printlogo


کد خبر: 246268تاریخ: 1400/12/4 00:00
اخبار

۷۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در پایه اول ابتدایی
رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش در نشست تخصصی تبیین بازماندگی از تحصیل با بیان اینکه پوشش ظاهری تحصیلی در سال جاری بیش از میزان پیش‌بینی ما بوده است، اظهار داشت: در حالی که در دوره ابتدایی پیش‌بینی کرده بودیم حدود ۸ میلیون و ۷۶۰ هزار دانش‌آموز داشته باشیم، ۸ میلیون و ۷۹۰ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام کردند. علت اصلی بیشتر بودن میزان ثبت‌نام نسبت به پیش‌بینی‌‌ها در سال جدید خانواده‌هایی بودند که سال گذشته به دلیل شیوع کرونا از ثبت‌نام فرزند خود در پایه اول ابتدایی خودداری کرده و امسال فرزندشان را در مدرسه ثبت‌نام کردند. 
وی افزود: پیش از کرونا ۳۹ هزار و ۷۸۸ کودک بازمانده از تحصیل در پایه اول ابتدایی در کشور داشتیم که در کرونا این آمار ناگهان به ۸۷ هزار نفر رسید. امسال با اندکی کاهش در حال حاضر ۷۲ هزار کودک از تحصیل در دوره اول ابتدایی بازمانده‌اند. 
حکیم‌‌زاده در تشریح دلایل بازماندگی کودکان از تحصیل گفت: فقر فرهنگی و امتناع والدین از تحصیل فرزندان، فقر مالی خانواده‌ها، کودکان کار خیابانی، کودکان استثنایی و دارای معلولیت و پدیده مهاجرت از روستا به شهر از جمله دلایل بازماندگی کودکان از تحصیل است. 
***
توقیف روزانه ۱۰۰۰ موتوسیکلت در طرح انضباط موتورسواران تهرانی
جانشین پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اجرای طرح انضباط‌بخشی موتورسواران در تهران گفت: در این طرح روزانه هزار دستگاه موتوسیکلت متخلف توقیف شده است. 
سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور افزود: همکاران بنده در پلیس راهور تهران بزرگ از ابتدای اجرای این طرح که از روز شنبه 30 بهمن در 100 نقطه از شهر تهران آغاز شده است، روزانه بیش از هزار دستگاه موتوسیکلت متخلف را متوقف و در محل‌های از پیش تعیین‌شده به صورت ساعتی توقیف می‌‌کنند. 
وی ادامه داد: این طرح در تمام مناطق، بزرگراه‌ها و خطوط ویژه انجام می‌شود. تخلفات این موتورسواران طبق مقررات اعمال قانون شده و پس از پایان مدت زمان توقیف چنانچه از نظر قضایی و سرقت مشکلی نداشته باشند، تحویل متصرف و مالک آنها در همان محل می‌شود. 
به گفته جانشین پلیس راهور تهران بزرگ، در این مدت 3 روزه از آغاز طرح، فقط 25 دستگاه موتوسیکلت به وسیله کفی به پارکینگ منتقل شدند و دلیل آن عدم مراجعه راکبان موتوسیکلت به محل توقیف یا برای رفع نقص مدارک بوده است. 
***
خطر مصرف بی‌رویه «آزیترومایسین» برای کرونایی‌ها
میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله آزیترومایسین در کشور از زمان آغاز موج ششم بیماری کرونا 3 برابر شده، در حالی که این دارو در درمان کرونا هیچ تأثیری ندارد. 
دکتر فرزانه داستان، نماینده انجمن داروسازان بالینی در کمیته علمی ضمن هشدار نسبت به مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها به تسنیم گفت: بیماری کرونا یک بیماری ویروسی است در حالی که آزیترومایسین روی باکتری‌ها مؤثر است. اوایل شیوع بیماری کرونا مطالعاتی انجام شد که نشان داد آزیترومایسین علاوه بر خاصیت آنتی‌بیوتیکی، خاصیت ضدالتهابی نیز دارد؛ در آن زمان گفته می‌شد ترکیب آزیترومایسین با داروهای دیگر مانند «هیدروکسی کلروکین» ممکن است اثربخش باشد اما بعدها که مطالعات کامل شد اثربخشی این دارو در درمان کرونا به اثبات نرسید. 
وی افزود: یکی از خطراتی که مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر آزیترومایسین دارد این است که می‌تواند مقاومت میکروبی و تداخلات دارویی را افزایش دهد. داروی آزیترومایسین می‌تواند عوارض قلبی نیز برجا بگذارد، بنابراین صرفا باید در آن دسته از بیماران مبتلا به کرونا تجویز شود که پزشک در رادیوگرافی قفسه سینه، شواهدی از عفونت‌های باکتریایی را مشاهده کند. 
وی ادامه داد: آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای بدون نسخه نیستند و اگر فروش آزاد آنتی‌بیوتیک در یک داروخانه گزارش شود آن داروخانه متخلف شناخته می‌شود. 
***
سگ‌های ولگرد مهاجمان زیستگاه‌های طبیعی
سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط‌زیست گفت: سگ‌ها به ‌عنوان گونه جانوری مهاجم برای زیستگاه‌های طبیعی محسوب می‌شوند. 
رضا فرجی اظهار داشت: با توجه به گزارش‌های فراوان مستند در سازمان محیط‌زیست، سگ‌های بدون صاحب و رهاشده در طبیعت منجر به حمله گروهی و شکار گونه‌های حیات وحش کم‌توان از جمله بره‌های قوچ، میش، آهو و جبیر و همچنین بزغاله‌های کل و بز و برخی گونه‌های بزرگ‌جثه از جمله مرال می‌شوند. 
وی «اختلالات ژنتیکی» با سگ‌سانان حیات وحش را از مهم‌ترین آسیب‌های سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در طبیعت عنوان کرد و افزود: اختلالات ژنتیکی می‌تواند منجر به تهدید خلوص ژنتیکی گرگ خاکستری و شغال طلایی شود و از طرفی به تولید هیبرید خطرناک گرگاس بینجامد که ‌خلاف خصوصیات رفتاری حیات وحش، انسان‌گریز نیستند و با نزدیکی به جوامع انسانی منجر به آسیب و حتی مرگ‌ومیر کودکان می‌شوند. 

Page Generated in 0/0052 sec