printlogo


کد خبر: 246265تاریخ: 1400/12/4 00:00
«وطن‌‌امروز» از روند اقدامات کارشناسی برای ارتقای ایمنی خودروها پس از حادثه تصادف زنجیره‌ای بهبهان گزارش می‌دهد
ایمنی خودرو‌ها در ترازوی سنجش
سخنگوی قوه قضائیه: تأثیر کیفیت خودرو‌ها در تصادفات بررسی می‌شود

حادثه تلخ تصادف زنجیره‌ای خودروها در محور بهبهان- اهواز در بیستم دی‌ماه امسال منجر به فوت 5 نفر و مصدومیت 41 نفر شد. پس از این حادثه، سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا گفت: «در حادثه بهبهان که بسیار دلخراش بود، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد!» رئیس پلیس راهور ناجا در صحبت‌های خود با تندی و قاطعیت، عملکرد خودروسازان داخلی را زیر سوال برد و اظهار داشت: «چرا ارابه مرگ تولید می‌کنید؟ چرا استاندارد‌ها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟ حتما باید خودروساز‌ها در این حادثه به مراجع قضایی معرفی شوند. اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟» در شرایطی که افکار عمومی اخبار و رویدادهای مرتبط با این موضوع را با دقت پیگیری و رصد می‌کردند، انتقادهای کارشناسی از خودروسازان داخلی بالا گرفته بود. همچنین نمایندگان مجلس بویژه کمیسیون صنایع و معادن بر عزم قاطع و جدیت خود در پیگیری ماجرا تا مشخص شدن نتیجه نهایی تاکید کرده بودند. همچنین رهبر معظم انقلاب دهم بهمن‌ماه در سخنانی با بیان اینکه با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست، فرمودند: مردم ناراضی‌اند و حق با مردم است. 
 
* مشغول رایزنی برای ارتقای کیفیت هستیم
 برای پیگیری و مطلع شدن از تدابیر احتمالی خودروسازان در راستای ارتقای کیفیت و ایمنی خودروها با دبیر انجمن خودروسازان ارتباط گرفتیم. 
احمد نعمت‌بخش به «وطن‌امروز» گفت: پس از فرمایشات و بیانات رهبر معظم انقلاب، بحث افزایش کیفیت خودروهای داخلی را به طور ویژه در دستور کار قرار دادیم و هر هفته جلسات متعددی در این باره برگزار می‌کنیم. 
وی افزود: پاشنه آشیل کیفیت خودرو را باید قیمت این محصول دانست. واقعیت این است که با قیمت‌های کنونی به سختی می‌توان کیفیت را افزایش داد. با این حال ما تلاش می‌کنیم در همین شرایط و تا جایی که امکان دارد کیفیت خودروها را ارتقا دهیم. دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: خودروسازان با قیمت‌های کنونی زیان می‌کنند و تولید خودرو در این شرایط به‌‌صرفه نیست. نعمت‌بخش تصریح کرد: وقتی خودروساز متضرر می‌شود و به قطعه‌سازان بدهکار است، چگونه باید برای ارتقای ایمنی و کیفیت خودروها برنامه‌ریزی کند؟
وی در پاسخ به سوالی درباره نتیجه کارشناسی تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان هم گفت: کمیته‌ای تشکیل شد که من عضو آن نبودم اما مطلع هستم که نتیجه آن مشخص شده است و بزودی اعلام خواهد شد. 
 
