printlogo


کد خبر: 246312تاریخ: 1400/12/5 00:00
روسیه: اوکراین تهدید هسته‌ای است نه ایران

در روزهایی که بحث توافق هسته‌ای جدید میان ایران و 1+۴ بر سر زبان‌ها افتاده، روسیه به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند حاضر در مذاکرات جاری (وین 8) احساس می‌کند با یک تهدید هسته‌ای عینی از سوی غرب مواجه شده است. 
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه حتی پیش از رهبر کرملین به این موضوع اشاره کرد. روز دوشنبه سوم اسفندماه، ساعاتی پیش از سخنرانی زنده پوتین درباره تهدید هسته‌ای اوکراین در شبکه‌های تلویزیونی، شویگو در نشست ویژه شورای امنیت ملی روسیه (‌SBRF‌) که به ریاست پوتین برگزار و در نهایت به تصمیم‌گیری درباره به رسمیت شناختن جمهوری‌های روس‌نشین منطقه دونباس اوکراین منجر شد، درباره این موضوع سخن گفت. 
وزیر دفاع روسیه در این باره حرف‌هایی زد که رئیس‌جمهور این کشور بعدتر به آنها ارجاع داد. مهم‌ترین حرف شویگو اما مقایسه تهدید هسته‌ای اوکراین برای جهان در مقایسه با کشورهایی بود که غرب روی آنها دست گذاشته است. او گفت: «اوکراین قادر به توسعه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی و همچنین ابزارهای ارسال آن است». وی خاطرنشان کرد توانایی‌های کی‌یف از تهران و پیونگ یانگ بیشتر است.
شویگو درباره تهدیدهای اخیر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که اشاره کرده بود کی‌یف می‌تواند از تعهد خود برای غیرهسته‌ای بودن چشم‌پوشی کند، فاش کرد این کشور هنوز توانایی‌ها و فناوری‌های کافی به ارث برده در اواخر دوره اتحاد جماهیر شوروی را در اختیار دارد تا سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی تولید کند. 
البته زلنسکی عامدانه از اشاره به این موضوع طفره رفت که 23 مه 1992 یعنی تقریبا ۲ سال پیش از تفاهمنامه بوداپست، جمهوری تازه‌استقلال یافته اوکراین با امضای پروتکل لیسبون پذیرفته بود همه سلاح‌های هسته‌ای‌اش را به خاک روسیه عودت دهد. 
شویگو تصریح کرد: «در دوران کمونیسم، توانایی‌های واحدهای راهبردی- هسته‌ای ارتش سرخ مستقر در اوکراین نه تنها برای ایجاد تسلیحات هسته‌ای، بلکه برای حامل‌های پرتابی کلاهک‌ها نیز توسعه یافت. موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد توچکا-یو ساخت شوروی که توسط ناتو به نام Scarab B SS-21 شناخته می‌شود، جزو تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی محسوب می‌شوند. به غیر از کلاهک‌های معمولی، موشک‌های توچکا-یو می‌توانند موشک‌های هسته‌ای را حمل کنند».
او در نهایت خاطرنشان کرد: «اوکراینی‌ها دارای سخت‌افزار، فناوری و متخصصانی هستند که توانایی‌های بسیار بیشتری نسبت به ایران یا کره‌شمالی برای توسعه تسلیحات هسته‌ای دارند. در عین حال، برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره‌شمالی برای سال‌ها توسط جامعه بین‌الملل که تلاش‌های قابل توجهی برای خلع سلاح هسته‌ای این کشورها انجام داده است، از نزدیک زیر نظر گرفته شده است».
شبکه آرتی در گزارشی که درباره سخنان وزیر دفاع روسیه داشت، نوشت: «در حالی که پیونگ‌یانگ آشکارا هدف تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای را دنبال می‌کند و پیش از این نیز گمان می‌رود که زرادخانه کوچکی از سلاح‌های اتمی در اختیار داشته باشد، تهران هر گونه برنامه‌ای برای دستیابی به چنین تسلیحاتی را انکار و ادعا می‌کند برنامه هسته‌ای آن صرفا اهداف غیرنظامی را دنبال می‌کند».

Page Generated in 0/0055 sec