌شان ثبت شده که هر 2 هم بیرون از خانه بوده و البته پرسپولیس هرگز به گل‌گهر نباخته است. 
 
* یحیی گل‌محمدی
 اگر بخواهیم درباره امیر قلعه‌نویی از یک لقمه گلوگیر در لیگ برتر حرف بزنیم قطعا باید به یحیی گل‌محمدی اشاره کنیم. هیچ مربی‌ای در این بازی‌ها به اندازه گل‌محمدی موفق به شکست قلعه‌نویی نشده: 5 بار. گل‌محمدی در هیچ‌کدام از 6 رویارویی آخرش برابر قلعه‌نویی شکست نخورده و البته هرگز بازنده بازی برابر گل‌گهر روی نیمکت هیچ تیمی هم نبوده است. 
 
* 900 گل
 استقلال نخستین تیمی بود که به مرز 900 گل ‌زده در تاریخ لیگ برتر رسید (و حالا 932 گل در لیگ برتر زده). بعد از آنها، سپاهان هم به این عدد رسید (که حالا رسیده به 903 گل) و حالا پرسپولیس برای ثبت 900 گل ‌زده در این بازی‌ها تنها نیاز به 3 گل دیگر دارد؛ اتفاقی که برای آنها چندان دور از دسترس نیست، چون اولا پرسپولیس در هر 10 بازی آخرش گل ‌زده و ثانیا تنها استقلال بوده که توانسته در 15 بازی آخر لیگ برتری پرسپولیس، با کلین‌شیت از زمین بازی برابر قرمزها بیرون بیاید. 
 
* پرگل
 پرسپولیس و گل‌گهر برای ششمین‌بار در لیگ برتر برابر هم قرار می‌گیرند. نکته اصلی اما این است که در 5 رویارویی قبلی‌شان، 20 گل رد و بدل شده و این یعنی هر بازی به طور متوسط 4 گل داشته. قصه رویارویی در سیرجان حتی پرگل‌تر هم هست، چون در نخستین مصاف 6 و در دومین، 5 گل ردوبدل شده است. در سیرجان پرسپولیس 8 گل‌ زده است که می‌شود به طور میانگین 4 گل ‌زده در هر میهمانی. 
 
* برنامه مسابقات هفته نوزدهم
چهارشنبه ۴ اسفند
پدیده مشهد - هوادار تهران؛ ساعت ۱۵، ورزشگاه ثامن مشهد
پیکان تهران- تراکتور تبریز؛ ساعت ۱۵، ورزشگاه پاس قوامین تهران
صنعت‌نفت آبادان- نساجی مازندران؛ ساعت ۱۵، ورزشگاه تختی آبادان
فولاد مبارکه سپاهان‌اصفهان- ذوب‌آهن اصفهان؛ ساعت ۱۵، ورزشگاه نقش جهان اصفهان
آلومینیوم اراک- مس رفسنجان؛ ساعت ۱۵، ورزشگاه
امام خمینی(ره) اراک
فولاد خوزستان- نفت مسجدسلیمان؛ ساعت 17:30، ورزشگاه شهدای فولاد اهواز
گل‌گهر سیرجان- پرسپولیس؛ ساعت ۱۷، ورزشگاه شهید سردار سلیمانی سیرجان
استقلال- فجر شهیدسپاسی‌شیراز؛ ساعت ۱۹، ورزشگاه آزادی تهران

Page Generated in 0/0078 sec