printlogo


کد خبر: 246306تاریخ: 1400/12/5 00:00
توقف پرسپولیس در سیرجان و برد آبی‌ها برابر فجر
استقلال فاصله را در صدر بیشتر کرد

هفته نوزدهم لیگ برتر کاملا به کام استقلال بود. در این هفته مطابق پیش‌بینی‌ها، پرسپولیس نتوانست 3 امتیاز کامل برابر گل‌گهر را در سیرجان بگیرد تا با توجه به برد یک گله استقلال مقابل فجر در تهران، فاصله آبی‌ها با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌شان در صدر جدول به 5 امتیاز برسد. البته 11 هفته از لیگ بیست‌و‌یکم باقی مانده و نمی‌شود از حالا فاصله 5 امتیازی را به منزله پایان کار دانست. در ضمن باید به این موضوع مهم اشاره کرد که آبی‌های تهران ۲ مدافع ثابت و تاثیرگذار خود را (یزدانی و مردادمند) به علت حضور در خدمت مقدس سربازی دست‌کم به مدت 21 ماه در اختیار ندارند و باید در هفته‌های باقیمانده بدون این 2 برابر رقبا حاضر شوند.
 
* توقف قرمزها مقابل قلعه‌نویی
نتیجه بازی پرسپولیس - گل‌گهر سیرجان باعث خروج سرخپوشان از ریل موفقیت همیشگی آنها شد. تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان میزبان پرسپولیس در هفته نوزدهم لیگ برتر فوتبال بود که این دیدار با تساوی یک - یک ۲ تیم همراه بود. حامد پاکدل (۱۳) برای پرسپولیس و کی‌روش استنلی (۳۳) برای گل‌گهر در این بازی گلزنی کردند. دیدار ۲ تیم در حالی آغاز شد که پرسپولیس برای ماندن در کورس قهرمانی با استقلال تهران چاره‌ای جز برد نداشت. انگیزه شاگردان یحیی گل‌محمدی باعث شروع تهاجمی این تیم در خانه میزبان شد تا حامد پاکدل در دقیقه ۳ روی ضد حمله صاحب موقعیت گلزنی شود. او که همراه با مهدی ترابی تنها یک مدافع از گل‌گهر را جلوی خود می‌دید تصمیم گرفت مستقیم به سمت دروازه گل‌گهر برود که با واکنش محسن فروزان روبه‌رو شد و نتوانست گل زودهنگام این بازی را برای پرسپولیس به ثمر برساند. 
سرخپوشان پس از این موقعیت هم توپ و میدان را به طور کامل در اختیار داشتند تا با توجه به حضور رامین رضاییان در جناح راست بارها از آن سمت برای تاکتیک‌های تهاجمی خود برنامه‌ریزی کنند. تلاش بازیکنان پرسپولیس بالاخره در دقیقه ۱۳ با رسیدن توپ به رامین رضاییان همراه بود تا او با سانتر خود بتواند حامد پاکدل را صاحب موقعیت گلزنی در محوطه 6 قدم گل‌گهر کند. مهاجم پرسپولیس نیز که با خیز بلند خود آماده زدن توپ با سر بود در موقعیت مشکوک به خطای هند توانست گل اول بازی را برای پرسپولیس به ثمر برساند. تصاویر تلویزیونی حاکی از هند بودن این گل بود. در ادامه شاگردان امیر قلعه‌نویی مالکیت توپ را کاملا در اختیار گرفتند. کادر فنی گل‌گهر نیز تصمیم به ایجاد تغییر تاکتیکی گرفت تا مرتضی تبریزی و شایان مصلح در دقیقه ۳۰ از میدان خارج شده و امین قاسمی‌نژاد و میلاد زکی‌پور وارد زمین شوند. تعویض قلعه‌نویی کافی بود تا زکی‌پور روی ضربه آزاد از جناح چپ این تیم بتواند سانتر بلندی داشته باشد تا کی‌روش استنلی روی خروج اشتباه حامد لک بتواند گل تساوی را برای گل‌گهر به ثمر برساند. 
۲ تیم در نیمه دوم با احتیاط بیشتری بازی کردند تا اسیر اشتباهات فردی نشده و فرصت کمتری به حریف برای ثبت گل پیروزی بدهند. با این حال مدافعان پرسپولیس اشتباهات زیادی در دفع توپ‌ها داشتند تا همین موضوع فشار شاگردان قلعه‌نویی را روی دروازه حامد لک بیشتر کند. با این وجود ۲ تیم نتوانستند موقعیت خاصی را روی دروازه هم تدارک ببینند تا سرانجام بازی با همان نتیحه یک - یک به پایان برسد.
 
