printlogo


کد خبر: 246275تاریخ: 1400/12/4 00:00
اخبار

امضای تفاهمنامه بازسازی پالایشگاه‌های ونزوئلا توسط ایران
وزیر نفت گفت: تفاهمنامه‌هایی با ونزوئلا درباره نوسازی و بازسازی پالایشگاه‌های نفت و گاز به امضا رسیده است. 
جواد اوجی دیروز در حاشیه نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) در قطر با اشاره به امضای تفاهمنامه‌هایی با کشور ونزوئلا، افزود: خوشبختانه با بعضی از اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز تفاهمنامه‌هایی امضا کردیم. وی ادامه داد: از جمله آن می‌توان به امضای تفاهمنامه توسعه میادین نفت و گاز ونزوئلا اشاره کرد. 
اوجی تاکید کرد: همچنین بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های نفتی و گاز، انتقال دانش و صدور خدمات فنی و مهندسی از دیگر تفاهماتی بود که با ونزوئلا انجام شد. 
***
رشد تولید لوازم خانگی در ۱۰ ماهه امسال
بررسی آمار وزارت صمت از تولیدات صنعتی نشان می‌دهد طی ۱۰ ماه نخست امسال تولید انواع لوازم خانگی با 10.1 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۴ میلیون و ۵۰۸ هزار دستگاه رسیده است. 
بر همین مبنا، طی ۱۰ ماه سال جاری یک میلیون و ۸۵۳ هزار دستگاه یخچال و فریزر توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است، این در حالی است که در ۱۰ ماه سال گذشته یک میلیون و ۶۹۹ هزار دستگاه از این محصول تولید شده بود. 
بدین ترتیب تولید یخچال و فریزر در ۱۰ ماه امسال نسبت به ۱۰ ماه سال قبل رشد ۹ درصدی یافته است. 
همچنین در ۱۰ ماه امسال یک میلیون و ۱۸۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۹۵۹ هزار دستگاه تولید شده بود.  بنابراین تولید ماشین لباسشویی در ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۳ درصدی داشته است. در ۱۰ ماه امسال یک میلیون و ۱۷ هزار دستگاه انواع تلویزیون توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است که در مدت مشابه پارسال یک میلیون و ۱۸ هزار دستگاه تولید شده بود. بدین ترتیب تولید انواع تلویزیون در ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۰. ۱ درصدی داشته است.  همچنین در ۱۰ ماه امسال ۹۱۳ هزار دستگاه کولر آبی در کشور تولید شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۸۶۸ هزار دستگاه تولید شده بود. 
بنابراین تولید کولر آبی در ۱۰ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 5.2 درصدی داشته است.  آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر در صنعت لوازم خانگی، ۳۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم دارند و ۵۰۰ بنگاه در حوزه صنعت لوازم خانگی فعال هستند.
***
وزیر اقتصاد:
الزام عدم سوءپیشینه برای ۹۰ درصد مجوزهای کسب وکار حذف شد
وزیر امور اقتصادی و دارایی از حذف شرط ارائه مدرک عدم سوءپیشینه متقاضیان در بیش از ۹۰ درصد مجوزهای کشور خبر داد. 
 سیداحسان خاندوزی در پایان جلسه هیات مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب‌و‌‌کار اظهار داشت: در جلسه با هیات مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب‌وکار مقرر شد ابتدا خود وزارت اقتصاد به عنوان پیشگام تسهیل مجوزها، تمام مجوزهای زائد مرتبط با سازمان‌های زیرمجموعه را بررسی و آنها را تسهیل یا حذف کند. 
وی گفت: در همین راستا تمام مجوزهای دارای شروط مبهم و قابل تفسیر که می‌توانست برای مردم و فعالان اقتصادی سوءتعبیر ایجاد کند و آنها را ماه‌ها در پیچ و خم دستگاه‌های اداری معطل کند، بررسی و تعداد ۵۷ مجوز در حوزه‌های بورسی، گمرکی، شرکت‌های بیمه و خدمات مالیاتی تسهیل یا حذف شد. 
وی از مصوبه حذف شرط «عدم سوءپیشینه» افراد به عنوان شرط شروع کسب‌وکار خبر داد و گفت این امر علاوه بر مواردی است که قوانین رسمی، در این ارتباط تصریح کرده باشند. 
خاندوزی تصریح کرد: باور ما این است که نباید افرادی که در دورانی از زندگی خود مرتکب بزه و تخلف شده اما بعدا به دامن جامعه بازگشته و می‌خواهند فعالیتی اقتصادی را شروع کنند، به خاطر الزامات «فراقانونی» از حق کسب‌وکار محروم شوند. 
وی با بیان اینکه الزام افراد به ارائه مدرک عدم سوءپیشینه برای شروع فعالیت اقتصادی، موجب نارضایتی زیادی بین مردم شده بود، گفت: پس از بررسی‌ها مشخص شد تاکنون بیش از ۹۰ درصد از مجموع ۳۰۰ مجوز کسب‌وکاری که شروع آنها، مشروط به ارائه عدم سوءپیشینه شده بود، فاقد پایه قانونی بوده و تنها ۱۰ درصد از آنها مستند به مصوبه مجلس شورای اسلامی یا شورا‌های عالی بوده است که خوشبختانه این ۹۰ درصد نیز کنار گذاشته شد. 

Page Generated in 0/0050 sec