printlogo


کد خبر: 246302تاریخ: 1400/12/5 00:00
دور دنیا

میشل عون: لبنان غارت شده است
میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان در مصاحبه با شبکه OTV لبنان خطاب به جوانان گفت: آینده لبنان در دستان شماست. من با خود عهد بسته‌ام تسلیم نشوم و بر سر این عهد خود می‌مانم. از شما نیز می‌خواهم با خودتان عهد ببندید که وطن‌تان را دوست بدارید و برای ایجاد لبنان جدید تلاش کنید. این کشور غارت شده است؛ شکست نخورده. وی درباره موضوع ترسیم مرزهای دریایی لبنان با رژیم صهیونیستی گفت: موضوع ترسیم مرزهای دریایی یک موضوع حاکمیتی است و محال است درباره آن کوتاهی کنم. ما درباره بلوک نفتی شماره ۲۹ مذاکره داشتیم و درصورتی که بتوانیم به نتایج خوبی برسیم گره‌های زیادی در لبنان گشوده خواهد شد. عون تاکید کرد: چرا ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان از حضور به عنوان یک شاهد برای استماع امتناع می‌کند. من مشکل شخصی با او ندارم اما پرونده‌هایی وجود دارد که باید درباره آنها گزارش بدهد. کسی که امور مالی را در طول سال‌های گذشته برعهده داشته باید بگوید پول‌های دولت کجاست. من حتی اگر تنها باشم به بررسی این پرونده ادامه خواهم داد و تلاش خواهم کرد حقیقت را بدانم. 
***
برنامه جهانی غذا: ۲ میلیون عراقی از سوء‌تغذیه رنج می‌برند
برنامه جهانی غذا (WFP) وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد نزدیک به ۲ میلیون عراقی از سوء‌تغذیه و مصرف کم ‌غذا رنج می‌برند. روزنامه رسمی «الصباح» چاپ بغداد دیروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با نماینده برنامه جهانی غذا در عراق نوشت: برآوردهای کنونی از سامانه پیگیری گرسنگی نشان می‌دهد نزدیک به ۲ میلیون عراقی (از جمعیت ۴۰ میلیونی این کشور) از سوء‌‌تغذیه رنج می‌برند. «علیرضا قریشی» می‌گوید ۷ درصد خانوارهای عراق برای مقابله با سوء‌تغذیه به ناچار خود را با این شرایط سازگار کرده‌اند. وی با بیان اینکه کاهش ارزش دینار بر قدرت خرید جوامع فقیر عراق پس از افزایش قیمت اقلام اساسی خوراکی و غیرخوراکی از جمله آرد و روغن تاثیر گذاشته، اظهار داشت: کاهش قدرت خرید شهروندان عراقی در مناطقی که کشاورزی آنها وابسته به بارندگی است، ممکن است به بحران مواد غذایی و سختی شرایط تغذیه بینجامد. نماینده برنامه جهانی غذا در عراق ادامه داد گزارش‌ وزارت برنامه‌ریزی این کشور با همکاری «یونیسف» (صندوق کودکان سازمان ملل متحد)، بانک جهانی و طرح آکسفورد، نشان می‌دهد همه‌گیری کرونا سبب شده حدود ۳۲ درصد شهروندان این کشور با پدیده فقر چندبعدی مواجه شوند. 
قریشی توضیح داد تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به تغذیه بیانگر آن است که جمعیت زیادی در عراق با گرسنگی مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند. 
***
چین تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه را محکوم کرد
وزارت خارجه چین بشدت با اعمال تحریم‌های یکجانبه بر روسیه بر سر بحران اوکراین مخالفت کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی «سی‌جی‌تی‌ان» چین، «خوا چو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه اعمال تحریم‌های یکجانبه غرب علیه روسیه را رد و بار دیگر تاکید کرد تنش‌های این کشور با اوکراین باید از طریق گفت‌وگو و مشورت حل‌و‌فصل شود. وی دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که آیا چین در تحریم روسیه بر سر اوکراین به کشورهای غربی می‌پیوندد، گفت: «تحریم‌ها هرگز راه مؤثری برای حل مشکلات نبوده و چین همیشه با تحریم‌های یکجانبه مخالفت کرده است». خوا که دستیار وزیر خارجه چین نیز به حساب می‌آید در این باره افزود: «باید دید ایالات متحده به عنوان مقصر تشدید تنش بین اوکراین و روسیه، چه نقشی ایفا می‌کند. آنها چه کرده‌اند؟ متهم کردن دیگران به ناکارآمدی در خواباندن آتش جنگ و در عین حال افزودن سوخت به این آتش، غیرمسؤولانه و غیراخلاقی است». سخنگوی وزارت خارجه چین درباره نقش چین در بحران اوکراین و روسیه گفت: «پکن همواره خواهان گفت‌‌وگو و مذاکره بوده است». 
***
کره‌جنوبی موشک دوربرد زمین به هوا آزمایش کرد
رسانه‌های کره‌جنوبی روز چهارشنبه از انجام موفق آزمایش موشکی در این کشور خبر دادند. این منابع به خبرگزاری«یونهاپ» گفتند ارتش کره‌جنوبی یک موشک زمین به هوای دوربرد (L-SAM) را در اقدامی آشکار برای مقابله با تهدیدات موشکی کره‌شمالی با موفقیت آزمایش کرده است. به گفته این منابع، آژانس دولتی توسعه دفاعی کره‌جنوبی بر پرتاب این موشک در سایت آزمایشی در تأسیسات تائان، در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غرب سئول، نظارت کرده است. بر اساس این گزارش، جزئیات مربوط به این آزمایش موشکی هنوز اعلام نشده اما طبق گفته منابع آگاه این آزمایش برای این طراحی شده است که بررسی کند آیا موشک‌های رهگیر دوربرد زمین به هوا می‌تواند در مسیر مورد نظر پرواز کند و به طور دقیق به هدف از پیش تعیین ‌شده برخورد کند؟ به نوشته یونهاپ، ارتش کره‌جنوبی قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ به عنوان بخشی از برنامه دفاع موشکی چندلایه و سطح پایین، سامانه‌های پدافندی موشک‌های دوربرد زمین به هوا در این کشور مستقر کند. این سامانه‌ها برای سرنگونی موشک‌های متخاصم در ارتفاع‌های ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری طراحی شده است.

Page Generated in 0/0054 sec