***
شوک به استقلال؛ ادامه لیگ بدون سربازها   
سرانجام بعد از چند روز گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره آینده فوتبالی حسین مرادمند و سیاوش یزدانی، سازمان نظام وظیفه با صدور بیانیه‌ای رسمی نسبت به این مساله واکنش نشان داد و در خبری مهم اعلام کرد باید ۲ مدافع استقلال خود را به سازمان نظام‌وظیفه برای گذراندن خدمت مقدس سربازی معرفی کنند. در خبر نظام‌ وظیفه درباره آینده فوتبالی این ۲ بازیکن هم اینگونه آمده است: «این ورزشکاران می‌توانند فعالیت ورزشی خود را در یگان‌های نیروهای مسلح ادامه داده و در صورت درخواست وزارت ورزش و جوانان و دعوت آنها به تیم ملی، شرکت آنان در اردوها و بازی‌های تیم‌ ملی بلامانع است». با این‌ وصف فرهاد مجیدی در ادامه لیگ بیست‌و‌یکم ۲ مدافع ثابت ترکیب تیمش را در اختیار نخواهد داشت و این مساله بدان معناست که استقلال در پست دفاع میانی با کمبود شدید بازیکن مواجه شده و برای پوشش این کمبود، مجیدی باید یا تغییر سیستم بدهد یا سراغ جذب بازیکن آزاد برود. عارف غلامی، محمد دانشگر و محمدجواد به‌آفرین ۳ مدافع میانی تخصصی استقلال در ادامه لیگ بیست‌و‌یکم هستند؛ در کنار این بازیکنان، روزبه چشمی و زبیر نیک‌نفس هم توانایی بازی در پست دفاع میانی را دارند تا شمار بازیکنانی که فرهاد مجیدی می‌تواند در پست دفاع میانی استفاده کند به عدد 5 برسد. در این بین باید اشاره داشت که غلامی نزدیک به یک سال از میادین به واسطه مصدومیت پارگی رباط صلیبی دور بوده و محمدجواد به‌آفرین هم هیچ تجربه لیگ برتری ندارد تا عملاً شرایط بازی برای این ۲ مدافع فراهم نباشد و آنها باید رفته رفته مهیای حضور در ترکیب اصلی استقلال شوند. راه‌‌حل پیش‌ روی مجیدی برای پوشش ضعف بزرگ پیش‌آمده در تیمش بعد از سرباز شدن مرادمند و یزدانی، جذب بازیکن جدید است که آن هم پروتکل خاص خود را دارد و آبی‌ها تنها می‌توانند بازیکن آزاد جذب کنند که مدافع خوب ایرانی بدون قرارداد، چندان در بازار موجود نیست و این مساله آبی‌ها را به سمت جذب بازیکن خارجی سوق می‌دهد. البته در این بین باید به مساله جدایی عارف آقاسی در نقل و انتقالات زمستانی هم اشاره داشت که حالا غیبت این بازیکن و جدایی او از جمع آبی‌ها بیش از همیشه به چشم می‌آید و صدور اجازه جدایی این بازیکن یک اشتباه بسیار بزرگ به نظر می‌رسد؛ مگر اینکه مجیدی و همکارانش بتوانند از بازیکنی غیرمنتظره در ترکیب استقلال، مدافع ایده‌آل برای جانشینی یزدانی و مرادمند بسازند. درست است فرهاد مجیدی مشکلات شخصی آقاسی را دلیل جدایی او دانسته بود اما نکته مهم این است که استقلال تنها یک جای خالی برای جذب بازیکن خارجی دارد و در صورت فراهم شدن امکان جذب بازیکن خارجی، آنها می‌توانند با توجه به بسته شدن پنجره نقل و انتقالات زمستانی، یک مدافع خارجی آزاد را به خدمت بگیرند. با همه‌ این تفاسیر، صدرنشین لیگ بیست‌و‌یکم 11 هفته سرنوشت‌ساز پیش ‌رو در راه رسیدن به قهرمانی لیگ برتر و همچنین جام حذفی را باید بدون ۲ مدافع اصلی خود بگذراند و باید دید تصمیم کادر فنی استقلال برای پر کردن جای خالی این ۲ مدافع چه خواهد بود و فرهاد مجیدی برای انتخاب جانشین سیاوش یزدانی و حسین مرادمند چه تصمیمی خواهد گرفت.

Page Generated in 0/0066 sec