* تأثیر کیفیت خودروها در تصادفات بررسی شود
سخنگوی قوه‌ قضائیه نیز روز گذشته گفت: اگر خودروی باکیفیت ساخته نشود و احیاناً تصادفی اتفاق بیفتد، لازم است که کارشناسان تصادفات و دادستان‌ها این موضوع را پیگیری کنند که در تصادفات آیا کیفیت خودرو موثر است یا خیر؟
ذبیح‌الله خدائیان در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوال مهر گفت: دستگاه قضایی در صورتی که با ارتکاب جرمی از ناحیه هر دستگاهی بویژه خودروسازان مواجه شود، برخورد قانونی می‌کند. وی ادامه داد: این روزها که جلسات محاکمه یکی از قطعه‌سازان در حال برگزاری است، دادگاه علنی منتشر می‌شود، بنابراین دستگاه قضا قاطعانه برخورد می‌کند. بحث نظارت بر کیفیت خودروها برعهده دستگاه‌های اجرایی از جمله صمت، سازمان استاندارد، محیط‌زیست و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان است که هر کدام به نوعی بر کار خودروسازان نظارت دارند. خدائیان تصریح کرد: تاکید ما این است که برای جلوگیری از تولید خودروهای بی‌کیفیت، این دستگاه‌ها کار خود را به‌درستی انجام دهند و اگر خودروسازان تمکین نکنند و کار خود را به درستی انجام ندهند، مراتب اعلام شود تا قوه‌ قضائیه ورود کند. سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با خودروهای پارکینگی، ورود کرده و در بحث ارتقای کیفیت خودرو با کمک سایر دستگاه‌های نظارتی پیگیری خواهیم کرد. اگر خودروی با کیفیتی ساخته نشود و احیاناً تصادفی اتفاق بیفتد، لازم است کارشناسان تصادفات و دادستان‌ها این موضوع را پیگیری کنند که آیا در تصادفات، کیفیت خودرو در تصادف تأثیر داشته است یا خیر. به‌عنوان مثال آیا سیستم ترمز وسیله نقلیه از کیفیت لازم برخوردار بوده است یا خیر؟
خدائیان افزود: ممکن است درصدی از تصادفات ناشی از نقص سیستم ترمز، کیسه هوا یا سایر موارد باشد و اگر در چنین مواردی حکم محکومیت صادر شود، عامل بازدارنده‌ای برای خودروسازان است اما این مانع اعمال وظیفه دستگاه‌های نظارتی نیست و همه باید پای کار بیایند و تاکید رهبری در رابطه با کیفیت خودروهای تولید داخل اتمام حجتی برای همه مسؤولان در این زمینه است تا خودروهایی که خودروسازان تحویل مردم می‌دهند، کیفیت لازم را داشته باشد. 
 
* تشکیل کمیته پایش اقدامات خودروسازان
در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای ارتقای کیفی خودروهای تولید داخل و تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت‌، کمیته پایش اقدامات خودروسازان در راستای برنامه‌های کیفی ابلاغ شده در وزارت صمت تشکیل شد. 
پیرو ابلاغ برنامه‌های ارتقای کیفی خودروهای تولید داخل به شرکت‌های خودروساز، نخستین جلسه رصد و پایش ارتقای کیفی خودروهای تولیدی با حضور مدیرکل دفتر صنایع خودرو، نمایندگان شرکت‌های خودروساز و انجمن‌های تخصصی مربوط برگزار شد. در این جلسه سهیل معمارباشی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو ضمن تبیین ضرورت ارتقای کیفی خودروهای تولیدی و تامین رضایت مشتریان به تشریح برنامه‌های ارتقای کیفی صنعت خودرو در ۴ حوزه بهبود و ارتقای زیرساخت‌ها، بهبود کیفی قطعات و مجموعه‌ها، اصلاح و ارتقای فرآیند‌های مرتبط خودروسازان و ارتقای کیفیت در مرحله فروش و خدمات پس از فروش پرداخت. 
در ادامه این جلسه، مهم‌ترین و پرتکرارترین ایرادات مجموعه قطعات خودرو منتج از بازرسی فنی و ارزشیابی کیفی خودرو، تعداد عیوب اعلام‌شده از سوی مصرف‌کنندگان در ۳ ماهه اول مالکیت خودرو و ارزشیابی خدمات پس از فروش و تعویض قطعات معرفی و مقرر شد شرکت‌های خودروساز نسبت به عارضه‌یابی کیفیت خودروهای تولیدی و ارائه برنامه‌های اجرایی در ۳ حوزه رفع ایرادات ظاهری، بهبود فنی و تکنیکال محصولات تولیدی و افزایش دوام قطعات اقدام کنند. 
همچنین مقرر شد جلسات پایش عملکرد خودروسازان در راستای برنامه‌های کیفی ابلاغ‌شده به صورت منظم برگزار شده و با تمرکز بر رفع اشکالات کیفی اعلام شده توسط مشتریان، گزارش جلسات به همراه نتایج حاصله به منظور تنویر افکار عمومی به صورت منظم اطلاع‌رسانی شود.

Page Generated in 0/0059 sec