printlogo


کد خبر: 246293تاریخ: 1400/12/5 00:00
برگزاری نشست تخصصی سرود فجر
گلریز: سرود را همچون «سرود ملی» پاس بداریم!

نشست تخصصی سرود فجر با حضور دبیر، مدیر هیات علمی و نمایندگان سرود کشور در محل نشست‌های برج میلاد برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، محمد گلریز که بتازگی دبیری علمی نخستین دوره جشنواره سرود بین‌المللی فجر را بر عهده گرفته است، گفت: متاسفانه در برهه‌ای، مردم ارزش واقعی سرود را نمی‌دانستند و همین باعث کم‌فروغ شدن این هنر والا شده بود. برای مثال شما وقتی سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را می‌شنوید چه احساسی دارید؟ مگر غیر از افتخار حس دیگری می‌توان داشت؟ آیا از نظر دیپلماتیک و سیاسی موسیقی‌ای بالاتر از سرود ملی داریم که هر جا می‌خواهیم کشور را معرفی کنیم برای هر سیاستمدار و دولتمرد خارجی، اول سرود ملی را برایش پخش می‌کنیم؟ اینها را عرض کردم که بگویم این بیانگر جایگاه سرود است و باید سرود را همچون «سرود ملی» پاس بداریم. متاسفانه در مقطعی، شرایط به گونه‌ای بود که بسیاری فکر می‌کردند سرود یک قالب خشک و کم‌اعتبار موسیقایی است، در صورتی که اصلا اینگونه نیست و خوشبختانه جایگاه سرود روز‌به‌روز در حال ارتقاست و جامعه بیشتر دارد با کارکرد سرود آشنا می‌شود. 
خواننده آهنگ معروف «خجسته باد این پیروزی» توضیح داد: در دوران قبل از انقلاب سطح موسیقی از نظر ارزشی و ادبی پایین بود و با اینکه آثار بسیار خوبی هم در آن دوران تولید می‌شد اما انبوهی از آثار بسیار سخیف و سطح پایین هم تولید می‌شد که واقعا منزلت این هنر والا را پایین آورده بود. 
گلریز در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: قدر انقلاب را بدانیم. ما الان در جنگ فرهنگی هستیم و باید خود را مقید به مبارزه در این راه بدانیم و نگذاریم تهاجم فرهنگی نفس بکشد. ما آنقدر زمینه‌ها و شرایط کار خوب هنری و موسیقایی داریم که در این حوزه می‌توانیم اثرگذار باشیم و باعث شویم جوانان و نوجوانان از آسیب‌های این تهاجم فرهنگی در امان بمانند. ما همواره در کنار کار موسیقی باید بر ریل اعتقادات و اصول ارزشی دینی‌مان حرکت کنیم. من در اوایل انقلاب آموزشگاهی تاسیس کردم و به کودکان و نوجوانان موسیقی آموزش می‌دادم که خیلی هم درآمد بالایی برایم داشت اما بعد که فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم آموزش موسیقی به کودکان صادر شد، با آنکه می‌توانستم همچنان به کارم ادامه دهم و درآمد چشمگیری از این راه به دست بیاورم اما تدریس در آن گروه سنی را تعطیل کردم. به نظرم هنر ارزشی مادامی که ارزش‌های هنری خود را داراست و در آن نگاه اعتقادی هم باشد، به غایت زیبا و ماندگار خواهد شد. 
 در بخش بعدی نشست تخصصی سرود فجر، حسین اسرافیلی، دبیر بخش شعر جشنواره با ارائه پیشینه‌ای از شعر و شاعری در کشورمان گفت: شاید به جرات بتوان گفت هیچ جای جهان اندازه مردم ایران اهل شعر و ادب نباشند، چرا که این امر از تاریخ ما سربرمی‌آورد و این سرزمین شاعران بزرگی داشته که همواره به خلق اشعاری منحصر‌به‌فرد می‌پرداختند؛ از رودکی و خیام گرفته تا نظامی و سعدی و حافظ و مولانا و فردوسی بزرگ، شعر در این مملکت همواره ساری و جاری بوده است. 
دبیر شعر جشنواره بین‌المللی سرود فجر در پایان گفت: امیدوارم مربیان گروه‌های سرود در پروسه خلق آهنگ‌هایی که می‌خواهند با گروه کار کنند، علاوه بر در نظر گرفتن تمام ملاک‌های ارزشی، ادبی و موسیقایی، حتما در کنار خود یک مشاور موزیسین داشته باشند که بی‌شک موجب باکیفیت‌تر شدن خروجی آهنگ و سرود خواهد شد. 

Page Generated in 0/0059 sec